topNotif

گیاه زدوار و خواصش را بشناسیم

2593 بازدید
12 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

معرفی گیاه زدوار و خواص درمانی آن

در کتب طب سنتی با نام های زدوار وژدوار و سطوال و جدوار آمده است. ساقه زیرزمینی یا به اصطلاح بیخ گیاهی است، این گیاه از خانواده زنجبیل می باشد.

مشخصات زدوار

گیاه زدوار دارای برگ هایی بلند شبیه زردچوبه به طول تا یک متر، گل ها زرد، ساقه زیرزمینی آن ها که در بازار دارویی با نام ریشه گیاه معروف است و در طب سنتی مستعمل است شبیه سعد است به ضخامت حدود یک انگشت ضخیم، سخت و کمی تلخ است. سطح بیرونی خاکستری تیره یا سیاه و مغز آن بنفش است. وقتی آن را بسایند گرد آن بنفش و طعم آن تلخ است.

ترکیبات شیمیایی زدوار

از نظر ترکیبت شیمیایی در گونه کاپالیدا جای می گیرد. در بیخ آن اسانس، سینئول، کامفن، زینجی برن، بورنئول، کامفور، کورکومین، زئودارین، صمغ، رزین و نشاسته وجود دارد. مقدار رزین ریشه زدوار در حدود 3/5 درصد و مقدار اسانس آن در حدود 2-1/5 درصد به رنگ زرد و با بوی تند کافور است و به اسانس زدوار معروف است.

خواص و کاربرد زدوار

زدوار از اجزا دارویی است و همچنین در فرمول اکسیر عمر دراز وجود دارد و در قدیم خیلی مستعمل بوده و آن را وارد می کردند. از روغن این گیاه برای تسکین دردهای رماتیسمی استفاده می کردند.

الاکسیر یا اکسیر ترکیبی است که حکمای قدیم رویاهای خود را در دستیابی به عمر دراز و سلامتی در این قبیل ترکیبات جستجو می کردند. این دارو تنتور مرکبی است که از حل کردن گیاهان مختلفی نظیر صبر زرد، ژانسیان، ریوند، زدوار و چند گیاه دیگر در الکل تهیه می شود و معمولا با اضافه کردن شربت قند طعم شیرین به آن می دهند و در طب سنتی ارج و معروفیت فراوان دارد.

گیاه زدوار و خواصش را بشناسیم

خواص ریشه زدوار

در اندونزی ریشه زدوار از داروهای رسمی و بسیار معمول است و در اکثر داروخانه ها فروخته می شود و به عنوان مقوی معده و بادشکن از آن استفاده می شود. در چین از داروهای مقوی است و برای تحلیل ورم ها و در موارد کوفتگی ها به کار می رود. برای حل کردن خون لخته شده در رگ یا بلادکلوتس، تسهیل و تسریع جریان خون در رگ ها و کاهش درد پشت و شکم در دوران عادت ماهیانه تجویز می شود.

به طور کلی از داروهایی است که معمولا در موارد ناراحتی های زنانگی تجویز می شود. در هند و چین زدوار به عنوان مقوی، قاعده آور و به عنوان ادویه در غذاها مصرف می شود. در تایوان در موارد ناراحتی های قلبی، وبا، سوزاک، عادت ماهیانه نامنظم، گزش مار به کار می رود. در شبه جزیره مالایا به عنوان مقوی مصرف داخلی دارد. در اندونزی مهمترین جز دارویی است که معمولا در هفته اول پس از وضع حمل برای رفع ضعف به مادر خورانده می شود. زدوار از نظر طبیعت طبق رای حکمای طب سنتی گرم و خشک است و از نظر خواص معتقدند که فرح آور، مقوی نیروی اعضای رئیسه بدن نظیر دل، دماغ، کبد و مقوی احشا و آلات درون شکم است.

برای جمیع سموم سرد و گرم پادزهری موثری است. باز کننده انسداد و گرفتگی های مجاری است و مسکن دردها و مقوی چشم است. برای افزایش اشتها و تحریک و افزایش نیروی جنسی خیلی موثر و مفید است. مدر می باشد و برای بیماری های دماغی و اعصاب مانند صرع، فلج، لقوه، رعشه، سستی، بی حسی، خواب رفتگی اعضا، استسقا، یرقان، ضعف معده، خرد کردن سنگ مثانه، سختی ترشح ادرار، رفع عفونت از اخلاط و اکثر بیماری های سرد از طریق خوردن و مالیدن مفید است.  

 

همچنین بخوانید:  نسخه های گیاهی باز کننده قاعدگی قسمت1

 

دیگر خواص گیاه زدوار

خوردن 2 گرم ساییده آن با سرکه رقیق برای رفع مسمومیت گزش مارهای کشنده و عقرب و جانوران سمی نافع است. برای دردها و ورم های داخلی مفید است. مقدار 2 گرم آن با جلاب و با شربت گل گاو زبان و بادرنجبویه و یا با عرق های مناسب نظیر عرق گل گاو زبان و گلاب و یا بادرنجبویه و بیدمشک و نیلوفر برای تفریح قلب، رفع ضعف قلب، رفع خفقان، تپش و فشار قلب خصوصا در مواردی که از برودت و سردی باشد نافع است و اگر چند روز پی در پی خورده شود بسیار اثرش بیشتر است به خصوص در ایام شیوع وبا برای مصون نگه داشتن بدن مفید است.

در موارد دشواری وضع حمل اگر 1 گرم آن را ساییده با عرق شنبلیله یا شیره خارخاسک یا جلاپ بخورند وضع حمل آسان می شود. اگر بچه در شکم مرده باشد و بدن در اثر آن مسموم شده باشد و یا در وقت تولد بچه ضعف بسیار عارض شده باشد مقدار 4 دسی گرم یا حدود نیم گرم از زدوار را با گلاب ساییده و بخورند و این کار را مدت یک هفته ادامه دهند برای تقویت مادر و اعاده قدرت او بسیار مفید است. اگر صبح ناشتا خورده شود موثرتر است.

نکته:

نکته دیگر در مورد زدوار چون ریشه اصلی خیلی کم و گران است در بعضی مناطق از ریشه بعضی گیاهان کم اثر یا بی اثر دیگر که شبیه زدوار است استفاده کرده آن را رنگ می کنند و تقلبی در بازار به جای زدوار به مشتریان عرضه می نمایند. در بعضی مناطق مرسوم است که از انواع ضعیف گیاه آکونیت استفاده کرده و ریشه های ضخیم و متورم آکونیت را گرفته در شیر می جوشانند که از سمیت آن کاسته شود چون ریشه آکونیت سفید و شکری رنگ است آن را رنگ کرده و به رنگ زدوار در می آورند و می فروشند. برای تشخیص زدوار اصلی از زدوار تقلبی روش این است که اگر زدوار رنگ شده تقلبی را با آب تر نموده و به پارچه سفیدی بمالند پارچه رنگین می شود و اگر در فنجان آب بیندازند آب فنجان رنگین می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جدوار سیاه را با خواص نیرو دهنده، محرک، ضد التهاب، ترمیم کننده زخم ها، ضد نفخ و خلط آور، ترک اعتیاد، از بين برنده پيسى، لكه‏ هاى سياه صورت و آثار زخم ، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0