گیاه زردان را بشناسیم

5836 بازدید
10 مرداد 97
سمانه

گیاه زردان را بشناسیم و با خواص آن آشنا شویم

به فارسی زردان و زردان خاردار و در کتب مختلف حشیشه الخنازیر نیز آمده است.

مشخصات زردان !

گیاهی است یک ساله برگ های آن پهن بدون تیغ، صفحه برگ به 3-5 قسمت تقسیم شده و تقریبا به شکل پیکانی در آمده است. هر قسمت مثلثی شکل نوک تیز و دندانه دار است. میوه آن فندقه تخم مرغی دراز به طول 1-1/5 سانتیمتر است. این گیاه در مناطق مختلف آسیا و اروپا و خصوصا در هند و ایران و سیلان دیده می شود. در ایران در خراسان، منطقه تهران، بلوچستان، بخش آچاری در سایین قلعه، آذربایجان، اراضی باتلاقی خشک شده گل، بندر گز و حاشیه سفید رود، رودبار، راه بین رشت و فومن دیده می شود.

خواص و کاربرد زردان !

زردان به طور کلی از علف های هرز است که به طور وسیعی انتشار دارد ولی از نظر دارویی بسیار مورد توجه بوده و تقریبا تمام قسمت های گیاه به عنوان دارو مستعمل است. ریشه آن کمتر ولی تخم و میوه آن بیشتر مورد مصرف است. از داروهای معروف چین است و از چین هر ساله به مقدار زیاد به شبه جزیره مالایا صادر می شود. گیاه به صورت های خوردنی – مالیدنی و شست و شو مصرف می شود.

گیاه زردان را بشناسیم

گیاه زردان را بشناسیم

در کره میوه های آن برای معالجه سرماخوردگی و روماتیسم و در استعمال خارجی برای ناراحتی های پوستی خنازیر و جرب و خارش تجویز می شود. در چین از روزگاران کهن این دارو مورد توجه بوده و برای آن خواص تونیک، ضد خنازیر، ضد رماتیسم، ضد تب مالاریا و مدر قایل بودند. در اسناد و مدارک عصر جدید طب گیاهی چین به عنوان معرق، مسکن و آرام بخش، ضد تشنج و افزایش دهنده ترشحات بدن تجویز می شود.

به علاوه این دارو برای معالجه آماس مخاط بینی ناشی از آلرژی، فلج های عضله ای یا بی حسی عضله، استسقا و همچنین برای معالجه روماتیسم و آرتروز، تب های مالاریایی و کهیرهای خیلی خارش دار ناشی از نوعی آلرژی مصرف می شود. از ضماد تخم خیسانده میوه گیاه برای معالجه دانه های قرمز روی صورت استفاده می شود.

با دیگر خواص زردان آشنا شوید:

از تخم و از برگ آن در موارد جذام و از تمام گیاه برای روماتیسم استفاده می شود و از قطرات عصاره ای که از فشردن قسمت گوشتی گیاه به دست می آید برای رفع ناراحتی در گوش می چکانند، به علاوه برای رفع خارش، ورم معده در اثر گاز و دردهای عضلانی به کار می رود. ریشه و برگ ها و سر شاخه و برگ های آن را قابض و بند آورنده خون می دانند. له کرده برگ ها و سرشاخه های گیاه را در موارد جرب و خارش پوست و آبله مرغان و نیش حشرات خارش دار مانند ضماد روی پوست می اندازند. از جوشانده آن ها به عنوان مایع شست و شوی زخم های باز استفاده می شود. به علاوه جوشانده را برای رفع سرماخوردگی، سردرد، گوش درد و وجود طنین صدا در گوش می خورند نافع است.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با گیاه بلادون

 

در هند و چین عصاره برگ های گیاه را به عنوان قابض و نرم کننده مصرف می کنند و عصاره ریشه آن را روی زخم ها، جراحت ها، ورم و آبسه می مالند. در چین این گیاه و به خصوص میوه آن در موارد معالجه مالاریا، ناراحتی های چشم، صدا در گوش و زخم بینی تجویز می شود.

در شبه جزیره مالایا این علف را به عنوان یک علف سمی شناخته می شود که روی قلب اثر می گذارد و اصولا در آن ناحیه این دارو استعمال داخلی ندارد و فقط در استعمال خارجی به عنوان مایع شستشوی ضدعفونی بعد از زایمان مصرف می شود.

در هندوستان از گیاه به عنوان معرق، آرامبخش، مسکن، بزاق آور و معالج مالاریا کهنه استفاده می شود. ریشه آن تلخ است و تونیک برای معالجه خنازیر و سرطان موثر است. میوه آن خنک کننده است و برای معالجه آبله تجویز می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد تشنج را بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0