topNotif

معرفی گیاه سه رنگ و درخت برهان و خواص آن ها در طب سنتی

6943 بازدید
01 دی 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 30 آذر 1400

امروز قصد داریم شما را با گیاه سه رنگ و درخت برهان آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید؛

گیاه سه رنگ و برهان را بشناسیم.

معرفی گیاه سه رنگ

به فارسی سه رنگ گفته می شود. سه رنگ درختچه ای است زینتی و برگ های آن براق که در پاییز رنگ آن قرمز می شود. گل های آن سفید و میوه آن قرمز رنگ است. از نظر شکل ظاهری شبیه درخت غار گیلاسی یا درخت جل است و در شناسایی گاهی با آن اشتباه می شود. این درختچه بومی چین است تکثیر آن از طریق قلمه در شمال ایران انجام می گیرد و با پیوند برای پایه درخت تکثیر می شود. این درخت اصالتا از چین وارد ایران شده است و در شمال ایران کاشته می شود و قلمه های آن نیز در شمال خوب می گیرد. برگ های این درخت در پاییز به رنگ قرمز خوش رنگی در می آید به این دلیل آن را سه رنگ می نامند.

ترکیبات شیمیایی گیاه سه رنگ

از نظر ترکیبات شیمیایی در برگ های درخت سه رنگ گلوکوزید اچ سی ان وجود دارد.

خواص درخت سه رنگ

در چین از میوه های درخت سه رنگ برای مهار کردن اسهال خونی سخت تجویز می شود و برای بواسیر و زردی و انگل های روده ای نیز مفید است. معمولا در چین در تابستان سرشاخه های درخت را چیده و در آفتاب خشک می کنند. این شاخه ها شیرین و دارای بویی نامطبوع است. چوب آن در استعمال داخلی برای تسکین درد روماتیسم و لومباگو و به عنوان تونیک برای رفع ضعف عمومی و همچنین به عنوان ضد سم مصرف می شود. برگ های آن به عنوان مدر و تب بر و همچنین برای معالجه سردرد، سرگیجه، خروج غیر ارادی اسپرم و عادت ماهیانه نامنظم و عقیم بودن تجویز می شود و به علاوه برای تقویت کلیه مفید است. همچنین برای ازدیاد نیروی جنسی مفید است.

گیاه سه رنگ و درخت برهان

گیاه سه رنگ و درخت برهان

معرفی درخت برهان

درختی است که در برخی مناطق جنوب ابریشم و گل ابریشم و در خوزستان برهان نامیده می شود. در عراق به عربی آن را برهام نام اند. در کتب طب سنتی با نام های لبخ و ذفن الباشا و درخت پارسی آمده است.

مشخصات درخت برهان

درختی است بومی مناطق گرمسیر آسیای حاره و استوایی و تا شمال استرالیا نیز انتشار دارد. در ایران با عنوان یک درخت زینتی در مناطق جنوب ایران، آبادان، خرمشهر، اهواز، بندرعباس کاشته می شود. بلندی درخت 5-15 متر بدون خار و دارای تاج چتری است. برگ ها مانند گل ابریشم شانه ای مضاعف و گل ها سفید و یا سرخ و میوه آن نیام، غلاف آن مسطح و نازک کمی دراز است که دانه های به رنگ قهوه ای روشن در آن قرار دارد.

 

همچنین بخوانید:  درخت عرعر را بشناسیم

 

ترکیبات شیمیایی درخت برهان

از نظر ترکیبات شیمیایی در برهان صمغ، چند ساپونین و تانن وجود دارد. در گزارش دیگری آمده است که مخلوط چند ساپونین که از دانه های گیاه گرفته می شود دارای اولئالیک اسید و اکینو سیستیک اسید است و دانه های داخل غلاف دارای آلبی ژنتیک اسید است که ایزومر اکینوسیستیک اسید می باشد.

خواص اجزای درخت برهان

در هند از پوست ساقه و دانه های درخت برهان به عنوان قابض در معالجه بواسیر و اسهال مصرف می کنند. پوست ریشه آن را کوبیده و به شکل گرد برای سفتی و استحکام به لثه ها می مالند و برگ های گیاه را برای معالجه شب کوری مصرف می کنند. در هند و چین از پوست ساقه ها و دانه های آن برای رفع اسهال خونی و اسهال ساده و معالجه بواسیر استفاده می شود.

گل های آن به عنوان نرم کننده برای معالجه جوش ها و دمل به کار می رود. لبخ از نظر طبیعت طبق رای حکمای طب سنتی گرم و خشک و قابض است، خونریزی داخلی را بند می آورد. گرد حاصل از پوست ساقه و تخم های آن خونریزی زخم های خارجی را نیز قطع می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه قهوه را با خواص کمک به سلامت قلب، کاهش احساس خستگی، کاهش وزن، کاهش افسردگی و افزایش شادی و نشاط، جلوگیری از چین وچروک پوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0