گیاهان دارویی مناسب برای سرماخوردگی

2376 بازدید
19 دی 96
سمانه
,,

با گیاهان دارویی مناسب برای سرماخوردگی آشنا شویم

گیاهان دارویی می توانند به درمان عفونت های تنفسی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و برونشیت کمک کنند، گیاهانی که در ادامه از آنها نام می برم، گیاهانی هستند که در درمان امراض تنفسی سودمندند، با توجه به مناطق رویش این گیاهان برخی از آنها به آسانی به دست می آیند و برخی دیگر بسیار کمیاب اند، برخی از این گیاهان را می توانید به صورت تازه یا خشک و برخی دیگر را به شکل مایع، قرص یا پودر تهیه کنید.

گیلاس باربادوس یا آسرولا !

گیلاس باربادوس شباهت زیادی به گیلاس معمولی دارد زیرا از نظر اندازه و رنگ کاملا با گیلاس یکسان است، این میوه در تابستان برداشت و به صورت تازه خورده می شود، آن را می توان به شکل کپسول، ژل یا شربت نیز در آورد و مصرف کرد.

هر نصف فنجان آسرولای خالص بین نصف تا یک قاشق چای خوری اسیدآسکوربیک یا ویتامین ث دارد (50 تا 100 برابر بیشتر از لیموترش می باشد). این گیاه بومی یوتوکان در مکزیک است، امروزه این گیاه را در نواحی حاره در سراسر جهان به خصوص در برزیل به عمل می آورند، این میوه طعم شیرین و ترش دارد، این میوه به پیشگیری و درمان سرماخوردگی به خصوص در اطفال و زنانی که باردار یا شیرده اند کمک می کند.

ویتامین ث در دوزهای بالا (مانند دوز ویتامین ث در آسرولا) می تواند به درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت های تنفسی کمک کند، مقدار مصرف برای یک کودک یک ساله، یک میوه در هر روز است و برای 10 ساله ها و بیشتر از 10 سال مصرف دو عدد میوه در روز توصیه می شود.

هشدار : مصرف ویتامین ث برای افرادی که کلیه سنگ ساز دارند و نیز افرادی که تحت شیمی درمانی اند توصیه نمی شود.

گیاهان دارویی مناسب برای سرماخوردگی

گیاهان دارویی مناسب برای سرماخوردگی

دم کرده ضد آنفولانزا :

دو قاشق غذاخوری آسرولا را با یک قاشق چای خوری خلال نارنج مخلوط کنید، دو قاشق چای خوری از این ترکیب را با یک فنجان آب جوشیده مخلوط کنید، اجازه بدهید این ترکیب در آب خیس بخورد، سپس آن را به هم بزنید و نیم ساعت قبل از صرف ناهار یک فنجان از آن بنوشید.

پرسیاوشان یا آونکا !

از برگ های این گیاه برای تهیه ژل، چای و دم کرده استفاده می شود، آونکا نوعی سرخس است که در درمان طبیعی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و در مناطق مرطوب می روید، این گیاه بومی اروپا و آسیاست و امروزه بیشتر در آمریکای جنوبی به عمل می آید، آونکا به عنوان ضد آنفولانزا و ضد سرماخوردگی به کار می رود، همچنین برای مبارزه با سرفه های شدید، برونشیت، گلو درد و آب ریزش بینی مزمن نیز مناسب است.

برای درمان سرفه اطفال :

برای کودکانی که سرفه می کنند یک مشت پر از برگ های آونکا را بجوشانید تا جایی که آب خمیری شکل شود، سپس آب آن را بگیرید و دو فنجان شکر به آن اضافه کنید، سپس به ترکیب خشک شده اجازه دهید برای دقایق بیشتری بجوشد، روزی دو تا سه قاشق پر را مصرف کنید، آونکا را همچنین می توان به صورت دم کرده و پس از صاف کردن نوشید.

أرمَک یا فدراسینیکا یا افدرا !

از ساقه های این گیاه در تولید و تنتورهای مختلف استفاده می شود، در هند از افدرا به عنوان عنصر اصلی یکی از محلول های مقوی و نیروبخش به نام سوما استفاده می کنند، مهم ترین ترکیب دارویی موثر موجود در افدرا، آلکالوئید افدرین است که در درمان آسم به کار می رود،

چینی ها از 5000 سال پیش تاکنون افدرا را به عنوان دارو در درمان بیماری های جدی مانند آسم، بیماری های ریوی و تنگی برونش ها به کار می برند. افدرا برای حرکت دادن موکوس و ترشحات تنفسی در مجاری هوایی، مبارزه با لرز، سردرد و بدن درد و سرفه موثر است.

 

همچنین بخوانید:  آش سریع مخصوص سرماخوردگی

 

نکته ایمنی :

افدرا را در افرادی که علائمی از افزایش فشارخون دارند نباید به کار برد، همچنین اگر از سایر داروهای محرم یا داروهای ضدافسردگی استفاده می کنید از افدرا پرهیز کنید، در بعضی از ممالک دوزهای بالای افدرین باید زیر نظر قانون مصرف شوند، افدرین جز داروهای ممنوعه در برخی از ورزش ها نیز به شمار می رود.

اکیناسه !

از ریشه و گل های این گیاه استفاده می شود، پودر و تنتور اکیناسه از ریشه های این گیاه تهیه می شود، اخیرا از گل های این گیاه برای تهیه کپسول استفاده می شود، اکیناسه یک گل وحشی و بومی آمریکای شمالی است.

