topNotif

گیاهان مفید برای درمان بی خوابی

3799 بازدید
30 آذر 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

گیاهان مفید برای درمان بی خوابی و  استراحت طبیعی

طبیعت گیاهان و محصولاتی را در اختیار ما گذاشته که می تواند برای سلامتی ما بسیار مفید باشد، در این میان گیاهان دارویی وجود دارند که بر بی خوابی غلبه می کنند و علل آن را از بین می برند، در اینجا لیستی از موثرترین گیاهانی که ممکن است به عنوان درمان بی خوابی استفاده شود تهیه کرده ام، علاوه بر این روغن هایی گیاهی و معطر را که مصرف موضعی آنها می تواند خواب آور باشد را معرفی می کنم.

قدمت درمان با گیاهان طبیعت به قدمت تمدن بشر می رسد، امروزه استفاده از گیاهان دارویی به جهت خواص درمانی آنها ثابت شده است و به صورت های مختلف پودر، دانه، کپسول، عرق، مرهم، ژل، تناور یا چای تهیه می شوند، بسیاری از گیاهان شفابخش می توانند به تنهایی یا همراه سایر گیاهان در رفع بی خوابی استفاده شوند که البته به اندازه بسیاری از داروهای خواب آور در دسترس و داروهای تجویزی قوی نیستند اما گیاهانی که به خواب کمک می کنند ایجاد وابستگی نمی کنند و نفع بیشتری دارند.

گیاهان مفید برای درمان بی خوابی

گیاهان مفید برای درمان بی خوابی

خشخاش زراعی یا پاپاوروس !

قسمت های مورد استفاده خشخاش زراعی :

گلبرگ های گل که در تابستان پرورش داده می شود را برداشت و نگهداری می کنند و از آن برای درست کردن دم کرده، عصاره و پودر استفاده می کنند. گیاه بومی خاور دور است و خواص آرام بخش و ضد اسپاسم دارد، خشخاش زراعی برای غلبه بر اضطراب و بی خوابی بسیار مفید است، شما می توانید تا 300 میلی گرم از گلبرگ های خشک شده آن استفاده کنید، در آمریکا به صورت کپسول فروخته می شود.

هشدار : مصرف خشخاش زراعی برای کودکان و خانم های باردار ممنوع است.

دم کرده ای برای خواب راحت تر بچه ها !

برای بچه های بزرگتر از پنج سال نصف قاشق چای خوری از گلبرگ های خشک شده خشخاش زراعی را در یک فنجان آب جوش بریزید، بگذارید سه دقیقه دم بکشد، می توانید تا سه بار در روز از آن استفاده کنید البته برای رفع احتقان پلک ها و شست و شوی چشم به صورت سرد نیز می توان از آن استفاده کرد.

خشخاش آمریکایی !

قسمت های مورد استفاده خشخاش آمریکایی :

گل ها که به صورت دم کرده برای تهیه تنتور، شربت، پودر، کپسول استفاده می شوند، همان طور که از اسمش پیداست منشا آن از کالیفرنیاست اما امروزه در سراسر جهان کشت می شود، جز خانواده خشخاش هاست، خشخاش آمریکایی دارای ترکیب آلکالوئیدی است که اثرات تسکین دهنده و ضد درد دارد.

هرچند که عوارض سمی یا اعتیاد آور در آن مشاهده نشده است فقط در صورت اضطراب، استرس و بی خوابی مصرف آن توصیه می شود، مصرف روزانه دو کپسول خشخاش آمریکایی سی دقیقه قبل از غذا توصیه می شود، در صورت وجود مشکل خواب یک کپسول قبل از خواب میل کنید.

توجه داشته باشید :

در دوران بارداری، شیردهی و در مبتلایان به گلوکوم (آب سیاه) عارضه ایجاد می کند، توصیه می شود به ازای هر 40 روز مصرف یک هفته از مصرف خشخاش آمریکایی پرهیز کنید.

گیاهان مفید برای درمان بی خوابی

گیاهان مفید برای درمان بی خوابی

رازک !

