topNotif

گیاه حساس و خواصش را بشناسیم

2440 بازدید
04 خرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

گیاه حساس و خواصش را بشناسیم .

در این مطلب با گیاه حساس و خواص و مضراتش، نام های دیگر آن و طروق استفاده از گیاه حساس آشنا خواهیم شد برای دست یابی به این اطلاعات ادامه مطلب را از دست ندهید. به فارسی گیاه حساس و نام محلی آن در گیلان گل قارکون است. به عربی مستحیه به آن گفته می شود. به فرانسوی سنسیتیو و میمویوز پادیگ و به انگلیسی هامبل پلنت و سنستیو پلنت آن را گویند. گیاهی است از خانواده لیگیومنیسی از تیره فرعی میمو سی سی می باشد و نام علمی آن مومیسو پادیکا ال می باشد.

مشخصات گیاه حساس چیست !؟

گیاهی است چند ساله با ساقه های چوبی تیغ دار که بلندی آن 50 – 60 سانتی متر است. برگ های آن مرکب می باشد و در هر گروه 3 – 4 برگ مرکب از یک نقطه خارج شده و از آن نقطه با دم برگ بلندی به ساقه اصلی وصل می شود.

گیاه حساس و خواصش را بشناسیم

گیاه حساس و خواصش را بشناسیم

هر برگ مرکب دارای 24 – 40 جفت برگچه باریک و دراز است و به این ترتیب هر برگ مرکب را به صورت پر طیور در می آورد و چون به محض تماس دست، برگ ها به سمت پایین خم شده و با دم برگ به طرف ساقه جمع می شوند آن را گیاه حساس نامند. این گیاه بومی برزیل است و در ایران از نظر زیبایی در گلخانه ها کاشته می شود.

ترکیبات شیمیایی گل حساس !

از نظر ترکیبات شیمیایی در عصاره برگ های آن ماده ای شبیه آدرنالین یافت می شود به علاوه در گیاه آلکالوئید میموزین مشخص شده است.

 

همچنین بخوانید:  معرفی گیاه توتون و خواص ان

 

خواص گیاه حساس را بدانیم .

جوشانده ریشه این گیاه در رفع ناراحتی های وجود سنگ در بدن اثر مفید دارد. از برگ ها و ریشه آن در موارد بواسیر و فیستولا استفاده می شود. برگ های له شده آن را به صورت خمیر روی بیضه های آب آورده می اندازند. به علاوه برگ ها و ساقه های له شده آن برای محل گزیدگی عقرب به کار می رود. در برخی منابع برای ریشه آن اثر تقویت قوای جنسی قایل هستند.

در گزارش بررسی های دیگری آمده است که دم کرده برگ های گیاه حساس تلخ و تونیک است. دم کرده غلیظ آن ممکن است مسمومیت ایجاد کرده و موجب ریزش موها شود. در شبه جزیره مالایا و اندونزی مرسوم است، همان طور که این گیاه با کمترین تماسی به اصطلاح می خوابد برای استفاده از این خاصیت سرشاخه های برگدار جوان آن را زیر تشک کودکان نا آرام می گذارند و به علاوه بچه را در جوشانده برگ های آن حمام کرده روی آن تشک می خوابانند، خواب آرام و راحتی برای بچه می آورد. برگ های له شده آن را به صورت ضماد روی ورم ها می گذارند.

در فیلیپین برگ های له شده آن را با روغنی نظیر روغن کنجد یا زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد در محل فتق می گذارند. برای معالجه فتق مفید است. از ریشه گیاه به عنوان مدر و برای معالجه اسهال خونی و در موارد عادت ماهیانه دردناک می خورند. جوشانده سر شاخه های برگ دار گیاه برای تسکین آسم مصرف شده و بسیار نافع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه پاخری را با خواص خلط آور و مفید برای بیماری های ریه، تقویت کننده قلب، افزاینده فشار خون و محرک سیستم ایمنی بدن، برطرف کننده یبوست و رفع کننده سرماخوردگی و برونشیت مزمن و آسم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0