بومی های آمریکا این گیاه را در موارد بسیاری شامل تب بالا و گزش های زهرآلود به کار می برند. مستعمره نشین ها اکیناسه را به عنوان درمان خنگی علیه سرماخوردگی و آنفولانزا پذیرفته اند، به دلیل اثرات ضدویروسی و ضد باکتری اش در جهان افزایش یافت، برای درمان گلودرد اطفال می توان از این گیاه استفاده کرد، دو قاشق چای خوری از تنتور ریشه این گیاه را به یک لیوان آب ولرم اضافه و آن را قرقره کنید.

نکته ایمنی :

برای مصرف خوراکی تنتور یا معجون این گیاه مصرف دوزهای بالای این ماده می تواند حالت تهوع و سرگیجه ایجاد کند، اگر مبتلا به بیماری های خود ایمنی هستید از مصرف این گیاه خودداری کنید.

شربت ضد سرفه طبیعی :

نصف قاشق از تنتور اکیناسه همراه با آب و مصرف آن دو الی سه بار در روز سرفه های خشک و برونشیت را بهبود می بخشد.

گیاهان دارویی مناسب برای سرماخوردگی

گیاهان دارویی مناسب برای سرماخوردگی

 

آویشن !

نوک گل ها و برگ ها هنگام شکوفه دهی جمع آوری می شود و برای تهیه دم کرده، تنتور، شربت و روغن های معطر به کار می رود، آویشن اثرات ضد عفونی کننده و تسکین درد دارد، این گیاه به بهبود برونشیت و امراض گلو و تنفسی کمک می کند، گل ها سرشار از روغن ولاتایل (روغن فرار) اند و به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی به کار می روند و سیستم ایمنی بدن را نیز تحریک می کنند.هنگام بارداری و فشارخون بالا از مصرف این گیاه پرهیز کنید.

برای درمان احتقان بینی :

یک دم کرده با استفاده از یک قاشق سر پر آویشن خشک شده و یک فنجان آب جوش تهیه کنید اجازه دهید آویشن خوب خیس بخورد و دم بکشد، این نوشیدنی را تا سه لیوان در روز داغ داغ میل کنید، این دم کرده دارویی برای رهایی از خلط، موکوس و احتقان بینی بسیار مفید است.

فلفل قرمز :

میوه (فلفل تازه) که به صورت دم کرده، تنتور، ضماد و روغن تهیه می شود، دانه ها باید گرفته شوند زیرا ممکن است سمی باشند، فلفل قرمز بومی هند است، حدود 1500 سال پس از میلاد مسیح به غرب راه پیدا کرد، از آن تاریخ به بعد در تمامی نواحی دنیا به عمل می آید.

این میوه موجب تعریق می شود که برای مقابله با تب و لرز مفید است، همچنین یک درمان مناسب برای مشکلات گلو مانند التهاب لوزه، لارنژیت و گلودرد است.

هشدار : در دوران بارداری یا شیردهی فلفل قرمز را به کار نبرید، پس از دست زدن به فلفل تازه و بخش های درونی آن نباید چشم ها یا نقاطی از بدن را که زخمی اند لمس کنید.

گیاهان دارویی مناسب برای سرماخوردگی

گیاهان دارویی مناسب برای سرماخوردگی

برای درمان گلودرد :

نصف قاشق فلفل قرمز خردشده را به یک کاسه کوچک پر از آب اضافه کنید، آن را برای 10 دقیقه بجوشانید سپس بگذارید دم بکشد و هر قاشق غذاخوری از این دم کرده را در یک فنجان آب رقیق کنید، برای برطرف شدن گلودرد که ناشی از امراض تنفسی یا سرماخوردگی است، جرعه های کوچکی از آن را بنوشید.

شیرین بیان !

ریشه های این گیاه در پاییز درو می شوند و از نظر گلیسیرول بسیار غنی اند و 50 برابر از سوکروز شیرین تر است، تنتورها، شربت ها و شکلات های خاصی را با استفاده از آن می توان تهیه کرد، شیرین بیان بومی مدیترانه و آسیای مرکزی است ولی از قرن 16 به بعد در اروپا نیز کشت می شود، در چین ریشه آن به عنوان ریشه سم زدای قوی معروف است، این گیاه اثر تسکین دهنده امراض ریوی و برونشیت را دارد و درمان مناسبی برایزخم معده است.

هشدار: اگر به فشار خون بالا، تومور، وابستگی هورمونی یا دیابت مبتلایید نباید از شیرین بیان استفاده کنید، اگر از داروهای کاهنده پتاسیم خون استفاده می کنید از این گیاه استفاده نکنید.

گل ختمی !

برگ ها، گل ها و ریشه ها، قبل از اینکه شکوفه کنند جمع آوری می شوند و از آنها برای تهیه شربت مسکن استفاده می شود، این گیاه بومی مدیترانه است ولی به صورت وحشی در مراتع از اروپای غربی گرفته تا سیبری می روید، گل ختمی در آب و هوای سرد و زمین نمک دار بهتر رشد می کند.

این گیاه به دلیل لعاب زیادی که دارد، به عنوان درمان برای برطرف ساختن التهاب مجاری تنفسی و اثرات تسکینی مورد استفاده قرار می گیرد، این گیاه را همچنین برای مقابله با گلودرد چرکی، فارنژیت و امراض ریوی مثل سرفه و برونشیت به صورت خارجی استعمال می کنند، این گیاه به خوبی با گل ماهور اروپایی و سوسن مخلوط می شود.

تسکین گلوی تحریک شده :

یک مشت پر از گیاه ختمی را با چهار فنجان آب برای مدت 10 دقیقه بجوشانید، اجازه دهید خوب خیس بخورد و دم بکشد، این دم کرده را با عسل شیرین کنید و سه بار در روز بنوشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل پنیرک را با خواص نرم کننده، ضد سوختگی، ضد سرفه، کاهش آبریزش بینی، ملین، پادزهر قوی گزش، صاف کننده صدا، خلط آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0