topNotif

گل نیلوفر آبی و خواص و مضرات آن را بشناسیم

14342 بازدید
28 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

گل نیلوفر آبی و خواص و مضرات آن

به فارسی گل نیلوفر آبی و نیلوپر، نیلو برگ و به هندی نیلوفل و در کشمیر نیلوفر گفته می شود. در کتب طب سنتی نیز با نام های نیلوفر و کرنب الما و تخم آن را حب العروس ذکر می کنند. نیلوفر سفید اروپایی بومی شرق آمریکاست و در هند در آب های دریاچه های کشمیر و در اروپا و آسیا و سایر مناطق دنیا انتشار دارد. در ایران در شمال ایران بین رشت و لاهیجان در آب های راکد می روید.

نیلوفر زرد یا نیلوفر اصفر در آب های سراب نیلوفر کرمانشاه دیده می شود. گونه ای دیگر از نیلوفر سفید مصری نیز وجود دارد. گونه های دیگری با گل قرمز و گل سفید مایل به زرد نیز وجود دارد که در ایران کمتر دیده می شود و فقط در بعضی از باغ ها برای زینت وارد شده است.

مشخصات ظاهری نیلوفر آبی

نیلوفر آبی سفید و زرد گیاهی است چند ساله دارای بیخ یا ریشه نسبتا ضخیم، برگ های آن بزرگ، مدور و به رنگ سبز براق و زیبا که در سطح آب های استخرها و سراب ها و آب های راکد به طور شناور می روید و برگ ها دارای دمبرگ بلند است. گل های نوع سفید آن سفید رنگ یا صورتی و نوع زرد آن به رنگ زرد تیره و درشت و روی برگ ها در سطح آب با دم گلی دراز ظاهر می شود.

میوه آن ها به صورت کپسول تخم مرغی شکل است شبیه کپسول خشخاش که در آن دانه های آردی نیلوفر قرار دارد. ریشه های ضخیم و دانه های نیلوفر آبی خوراکی است. تکثیر آن ها از طریق تقسیم گیاه در بهار انجام می گیرد. نوع سفید آن به آفتاب احتیاج دارد ولی نوع زرد آن سایه آفتاب یا تمام سایه را می پسندد ولی به هر حال در آفتاب هم گل می دهد.

گل نیلوفر آبی و خواص و مضرات آن را بشناسیم

گل نیلوفر آبی و خواص و مضرات آن را بشناسیم

ترکیبات شیمیایی گل نیلوفر آبی را بدانیم.

از نظر ترکیبات شیمیایی در نوع سفید نیلوفر آلکالوئید نوفارین وجود دارد. از ریشه های خشک شده آن آلکالوئید نمفئین گرفته می شود که در سیستم اعصاب مسمومیت ایجاد می کند. در ریشه آن علاوه بر آلکالوئید نمفئین چند ماده عامل قابض وجود دارد. در گل های آن گلوکوزید قلبی نمفالین مشخص شده است. در شکوفه های آن آلکالوئیدی مشابه نمفارین یافت می شود که با مصرف آن در قورباغه و موش و خوک آزمایشگاهی و کبوتر ایجاد فلج مغزی کرده و با مسموم کردن دستگاه هاضمه ایجاد مرگ نموده است.

در گل ها و ریشه های آن دو آلکالوئید وجود دارد که هر دوی آن ها در حد مصرف مجاز، مسکن درد و آرام کننده است. در ریشه های نیلوفر زرد 18 درصد نشاسته است و سایر موارد آن مشابه نیلوفر سفید است.

خواص گل نیلوفر آبی را بدانیم.

در هند ریشه و ساقه آن قابض و کمی مخدر است و در موارد اسهال خونی تجویز می شود. گل های آن را برای کاهش نیروی جنسی مفرط می خورند. از دم کرده گل ها و میوه آن برای بند آوردن اسهال و به عنوان معرق می خورند  و اما طبق نظر حکمای طب سنتی ایران از نظر طبیعت گل نیلوفر آبی سرد و تر است و ریشه آن گرم و خشک و تخم آن سرد و خشک است و نیروی آن معمولا تا یک سال باقی می ماند.

از نظر خواص معتقدند که گل آن مقوی دماغ است و تشنگی و حرارت را تسکین می دهد. بوییدن گل آن برای تقویت دماغ مفید است. خواب آور می باشد و سردرد را تسکین می دهد و دماغ را تر و تازه می نماید. خوردن گل آن نیز برای موارد فوق و همچنین برای رفع خشونت سینه و سرفه گرم مفید است و زخم های داخلی را که در اثر خوردن داروهای گرم ایجاد شده باشد التیام می بخشد.

