گیاه زلف پیر رسمی و خواصش

3373 بازدید
09 شهریور 97
سمانه

گیاه زلف پیر رسمی و خواصش را بشناسیم.

به فارسی زلف پیر رسمی و در کتب طب سنتی با نام های بابونج الطیور و مریره نام برده شده است.

مشخصات زلف پیر رسمی

زلف پیر رسمی گیاهی است یک ساله یا چند ساله کوتاه به بلندی 10 – 100 سانتیمتر دارای ساقه مخطط منشعب پوشیده از کرک های خزی توام با تار عنکبوتی و رنگ برگ ها در سطح زیر سبز مات و برگ ها دارای بریدگی های عمیق در قسمت پایین گیاه و دارای دمبرگ و در قسمت بالای ساقه بدون دمبرگ است. گل های آن زرد است و در تابستان ظاهر می شود و به صورت علف هرز در مزارع می روید و همچنین در دامنه های مرطوب و کم ارتفاع کوهستان ها رشد می کند. برای رشد آن آب و هوای معتدل و مدیترانه ای مناسب است.

گیاه زلف پیر رسمی و خواصش

گیاه زلف پیر رسمی و خواصش

در ایران در مناطق مختلف کشور در کازرون، مسجد سلیمان، کلاک کرج در اطراف تیران تا ارتفاع 1760 متر می روید. در هند نیز می روید و در باغ ها نیز کاشته می شود. این گیاه اگر به دام داده شود دام مریض شده و موجب بیماری تشمع کبد در دام می شود و به همین دلیل اصولا حیوانات خود به خود آن را نمی خورند و به علت طعم ترش و نامطبوعی که دارد مورد تنفر حیوانات است و برای حیوانات از گیاهان سمی محسوب می شود.

خواص و کاربرد زلف پیر رسمی

از عصاره گیاه اسوالگاریس در چین و ژاپن روی بواسیر و ورم ها می مالند آثار درمانی و تسکینی و نرم کننده دارد. از جوشانده گیاه نیز در استعمال خارجی استفاده می شود. در استعمال خارجی جوشانده 100 گرم برگ گیاه خشک در 1 لیتر آب به کار می رود. مصرف داخلی عصاره روان گیاه در هر بار 15 – 20 قطره برای قطع اخلاط خونی، قطع خونریزی از بینی، اسهال خونی و همچنین برای تنظیم عادت ماهیانه و به عنوان قاعده آور، در موارد صرع، سنگ کلیه و زردی آثار مفید دارد و دردهای بعد از قاعدگی را تسکین می دهد.

 

همچنین بخوانید: مصرف مکمل های غذایی در دوران بارداری

 

گونه دیگری از گیاه سنیسکو، درختچه ای است که در جنوب اروپا و جنوب فرانسه انتشار دارد. تمام اندام گیاه از یک نوع کرک پشم مانند سفید رنگ نقره ای پوشیده شده است. برگ های آن نقره ای گل های آن زرد به طور گروهی چون چتر مدور در قسمت بالای گیاه قرار دارد. تکثیر آن از طریق کاشت بذر آن در خزانه در اوایل بهار انجام می گیرد و پس از آن در اوایل تابستان به محل اصلی منتقل می نمایند. روش دیگر این است که در اواخر تابستان بذر آن را در خزانه یا در یک خاک سبک در محلی که سایه و آفتاب است می کارند و نهال های جوان را در گلدان کاشته و اوایل پاییز به گلخانه منتقل می نمایند و در جایی که از حداکثر نور استفاده می نماید، می گذارند. در طول زمستان 2 – 3 بار گلدان آن را عوض می کنند و پس از یخ بندان آن ها را به محل اصلی منتقل و می کارند.

از اعضای گیاه فوق در مصارف دارویی شبیه مصارف زلف پیر رسمی استفاده می شود و برای بند آوردن خونریزی و خونریزی از بینی و سایر مصارف یاد شده مستعمل است. اصولا این گیاهان در عین حال که قاعده آور هستند، بند آورنده خون نیز می باشند، همچنین برای متوقف کردن نزول آب سفید در چشم در اوایل و آغاز شروع نیز موثر است. گونه دیگری از این گیاه که به فارسی باغبان ها آن را سیزر می گویند دارای گل های زیبایی به رنگ های مختلف است. گیاهی است چند ساله ولی در گل کاری چون زیباترین گل ها را در سال اول می دهد یک ساله کاشته می شود. برگ های آن پهن پوشیده از کرک و تکثیر آن با کاشت بذر در گلخانه در درجه حرارت خنک انجام می گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر قوتو را با خواص نیرو بخش، رفع ضعف و بی حالی، انرژی زا، تقویت حافظه، تقویت کننده عمومی بدن، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0