قسمت های مورد استفاده رازک :

اجسام میوه دهنده مخروطی شکل (گل آذین) گیاه اند و عموما از نوع ماده این گیاه که حاوی دانه های خاکستری با غدد زردند برداشت می شوند، رازک در تابستان کشت می شود، میوه آن برای تهیه دم کرده، عصاره مایع، شربت یا قرص استفاده می شود، گیاه بادوامی است و در شرایط مرطوب رشد می کند و به نور خورشید نیاز زیادی دارد.

به میزان زیادی در مناطق شمالی پرتغال و اسپانیا رویش دارد، اما در حال حاضر در همه دنیا کشت می شود و عطر خوشایندی دارد و مزه آن کمی تلخ و تند است، ثابت شده است رازک خواص آرام بخش ملایمی دارد با بی خوابی، تپش قلب و اضطراب بیش از حد مقابله می کند.

معجزه بی خوابی های شبانه با رازک !

یک کیسه رازک خشک آماده کنید و آن را داخل بالش خود بگذارید، تنفس عطر رازک کمک می کند بهتر بخوابید.

بشقابی !

قسمت های مورد استفاده بشقایی :

این گیاه در تابستان کشت می شود و بخش هایی از آن که بیرون خاک است (برگ ها و گل ها) برای تهیه جوشانده، کپسول و تنتور به کار می روند، این گیاه بومی آمریکای شمالی است، مزه تلخ و تقریبا ناخوشایندی دارد، اعصاب را تقویت و استرس و اضطراب را کم می کند، خاصیت ضد درد و اسپاسم دارد در مواردی که نگرانی ها باعث گرفتگی عضلات می شوند مفید است، برای مبارزه با بی خوابی ایده آل است.

گیاهان مفید برای درمان بی خوابی

گیاهان مفید برای درمان بی خوابی

نمدار !

قسمت های مورد استفاده نمدار :

گل ها، برگ ها و ساقه ها را می توان به صورت دم کرده، جوشانده یا خیسانده استفاده کرد، نام دیگر آن گل پرتقال، گل زیرفون و تیلیاست، بومی اروپاست و در آب و هوای گرم با خاک مانند رس می روید، در آسیا و آمریکای شمالی و جنوبی نیز یافته می شود هرچند این گیاه با اقلیم گرمسیری سازگار است اما در مناطق سرد روسیه نیز پرورش داده می شود، نمدار دارویی آرام بخش برای فشار عصبی و مشکل قلبی و گوارش ناشی از استرس است، خواص مسکن و ضد اسپاسم دارد.

اسطوخودوس !

قسمت های مورد استفاده اسطوخودوس :

گل ها و به میزان کمتر ساقه های آن برای تهیه دم کرده و جوشانده استفاده می شود، اسطوخودوس در همه جای اروپا و در آفریقای شمالی رشد می کند، همچنین در بسیاری از کشورها مانند فرانسه و آمریکا کاشته می شود، عطر قوی و خوشایندی دارد، برگ های آن را می توانید به جای نعنا داخل سالاد بریزید، برای ایجاد آرامش و خواب بهتر، برطرف کردن تپش قلب و غلبه بر بی خوابی می توانید استفاده کنید، به صورت دم کرده و یا روغن معطر، جهت ماساژ پوست یا مصرف در حمام قابل استفاده است.

 

همچنین بخوانید:  چگونه خوابی راحت داشته باشیم

 

ترکیبات موثر برای خوابی راحت !

این دم کرده خواب را راحت می کند، مواد اصلی آن خشخاش آمریکایی، زالزالک و گل ساعتی است، یک قاشق غذاخوری از هر یک از گیاهان را با هم مخلوط کنید سپس یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، حرارت را قطع کنید و بگذارید سه تا چهار دقیقه در آن بماند و خیس بخورد، می توانید قبل از شام با شکر خالص یا عسل آن را شیرین و میل کنید.

فهرست روغن های معطر برای درمان بی خوابی !

