topNotif

گیاه دارویی پنج انگشت

3516 بازدید
26 آذر 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با گیاه دارویی پنج انگشت آشنا شویم

پنج انگشت درختچه ای زیبا است، با گل های آبی متمایل به بنفش، رگ های درختچه شبیه برگ انار است و برگ های آن پنجه ای و معمولا پنج برگچه دارد، میوه های آن شبیه فلفل سیاه است و بوی خاصی می دهند. این گیاه را فلفل بیابانی هم می گویند، در گذشته اعتقاد داشتند این گیاه باعث کاهش میل جنسی می شود و به همین دلیل نام دیگر این گیاه را گیاه پاک دامنی می گفتند. این گیاه گل های زیبایی دارد که به همین علت به عنوان گیاه تزیینی کاشته می شود.

خواص درمانی پنج انگشت :

  • میوه این گیاه قابض است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند.
  • افرادی که دچار بواسیر یا شقاق هستند، می توانند از اثرات درمانی آن سود بجویند و در جوشانده این گیاه بنشینند تا عارضه برطرف گردد.
  • میوه این گیاه اثرات درمانی زیادی برای رحم دارد. قاعدگی را تنظیم می کند و برگ این گیاه ورم های رحمی را بهبود می بخشد و عفونت را پاک می سازد. در این باب فوایدش آنقدر زیاد است که از این گیاه در قرص های گیاهی مورد استفاده برای تنظیم قاعدگی و کاهش خونریزی مصرف می شود.
  • برگ این گیاه اثر کاهنده بر شهوت دارد و در قدیم پارسیان در فصل بهار این گیاه را در زیر خود، فرش می کردند تا شهوت بر آنان غلبه نکند.
  • پماد میوه و برگ آن ادرار را افزایش می دهد و ادرار آور است و نیز مقدار زیاد آن برای کلیه مضر است.
  • در مواردی مانند : تشنج، اختلالات عصبی، تقویت بدن، کم اشتهایی، زیاد کردن ادرار مصرف دارد.
  • این گیاه در درمان سردرد مفید است.
گیاه دارویی پنج انگشت

گیاه دارویی پنج انگشت

ویتاکنوس :

از گیاه پنج انگشت، دارویی به نام ویتاکنوس تهیه کرده اند، که حاوی هشتاد الی نود میلی گرم عصاره خشک این گیاه می باشد و این دارو جهت رفع اختلالات قاعدگی و یائسگی به کار می رود. به نظر می رسد این گیاه با اثر بر هیپوتالاموس_هیپوفیز اثر خود را اعمال می کند و باعث کاهش آزاد شدن هورمون (اف اس اچ) و افزایش آزاد شدن هورمون (ال اچ) و پرولاکتین از هیپوفیز می شود. این دو هورمون در تولید استروژن از تخمدان ها و دوره تخمک گذاری در خانم ها موثرند. اما به صورت مستقیم بر روی تخمدان اثر نمی گذارد.

 

همچنین بخوانید:   جینسینگ چیست و چه خواصی دارد

 

طرز مصرف :

از گیاه پنج انگشت به صورت دم کرده یک قاشق سوپ خوری برگ در یک فنجان آب، به مقدار 2 الی 4 فنجان در روز می توان مصرف نمود و یا برای مصرف این دارو، روزانه چهل قطره از آن را در کمی آب یا آبمیوه بریزید و نیم ساعت قبل از صبحانه با معده خالی مصرف نمایید.

مضرات پنج انگشت :

دارای عوارضی می باشد و این عوارض شامل خارش بدن، راش های پوستی، تهوع، اسهال در خانم ها به میزان یک تا دو درصد از آن ها ایجاد می شود. در تعدادی از خانم ها در ماه های اول باعث پریود سنگین می شود. با توجه به اثرات هورمونی این دارو، مصرف آن در دوران بارداری ممنوع می باشد. در اکثر مطالعات انجام شده، با مصرف این دارو عوارضی جانبی دیده نشده، ولی به طور نادر گزارشاتی مبنی بر بروز واکنش آلرژیک، سردرد و افزایش خونریزی در دوران قاعدگی وجود دارد.

این دارو ممکن است با داروهای ضد بارداری خوراکی و هورمونی تداخل نماید.

تذکر : از مصرف خود سرانه بدون مشاوره بپرهیزید.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پنج انگشت را با خواص درمان افسردگی، سردرد، میگرن، درد چشم، اختلالات هورمونی زنانه، آسم، برونشیت مزمن، عفونت های دستگاه گوارش، اسهال، درمان برخی از سرطان ها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0