topNotif

آشنایی با گیاه جلپ (چلاپا) و خواص درمانی آن

3326 بازدید
12 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

با گیاه جلپ (چلاپا) و خواص درمانی آن آشنا شوید

این گیاه به فارسی جلپ یا جلب و در کتب طب سنتی با نام چلاپا یا چالاپا آورده شده است. از خانواده نیلوفر صحرایی می باشد، جلپ نام شهری در مکزیک است و این گیاه بومی آن منطقه می باشد. کلمه چالاپا به ریشه متورم گیاه نیز گفته می شود که تنها اندام مصرفی این گیاه در حوزه پزشکی و درمانی می باشد. ریشه ضخیم گیاه خاصیت مسهلی قوی دارد و دارویی که از ریشه گیاه به عنوان مسهل تهیه می شود نیز به جلپ معروف است. علاوه بر این، از این گیاه برای تسکین دردهای کهنه و مزمن مانند سر درد، درد مفاصل و … استفاده می شود. حال در ادامه این مقاله با گیاه جلپ (چلاپا) و خواص درمانی آن آشنا شوید.

مشخصات ظاهری جلپ

جلپ گیاهی است بالا رونده، چند ساله و از خانواده نیلوفر صحرایی با ساقه استوانه ای شکل که ارتفاع آن به 3 متر می رسد. برگ های آن قلبی شکل، نوک تیز، بدون دندانه و به رنگ سبز روشن و گل های آن به رنگ صورتی است. میوه آن کپسولی و گرد است که در آن دانه های سیاه گیاه قرار دارد. ریشه ضخیم آن شبیه شلغم و یا چغندر لبویی کوچک است از خارج سیاه و از داخل زرد رنگ و مقطع آن موجدار، بوی آن تهوع آور و طعم آن تند است. این ریشه دارای رزینی است که مسهل قوی می باشد و باید خیلی با احتیاط مصرف شود. این گیاه بومی مکزیک و آمریکای شمالی است و در مناطقی از هند نیز می روید.

 

گیاه جلپ (چلاپا) و خواص درمانی آن

گیاه جلپ (چلاپا) و خواص درمانی آن

 

ترکیبات شیمیایی ریشه گیاه جلپ

ریشه چالاپا (ریشه متورم گیاه جلپ) دارای ترکیبات شیمیایی موثر نظیر صمغ، موسیلاژ، آمیدون، اکسالات کلسیم و نوعی رزین به نام جالاپ (7 تا 12 درصد) می باشد.

خواص درمانی گیاه جلپ (چلاپا)

معمولا غده ریشه را بریده به چهار قسمت تقسیم و خشک کرده و به بازار عرضه می کنند. در هند از ریشه جلپ به عنوان مسهل قوی رطوبی استفاده می شود. جلپ از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است، از نظر خواص مسهلی است بدون ناراحتی که در عین حال، مانند ریوند، کمی قابض می باشد. این ریشه مشکلات و ناراحتی هایی که و مازریون و نظایر آن دارند را ایجاد نکرده و تولید گرمی ناراحت کننده نمی کند. ریشه چالاپا برای اکثر بیماری ها مانند سر دردهای کهنه، صرع، سرفه کهنه، تب های مزمن، درد کلیه، درد پشت، سیاتیک، مفاصل، استسقا، یرقان و امثال آن بسیار مفید می باشد.

ریشه متورم این گیاه تونیک است و آن را برای افزایش نیروی جنسی می خورند. برای جلوگیری از اضافه وزن و جمع شدن چربی در بدن و اعتدال بخشیدن به جریان ترشحات عادت ماهیانه، آن را با شکر و کره پخته و می خورند.

 

  همچنین بخوانید: درمان سریع یبوست با 7 ماده غذایی سالم  

 

طریقه مصرف گیاه چلاپا

  • پودر جلپ: اگر به عنوان مسهل، مقدار یک تا سه گرم از خشک شده آن را نرم کوبیده و از الک رد کرده با 25 گرم گل قند مخلوط و به تدریج 3 تا 4 بار در روز خورده شود و پس از آن عرق رازیانه و یا انیسون نوشیده شود، تاثیر بسیاری دارد. برای اطفال در حدود 5 صدم گرم برای هر سال سن در روز کافی است.
  • تنتور جلپ: این تنتور در اروپا به نام عرق آلمانی معروف است که به منظور مسهل ممکن است مصرف شود.
  • گرد صمغ جلپ: از گرد صمغ رزینی جلپ نیز ممکن است استفاده شود مقدار 0/3 – 0/1 گرم آن در روز ملین و تا یک گرم آن مسهل است.
  • امولسیون جلپ: صورت دیگری از مصرف جلپ امولسیون جلپ است، برای تهیه آن غده خشک جلپ را نرم کوبیده نیم گرم آن را در نصف زرده تخم مرغ مخلوط کرده و 120 گرم آب، 30 گرم قند، 10 گرم عرق بهار نارنج را به آن بیافزایند. این امولسیون را مانند مسهل یک دفعه میل نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

حب السلاطین را با خواص مسهل، درمان یبوست، تقویت و رشد مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0