گیاهی مفید به نام حنا با خواص درمانی فراوان

3377 بازدید
11 آبان 96
سمانه
,

گیاهی مفید به نام حنا با خواص درمانی فراوان

حنا که با نام های دیگری نظیر ارقون، خاک بهشت، مهندی، تقولیون، فاغیه و (گل) خاک سرشته شده گل آدم شناخته شده می باشد، دارای طبع سرد و خشک است. این گیاه مورد علاقه طرفداران طب سنتی است و از قدیم الایام تا به امروز، یک رنگ موی طبیعی و گیاهی محسوب می شود. این گیاه قدمت بسیار دیرینه ای دارد به طوری که بر اساس اسناد تاریخی بر جای مانده، استفاده از حنا در زمان فرعونیان برای رنگ مو، نقاشی بدن و تهیه عطر استفاده می شده است. البته لازم به ذکر است، علاوه بر مصارف خارجی این گیاه (مانند رنگ مو، ضماد برای بیماری های پوستی و مشکلات مو) از دمنوش برگ حنا برای مصارف پزشکی نیز استفاده می شود. حال در این مقاله با حنا و خواص درمانی فراوان آن آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه حنا

حنا (Lawsonia inermis) گیاهی است درختچه ای از راسته موردیان (Myrtales) و از تیره حناییان (Lythraceae) که بیشتر در هندوستان، بنگلادش و کشور های عربی و در ایران نیز (مناطق بلوچستان و کرمان) می روید. طول درختچه حنا دو تا سه متر (در برخی مناطق ارتفاع بیش از 4 متر) می باشد و برگ های آن شبیه به برگ انار و برگ مورد (ولی قدری کوچک تر و نازک تر از آن ها) است. همچنین، برگ ها بدون کرک، بدون پایه و بیضوی بوده و در مقابل یکدیگر روی ساقه رشد می کنند. گل حنا دارای چهار کاسبرگ است و گلبرگ های آن تخم مرغی، با پرچم سفید یا قرمز در جفت و بر روی لبه لوله کاسه گل می باشند.

 

گیاهی مفید به نام حنا

گیاهی مفید به نام حنا

 

خواص درمانی حنا

به طور کلی گیاه حنا به دو شکل خوراکی و استعمال خارجی (ضماد) استفاده می شود. برای مصرف خوراکی این گیاه از برگ های تازه آن دمنوش تهیه کرده و مصرف می کنند و برای استعمال خارجی که پر کاربردتر از مصرف خوراکی است، از پودر برگ حنا استفاده می شود.

فواید استعمال خارجی حنا (ضماد حنا)

رنگ کردن طبیعی مو

حنا به عنوان رنگ موی طبیعی کاربرد دارد. برگ حنا دارای ماده رنگی است که می تواند روی پوست بدن و موها نشسته و آن ها را رنگ نماید. مخلوط حنا و برگ گردو یا پوست خشک شده بیرونی گردو را برای رنگ کردن مو های بدن و تقویت پوست و پیاز مو ها به کار می برند. با اضافه کردن مواد و یا گیاهانی به حنا، رنگ‌های مختلفی را ایجاد می‌کنند که نسبتا پایدار است. مثلا با اضافه کردن شیر یا آب لیمو به حنا، رنگ برنز را به دست می‌آورند.

بر خلاف رنگ های شیمیایی که سبب ریزش مو، سفیدی زود هنگام مو، ضعف پوست، تار شدن چشم و سرطان پوست می شوند، حنا هیچ گونه ضرری نداشته و علاوه بر خواص مذکور، باعث درمان ریزش مو ها می شود. گاهی مواقع ضماد حنا با روغن زیتون مو های ریخته شده را دوباره می رویاند.

مفید برای مشکلات مو

همان طور که در بالا اشاره شد، حنا علاوه بر ایجاد یک رنگ موی طبیعی، از ریزش مو جلوگیری کرده و تراکم مو را افزایش می دهد. همچنین، حنا برای کنترل چربی پوست سر، رفع موهای آسیب دیده، از بین بردن عفونت های قارچی، درمان شوره سر، پیشگیری از سفیدی مو، تحریک فولیکول های مو، جلوگیری از آسیب های شیمیایی و فیزیکی (مانند اشعه های مضر خورشید)، مرطوب کردن مو، درخشندگی و در نهایت زیبایی مو استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  آموزش تهیه رنگ مو گیاهی قهوه ای

 

مفید برای پوست

از آنجایی که حنا دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی قوی می باشد، استفاده خارجی و موضعی از آن باعث رفع اگزما، درمان جرب، ضد میکوزیس (بیماری قارچی پوست)، پسوریازیس، درمان زخم ها و جوش ها، رفع ترک خوردگی، درمان سوختگی و لکه های پوستی می شود. همچنین، حنا با کاهش سیستم گردش خون در زیر پوست، باعث خنک شدن پوست شده و به درمان التهاب، قرمزی، خارش و حساسیت های پوستی کمک می کند.

کاهش تب و تسکین درد

استفاده از ضماد حنا برای کاهش تب بسیار مفید است، به طوری که با جذب گرمای اضافی، دمای بدن و تب را کاهش می دهد. استفاده از ضماد حنا یا شستشو بدن با آب حنا سبب کاهش تعریق و بوی بد بدن می شود. علاوه بر این، ضماد حنا برای کاهش دردهای روماتیسمی، گرفتگی و دردهای عضلانی نیز موثر واقع می شود. همچنین، این گیاه به کاهش دردهای عصبی کمک می کند، به طوری که در کتب اطبا سنتی ذکر شده، افرادی که حالت عصبانی دارند و بی جهت عصبانی می شوند (این حالت مربوط به اعصاب آن هاست و دلیل دیگری ندارد)، چنانچه گاه گاهی مقداری حنا به پوست بدن خود به خصوص بر سر و کف پاها بگذارند، حالت عصبانیت آن ها را مرتفع می گرداند.

فواید مصرف خوراکی حنا

برگ های حنا علاوه بر استعمال خارجی، مصرف خوراکی نیز دارد. مصرف 2 گرم برگ حنا یا استفاده از دمنوش برگ های تازه حنا به درمان بیماری های کبدی مانند زردی (یرقان) کمک می کند. همچنین، برای اسهال، اسهال خونی، بزرگی طحال، توقف خونریزی، رفع عفونت های روده ای و معده ای، کاهش خطر انسداد شریان ها و سکته قلبی، درمان سنگ کلیه و سنگ مثانه، کاهش دردهای قاعدگی و رفع سختی ادرار مفید می باشد، به طوری که در طب سنتی آمده است که، خوردن مقدار دو گرم حنا در افرادی که بول (ادرار) آنان بند آمده است، سبب باز شدن بول آنان می شود. علاوه بر این، غرغره دمنوش برگ حنا برای رفع زخم های دهان، آبسه دندان و لثه ها مفید می باشد. مصرف دمنوش حنا مقاومت بدن را در برابر ابتلا به آبله و برخی بیماری های ویروسی نیز افزایش می دهد.

موارد منع مصرف حنا

توصیه می شود زنان باردار از مصرف خوراکی این گیاه جدا خودداری نمایند، زیرا سبب سقط جنین می گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر حنا را با خواص تقویت رشد مو، کاهش ریزش مو، پیشگیری از شوره سر، درمان موخوره، جلوگیری از ترک خوردن ناخن، تسکین سریع سردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0