روغن ریحان :

عطر قوی ریحان برای آرام کردن ذهن و آماده شدن برای خواب فوق العاده مفید توصیه می شود، روغن معطر ریحان را با یک روغن خنثی مخلوط کنید، می توانید با نوعی پونه، شمعدانی عطری، اسطوخودوس، بادرنجبویه نیز مخلوط کنید.

توجه داشته باشید : مصرف روغن ریحان برای خانم های باردار توصیه نمی شود.

روغن ترنج :

برای افسردگی بی نظیر است زیرا با اثر محرک و طراوت بخش خود روحیه را بهبود می بخشد.

توجه داشته باشید : ترنج می تواند پوست حساس را اذیت کند، بعد از استفاده از آن در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید، ترنج به خوبی با شمعدانی، سرو کوهی، یاس، اسطوخودوس، نارنگی، بهارنارنج، نعنا هندی، بابونه، رزماری، مرزنگوش، لیمو و یلانگ یلانگ مخلوط شود.

bikhabi4 attarak photo

گیاهان مفید برای درمان بی خوابی

روغن بابونه :

روغن معطر آرام بخش قوی و مسکن است، قسمت بین گل و میوه آن که معطر و شیرین است برای القای خواب و رهایی از اضطراب، خشم و ترس عالی است، احساس آرامش و تندرستی را القا می کند و شما را از نگرانی ها دور می کند، آن را با ترنج، شمعدانی عطری، یاس، اسطوخودوس و یلانگ یلانگ مخلوط کنید.

توجه داشته باشید : در چهار ماه اول دوران بارداری استفاده نشود، مصرف بالا می تواند خواب آور باشد.

روغن دارچین :

در هنگام غمگینی مصرف آن توصیه می شود، مقوی است و به غلبه بر اضطراب قبل از خواب کمک می کند، توجه داشته باشید در طی بارداری و شیردهی استفاده نشود و همیشه رقیق شده آن را مصرف کنید.

 

همچنین بخوانید:  خوب بخورید تا بهتر بخوابید قسمت دوم

 

روغن کندر :

روغن کندر خواص تسکین بخش ویژه ای دارد که به مراقبه کمک می کند، برای استفاده در شب ایده آل است زیرا خواب عمیقی را القا می کند، تنفس را کند می کند، ذهن را آرام و آسوده می کند، همچنین با گرما و شیرینی و عطر نافذش فضای کامل را برای مراقبه ایجاد می کند، عوارض جانبی ندارد و می توانید آن را با عود، ریحان، ترنج و اسطوخودوس مخلوط کنید.

روغن اکالیپتوس :

عطر قوی و نافذ روغن معطر اکالیپتوس کمک می کند تا استراحت کنید و هوای محیط را تازه می کند، روغن این گیاه انرژی را احیا می کند و سیستم اعصاب را قوت می بخشد، این روغن را می توانید با ترنج، اروج، لیمو و رزماری مخلوط کنید،

توجه داشته باشید : در صورت ابتلا به فشارخون بالا یا صرع از مصرف آن خودداری کنید، اکالیپتوس قابلیت آسیب رساندن به پوست را دارد بنابراین باید رقیق استعمال شود.

روغن یاس سفید یا یاسمین :

دارای خواص ضد افسردگی، شهوت زا، ضددرد و مسکن است، تنفس را تنظیم می کند، اعصاب را آرام می کند و به شما قوت قلب می دهد، در دوران بارداری نباید مصرف شود، البته در حین زایمان مفید است چون انقباض عضله ها را بهتر می کند و درد را از بین می برد.

روغن اسطوخودوس :

عواطف را تعدیل می کند، به استراحت شما کمک می کند و خواص ضددرد نیز دارد، گل و عطر پاک آن اثر تنظیم کننده روی سیستم اعصاب مرکزی دارد و در موارد خستگی مفرط کاراست، با ترنج، بابونه، شمعدانی عطر و بهارنارنج مخلوط کنید، توجه داشته باشید در دوران بارداری مصرف نشود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بهار نارنج ویژه را با خواص مقوی قلب و اعصاب، رفع بی خوابی های عصبی، رفع افسردگی، تسکین ناراحتی های سینه، رفع سرفه، رفع تپش قلب، آرامبخش، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0