topNotif

آشنایی با گیاه زیبای پروانش یا پیچ تلگرافی

2143 بازدید
31 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

پروانش و مشخصاتش را بشناسیم.

در ایران به پروانش لغت خارجی آن و در نزد باغبان ها به گل تلگرافی معروف می باشد. دو گونه آن در ایران پرورش داده می شود و دو گونه نیز به طور خودرو در ایران می رویند.

مشخصات پروانش !

پروانش بزرگ بومی اروپا است و در ایران در گل کاری کاشته می شود. گیاهی است همیشه سبز چند ساله و کوچک، بلندی آن کمتر از 40 سانتیمتر است. ساقه های آن خزنده سفت و کمی چوبی که اغلب از انتهای ساقه ریشه اتفاقی می دهد. برگ های آن بیضی بزرگ پهن، قاعده برگ قلبی است. گل های آن قیفی به رنگ آبی ارغوانی روشن و درشت و گل برگ آن به 5 قسمت تقسیم شده است و در بهار و اوایل تابستان گل می دهد.

تکثیر پروانش بزرگ از طریق گرفتن قلمه در بهار یا در پاییز و کاشت قلمه است و یا از راه تقسیم گیاه و کاشت قسمتی از بوته، بلندی این گیاه در نوع پرورشی آن تا 80 سانتیمتر نیز می رسد.

آشنایی با گیاه زیبای پروانش یا پیچ تلگرافی

آشنایی با گیاه زیبای پروانش یا پیچ تلگرافی

پروانش کوچک بومی اروپا است. در ایران به طور پرورشی در باغچه ها کاشته می شود. گیاهی است همیشه سبز و خیلی کوچک، بلندی آن 10-15 سانتیمتر است. گیاهی است علفی و چند ساله خزنده و گسترده روی زمین، در نوع پرورش یافته طول گیاه تا 60 سانتیمتر می رسد. برگ های آن بیضی کوچک دراز، نوک تیز متقبل به طول 4-2/5 سانتیمتر، نرم، کامل و کمی براق، گل های آن قیفی به رنگ آبی سیر با 5 تقسیم در گلبرگ آن، قطر گل ها در حدود 2/5 سانتیمتر است. ارقامی از این گونه با گل های ارغوانی و گاهی سفید وجود دارد که در بهار گل می دهد. تکثیر آن مانند گونه قبلی از طریق قلمه یا تقسیم بوته است.

خواص و کاربرد پروانش را بدانیم !

از گیاه پروانش به عنوان قابض و برای بند آوردن خون استفاده می شود و پروانش تلخ و مدر و مقوی است و در موارد معالجه کمبود ویتامین ث استعمال می شود. از خاصیت بند آوردن خون آن برای رفع اخلاط خونی و رفع خون در ادرار، بند آوردن اسهال مزمن و در مورد مسلولین در مرحله ای که رگه های خونی در اخلاط دیده می شود، استفاده می کنند. غرغره دم کرده آن برای ورم لوزتین نافع است و تنفیه آن در مورد اسهال خونی و زخم روده موثر است.

 

همچنین بخوانید: گم گوت و خواصش را بشناسیم

 

در یک مقاله تحقیقی داروشناسی آمده است که تاثیر این دارو در معالجه بیماری قند نوع ملیتوس در تمام موارد موفق نبوده است ولی در سال های اخیر در تحقیقاتی برای معالجه انواعی از سرطان این گیاه مورد توجه قرار گرفته است. در چین و در فیلیپین از این گیاه به عنوان قابض، معرق، ضد سرفه و قاعده آور استفاده می شود و همچنین برای تصفیه خون و به عنوان داروی خون ساز برای دوران پس از زایمان تجویز می شود. در فیلیپین از جوشانده گیاه به عنوان قاعده آور و در برخی موارد برای سقط جنین استفاده می شود.

جوشانده گیاه پروانش

از گیاه برای معالجه انواعی از بیماری های قند نیز استفاده می شود. در استعمال داخلی از خیسانده 100 گرم خشک در هزار گرم آب انگور قرمز به مدت ده روز که هر روز چند قاشق سوپ خوری و قبل از هر غذا بخورند مصرف می شود. برای تهیه دم کرده آن 100 گرم برگ را در هزار گرم آب جوش دم کرده و با قند شیرین می کنند و معمولا یک فنجان یا لیوان ضمن مصرف غذا می خورند. برای ضد عفونی و التیام زخم به صورت کمپرس یا شست و شو از جوشانده 50 گرم برگ در هزار گرم آب استفاده می شود.

جوشانده 30 گرم گیاه سبز یا 15 گرم گیاه خشک در 500 گرم آب برای مصرف داخلی استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل ساعتی را با خواص تسکین استرس و افسردگی، کاهش فشارخون، درمان بی خوابی، تسکین التهاب، مهار اعتیاد، ضد درد، ضد اسپاسم، تقویت قلب، گشاد کننده عروق خونی، ضد تشنج، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0