 

همچنین بخوانید: معرفی گیاه کینگو یا ژینکو

 

دیگر خواص گل نیلوفر آبی

  • اگر گل نیلوفر آبی را همراه با زعفران و دارچین بخورند و با این روش سردی آن را تعدیل نمایند برای تقویت و رفع خفقان نافع است و اگر قدری از ریشه آن را در دهان نگهدارند ورم های حلق را فرو می نشاند و برای دیفتری نافع است.
  • خوردن گل یا ریشه آن طبق دستور با دوز مجاز اسهال مزمن را بند می آورد و برای زخم روده ها و کاهش سیلان اسپرم و فرو نشاندن نیروی جنسی موثر است و از احتلام غیرارادی جلوگیری می کند. خصوصا اگر مخلوط با شربت خشخاش خورده شود.
  • خوردن گل آن به تنهایی و یا با دواهای مناسب و دم کرده های مناسب برای آبله و سرخجه و سرخک نافع است و اگر قبل از بروز بیماری خورده شود از بروز آن جلوگیری می کند و پیشگیری کننده است و همچنین برای تسکین حرارت قلب و کبد و تب های گرم حاد مفید است.

نکته:

مضر مثانه است از این نظر باید با نبات و عسل خورده شود و مضر باه و نیروی جنسی است بخاطر همین باید با انواع مغزهای گیاهی گرم و عسل خورده شود نظیر گردو و عسل، مقدار خوراک از گل آن تا 12 گرم و دم کرده تا 35 گرم جانشین آن از نظر خواص بنفشه و یا بید و یا خطمی سفید است.

خواص شربت و ریشه گل نیلوفر آبی

ریشه نیلوفر آبی برای اسهال مزمن و تحلیل ورم طحال و التیام زخم روده ها و قطع افراط در ترشح اسپرم مفید است. ضماد ریشه آن برای رفع درد معده و مقعد و مثانه و رفع ورم طحال و مقعد مفید است. مقدار خوراک از ریشه آن از 4-12 گرم است. اسراف در خوردن آن نیروی جنسی را شدیدا کاهش می دهد. تخم آن کاهش دهنده نیروی جنسی و قاطع ترشح اسپرم می باشد و اگر چند بار خورده شود برای قطع ترشحات زیاد رطوبی رحم مفید است. ضماد تخم آن برای قطع خونریزی و رفع درد مثانه و جلوگیری از ترشحات زیاد عادت ماهیانه نافع است. مقدار خوراک آن تا 12 گرم است.

شربت گل نیلوفر آبی

شربت نیلوفر ملین است و برای سردرد گرم و تب های گرم و تب های صفراوی و سرفه و ذات الجنب و ذات الریه و خشونت سینه نافع است. برای تهیه آن در حدود 450 گرم نیلوفر تازه را گرفته در 2 کیلوگرم آب می خیسانند و پس از آن جوشانیده و مالیده و صاف می کنند و با 3 کیلوگرم قند سفید آن را جوشانیده قوام می آورند. اگر نیلوفر تازه نباشد مقدار کمتری در حدود نصف آن نیلوفر خشک مصرف می شود.

نیلوفر مصری چیست؟

نیلوفر مصری یا نیلوفر نیل در کتب طب سنتی با نام نشنین آمده است و در مصر آن را عرایس النیل هم می گویند. معمولا وقتی که آفتاب طلوع می کند سر از آب بیرون می آورد و چون غروب شود منقبض شده و سر در آب فرو می برد. میوه آن نظیر سایر نیلوفرها کپسولی است شبیه کپسول خشخاش و کمی بزرگتر که دانه های آن در داخل کپسول قرار دارند.

در مصر معمول است که این دانه ها را گرفته خشک کرده و به شکل آرد در می آورند و از آن نان تهیه می کنند. ریشه آن ضخیم و متورم است و قسمت متورم آن را به طور خام یا پخته می خورند. پس از پخته شدن آن رنگش شبیه زرده تخم مرغ می باشد و کمی معطر است.

خواص نیلوفر مصری را بدانیم.

ریشه متورم پخته آن که معمولا با گوشت پخته می خورند مقوی معده است و برای قطع اسهال صفراوی و شکم روش نافع می باشد. اگر با شیر خورده شود سرفه را قطع می کند. روغن گل آن برای رفع سردرد گرم و جنون نافع است و شربت آن از نظر خواص شبیه شربت نیلوفر است. دانه های آن محلل ورم است و برای بواسیر نافع می باشد چون برای مثانه مضر است معمولا آن را با عسل باید خورد، مقدار خوراک آن تا 90 گرم می باشد. مصرف انواع نیلوفرها باید با احتیاط و با نظارت پزشک انجام گیرد.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل نیلوفر را با خواص مقوی معده، درمان دردهای مجاری تنفسی، درمان اسهال، ضد تشنج، خواب آور ملایم، درمان بیماری های کلیوی و مثانه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0