گیاهان دارویی موثر بر کبد و صفرا

5625 بازدید
05 آذر 96
سمانه
,,

با گیاهان دارویی موثر بر کبد و صفرا آشنا شویم

درمان کبد چرب با توصیه های طب سنتی و تغذیه

اولین توصیه جهت درمان کبد چرب اصلاح تغذیه و شیوه زندگی است. کاهش مصرف گوشت و مواد قندی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات توصیه کلی بسیار مفید است. علاوه بر رعایت رژیم غذایی، استفاده از گیاهان دارویی خار مریم، زرشک، کاسنی، نعنا در سلامتی کبد تاثیر شگفت انگیزی دارند که در ادامه به آشنایی با آن ها می پردازیم :

گیاهان دارویی موثر بر کبد و صفرا

گیاهان دارویی موثر بر کبد و صفرا

خار مریم :

از تیره مرکبان و به دلیل شبیه به زبان گاو، خار گاوزبانی می نامند. در کتب علمی، ماری تیغال یا کنگر هم می نامند. در دانه این گیاه و میوه اش موادی وجود دارد که بیشتر آن را در تهیه داروهای کبدی و محرک آن به مصرف می رسد. سیلیمارین موجود در این گیاه در امراض کبدی مثل هپاتیت مزمن غیر ویروسی و ویروسی، التهاب های کبدی، سیروز کبدی، سرطان کبدی و کارسینوم سلول کبدی که در اثر هپاتیت ث و ب که منجر به سیروز کبدی می شود، استفاده می شود.

همچنین در سرطان کلیه ی پروستات و امراض ریه مانند آسم و آلرژی، امراض گوارشی مثل سرطان زبان و کولون و سرطان تخمدان و سینه و چربی خون و درمان و پیشگیری از پوکی استخوان و سیستم دفاعی بدن و هورمون های جنسی و باروری موثر می باشد.در پیشگیری از آب مروارید هم اثرش بسیار زیاد است و در طب سنتی قدیم از جوشانده دانه های این گیاه استفاده می شده است.

گیاهان دارویی موثر بر کبد و صفرا

گیاهان دارویی موثر بر کبد و صفرا

زرشک :

به دلیل داشتن آلکالوئیدهای مختلف مخصوصا بربرین، دارای خاصیت سمی می باشد و در درمان ناراحتی کلیه علیه سنگ های ادراری ونیز برای تقویت معده و کبد و قلب مصرف می شود. آب زرشک را در تابستان برای رفع عطش و داروی ضد گرمی و حساسیت و خارش بدن مصرف می کنند. زرشک همراه با افسنطین برای تقویت دستگاه هاضمه ، و با زعفران برای تقویت جگر مصرف می گردد.

نکته :

زیاده روی در مصرف زرشک بر مرکز تنفس اثر کرده، ممکن است موجب قطع حرکات تنفسی شود و گاهی اسهال و تهوع ایجاد کند.

 

همچنین بخوانید:  پاکسازی کبد با داروهای گیاهی

 

کاسنی :

جوشانده برگ و ریشه کاسنی تحریک کننده ترشحات صفرا و شیره های معده و اشتها آور ومدر و ملین و محرک و برطرف کننده ورم مجاری اداری است. اینولین آن در معالجه دیابت موثر است. آب برگ کاسنی همراه با عرق رازیانه برای یرقان بسار مفید بوده و در مداوای بیماری های دهان و حلق و گلو جوشانده برگ آن همراه آب خیار چنبر را به کار می برند. کاسنی به عنوان مقوی معده و تصفیه کننده خون، تب بر و مسهل مصرف می شود.

ریشه این گیاه هم مثل برگ آن ها است، ولی اثرش در تصفیه خون و رفع ورم احشاء و درد مفاصل بیشتر است. دم کرده ریشه کاسنی را به جای قهوه مصرف می کنند.

گیاهان دارویی موثر بر کبد و صفرا

گیاهان دارویی موثر بر کبد و صفرا

نعنا :

نعنا دوست با وفای کبد است. ترشی صفرا را رقیق می کند و کلسترول خون را پایین می آورد و به همین جهت پیری را به تاخیر می اندازد. برای این منظور یعنی سیال کردن صفرا بهتر آن است که قبل از غذا خورده شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

چوب چینی را با خواص بازکننده انسداد عروق و ضد اسپاسم، خارج کننده سموم از بدن و صفرابر، مسکن و مفید برای ترک اعتیاد، تقویت کننده قوای جنسی و کاهنده اوره خون، مقوی معده، معرق و خارج کننده بلغم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    8 اسفند 1401

    بسیار عالی بود؛ توضیحات کامل وبسیار دقیق
    خسته نباشید

  2. Balboa
    9 تیر 1401

    خیلی سایت خوبی دارید در مورد دارو های گیاهی توضیحات کامل تر و دقیق تری نسبت به بقیه سایت ها دادین

    • عطارک
      11 تیر 1401

      درود بر شما

      از توجه شما سپاسگزاریم

      شاد و پیروز باشید????

0