topNotif

گیاه درونج را بشناسیم

3715 بازدید
22 مرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

درونج را بشناسیم

گیاهان دارویی از قدیم الایام برای درمان امراض گوناگون همیشه استفاده دارویی داشته اند و گیاهان به اندازه ای زیاد هستند و هر کدام خواص و مضرات خاص خود را دارند که به بررسی آن ها تک تک باید پرداخت. در این مطلب به بررسی خواص، ویژگی ها و طروق استفاده از گیاه درونج می پردازم، در انتها با مضرات و فواید این گیاه آشنا خواهید شد. به فارسی و در کتب طب سنتی درونک، درونج، دورونج و درونه نامیده می شود.

مشخصات درونج را بدانیم

گیاهی ست چند ساله، بلندی ساقه آن تا 1/5 متر است. برگ های پایین آن پهن نزدیک به دایره با دمبرگ بلند و برگ های بالا کمی بیضی دراز بدون دمبرگ می باشد. تمام گیاه پوشیده از کرک است. گل ها به شکل طبق، گلبرگ ها در 2 – 3 ردیف و زرد رنگ است. ریشه ضخیم و متورم است. این گیاه در بهار گل می دهد و در جنگل ها در کوه های آلپ و پیرنه اروپا می روید. در اسپانیا ریشه آن به عنوان دارو به طور وسیعی در بازار عرضه می شود.

گیاه درونج را بشناسیم

گیاه درونج را بشناسیم

در ایران سه گونه دیگر از این گیاه به نام های علمی دی ماکرولیوم فیش، دی آستریوم ام بی و دی واگیناتیوم سی کوچ در جنگل های کلاردشت به طور خودرو دیده می شود.

درونج که بیخ یا ریشه گیاه است به خصوص نوع عقربی آن متورم، خاکستری رنگ، دارای 2 -3  گره و شکل آن خمیدگی دارد که آن را شبیه عقرب کرده است. کمی تلخ و خوشبو و سخت می باشد، مغز آن سفید است و می گویند قدرت دارویی آن تا ده سال حفظ می شود.

ترکیبات شیمیایی درونج را بشناسیم

از نظر ترکیبات شیمیایی در ریشه گیاه مقدار زیادی ماده اینولین یافت می شود.

خواص و کاربرد درونج

در هند از ریشه درونج به عنوان یکی از اجزای اصلی داروی قلبی استفاده می شود و برای ضعف اعصاب و رفع مالیخولیا بسیار مفید است. از ضماد آن برای نیش زدگی عقرب استفاده می شود. درونج از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خشک است و از نظر خواص معتقدند که محلل بلغم و سودا می باشد و نفخ را پراکنده می کند و برای تقویت حواس، حافظه، قلب و طحال مفید است.

 

همچنین بخوانید:  بهترین و سریعترین راه درمان حالت تهوع

 

برای خفقان، مالیخولیا، تقویت هاضمه، تسکین درد رحم و لطیف کردن بادهای معده و روده، رفع ضرر گزیدن عقرب و سایر جانوران سمی نافع است چه از طریق خوردن و چه از طریق استفاده از ضماد آن، اگر با انجیر و شکر خورده شود برای رفع سردردهای بلغمی و درد سینه نافع است.

نکته

مضر گرم مزاجان است و سر درد می آورد و از این نظر باید با رازیانه خورده شود و یا با رب غوره و یا رب ریواس استفاده شود. بهترین مورد مصرف آن در موارد خفقان است که برای رفع گرمی شدید آن توصیه می شود با سرکه سیب و کمی کافور خورده می شود. مقدار خوراک آن 4 – 8 گرم است. جانشین آن از نظر خواص در مورد رفع باد و از رحم و شکم، هم وزن آن زرنباد و دو سوم وزن آن قرنفل است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

درونج را با خواص تسکین درد رحم، تسکین درد معده، ضد نفخ، تقویت حافظه، پادزهر عقرب، ضد بلغم و سودا ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0