شاهدانه و خواص معجزه آسای آن که حتما باید بخوانید

6977 بازدید
10 آبان 96
سمانه
,

آشنایی با گیاه شاهدانه و خواص و مضرات آن

شاهدانه که قنب، تیل، کنف، شاه دانج، شهوت انگیز، زمرد گیاه و… نیز شناخته می شود گیاهی است که بوته نر و ماده آن از هم جدا می باشند. این گیاه یک ساله و ارتفاع آن از یک متر تا سه متر می رسد. شکل ظاهری آن در نواحی مختلف زمین متفاوت است و اثر آب و هواهای مختلف سبب این اختلاف ظاهری شده است. برگ های این گیاه در پایین متقابل و در بالا ساقه منفرد به نظر می رسد. اندام های مصرفی این گیاه سرشاخه های گلدار (Cannabidis Herba) یا الئورزین (Hashish) خشک شده آن است و معمولا از برگ و سرشاخه گلدار پایه ماده تهیه می شود. حال در این مطلب با گیاه شاهدانه و خواص و مضرات آن آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه شاهدانه

شاهدانه (Cannabis sativa)، گیاهی است از خانواده شاهدانه (Cannabaceae)، دو پایه، علفی، یکساله، به ارتفاع ۱ تا ۳ متر و حتی بیشتر که دارای واریته های مختلف با بوی قوی و مطبوع است. این گیاه برگ هایی متقابل در طول ساقه دارد ولی هر چه به انتهای ساقه نزدیک شویم، برگ های آن وضع منفرد پیدا می کند. پهنک برگ منقسم به ۵ تا ۷ لوب عمیق دندانه دار و منتهی به دمبرگ دراز است. برگ ها و شاخه های گل دار پایه ماده این گیاه و گل آذین ماده آن را پس از چیدن به حالت سبز از آن ها یک نوع ماده مخدر به نام بنگ درست می کنند. اروپاییان بنگ را در یک مشروب الکلی مخدر به وجود می آورند.

 

شاهدانه و خواص معجزه آسای آن

شاهدانه و خواص معجزه آسای آن

 

ساقه این گیاه دارای الیافی است که در روزگاران کهن از این نوع الیاف پارچه درست می کردند و افرادی که بیش از اندازه چاق بودند در صورت پوشیدن این لباس رفته رفته چاقی آن ها از کمتر می کرد و دارای اندام مناسب می شدند، اما برای دیگر افراد پوشیدن لباس ساخته شده از این الیاف مناسب نبود. همچنین از الیاف ساقه شاهدانه نوعی کاغذ نیز درست می کردند که با کاغذ ابریشم برابری می کرده است. گل های این گیاه در حالت طبیعی بر دو نوع نر و ماده هستند و بر روی دو‌ پایه جداگانه واقع شده اند. میوه این گیاه به صورت فندقه، به رنگ قهوه ای تیره و دارای یک دانه بدون آلبومن است.

محل رویش و پراکنش گیاه شاهدانه

شاهدانه بومی کشورهای شرق آسیا و هندوستان است و در آمریکا، هند و مکزیک کشت و بهره برداری می شود.

ترکیبات شیمیایی گیاه شاهدانه

این گیاه دارای ترکیبات اولئورزین (۱۵ تا ۲۰ درصد) است که بیشتر شامل ترکیبات کانابینوئیدها می باشد و مهمترین آن تتراهیدروکانابینول (THC) است. علاوه بر این، حاوی ۱۰ درصد روغن در دانه ها می باشد.

خواص گیاه شاهدانه

طبیعت این گیاه سرد و خشک است، البته بعضی از اطبا آن را معتدل نیز می دانند. برگ و سر شاخه های جوان آن برای افرادی که مزاج های گرم و تر دارند سبب فرح و نشاط آن ها می گردد.

شاهدانه و بقیه محصولات آن نشاط آور هستند و در مصرف دارویی آن ها باید احتیاط شود. در پزشکی از حشیش به عنوان مسکن، ماده رفع بی خوابی و آرامش بخش استفاده می شود. ماده تتراهیدروکانابینول و دیگر مشتقات آن برای درمان برخی از بیماری ها از جمله آسم و صرع می تواند مورد استفاده قرار گیرد، ولی در حال حاضر فقط در درمان حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی استفاده می شود. گیاه حشیش را به مقدار زیاد جهت استفاده از الیاف دانه در رنگسازی و صنعت صابون به کار می برند.

 

همچنین بخوانید:  روغن سی بی دی (CBD) و خواص درمانی آن

 

دانه این گیاه اشتها آور است و عطش را نیز زیاد می کند و موقتا باعث تحریک قدرت جنسی می شود، اما مصرف دراز مدت سیاه دانه باعث تضعیف قوای جنسی می گردد. همچنین،دانه شاهدانه سبب درمان استفراغ می گردد و قابض شکم است.

روغنی که از دانه این گیاه تهیه می کنند به صورت مسکن در درمان گوش درد های شدید به کار برده می شود. هر گاه عضوی از اعضای بدن درد عصبی داشته باشد عصاره یا جوشانده برگ این گیاه را بر آن ضماد کنند درد ساکت می شود. ضماد روغن حاصل از دانه خام این گیاه برای تسکین درد های عصبی اعضا بدن نافع است.

مضرات گیاه شاهدانه

خوردن زیاد دانه یا دیگر اعضا این گیاه سبب کندی ذهن، خواب آلودگی انسان و ضعف چشم می شود. در اشخاصی که در مصرف این گیاه زیاده روی کنند باعث ایجاد ترس و وحشت در انسان خواهد شد که در برخی افراد مصرف زیاد دانه آن مسبب مالیخولیا می گردد. همچنین، مصرف بی رویه آن کلیه ها را تنبل می کند و گاهی مقدمه استسقا را در انسان فراهم می سازد.

فراموش نکنید

  • وقتی دانه شاهدانه را به قصد خوردن بو می کنید مضرات آن تا حدی از بین می رود.
  • دانه این گیاه برای افراد چاق مضر است، چون چاقی آن ها را افزایش می دهد.
  • افرادی که گاهی بی جهت فکر و خیال بد می کنند، شاهدانه برای آنان خوب نیست و اگر مصرف شاهدانه را به صورت خوراکی قطع نکنند به بیماری های روانی مبتلا می گردند.
  • حشیش و بنگ که دو ماده مخدر است از شاهدانه تهیه می شود که هر دو مضر بوده اند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن شاهدانه را با خواص ضد التهاب، افزایش سلامت قلب، کمک به درمان دیابت، کمک به مبارزه با سرطان، افزایش سلامت مغز، کمک به کاهش وزن، کاهش دردهای دوره قاعدگی، درمان اگزما، افزایش رشد مو و درمان خشکی و خارش سر، رفع شوره مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. حسن
    30 فروردین 1400

    میخواستم بدونم خوردن شادونه بوداده که در آجیل فروشی موجود است
    برای دوران ترک ماری جوانا مفید کمک کننده و مفید است؟

0