topNotif

گیاه شاه تره چه خواصی دارد

3290 بازدید
11 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

آیا می دانید گیاه شاه تره چه خواصی دارد ؟

شاه تره (شاطره) که دارای نام های دیگری چون فالینوس، پیت پاپارا، هلیانه، سلطان البقول، سفیا، شیتره، خاص تره و.. می باشد، گیاهی است علفی، کوتاه با برگ های ریز و با بریدگی های ریز و گل های کوچک که خوشه انتهایی آن به رنگ بنفش مایل به قرمز است. چند نوع مذکور در کشور ایران به طور خودرو در باغ های انگور و کنار دیوار ها و زمین های نرم و متروک می روید و در اردیبهشت و خرداد گل می دهد. شاه تره دارای خواص درمانی بسیاری است به طوری که از آن برای در درمان اسپاسم های صفراوی و گوارشی استفاده دارویی می شود. همچنین، به عنوان مدر و ضد خارش پوستی مصرف سنتی دارد.

مشخصات ظاهری گیاه شاه تره

شاه تره (با نام علمی Fumaria officinalis)، گیاهی است از خانواده شاه تره واران (Fumarioideae)، علفی، به ارتفاع ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر و یکساله که در مزارع، باغ ها و اماکن سایه رو به صورت خودرو می روید. دارای ریشه دراز سفید رنگ و ساقه کوچک زوایه دار، به وضع نسبتا خوابیده بر روی زمین است. شاخه های متعدد این گیاه، برگ هایی بی کرک و منقسم به تقسیمات باریک و فراوان، به رنگ سبز مات یا غبارآلود دارند. گل های کوچک آن، به رنگ گلی یا سفید مایل به قرمز با خال هایی به رنگ ارغوانی یا قهوه ای و مجتمع به صورت خوشه های کم گل در قسمت انتهایی ساقه دیده می شوند. میوه اش کوچک و محتوای یک دانه است.

 

گیاه شاه تره چه خواصی دارد

گیاه شاه تره چه خواصی دارد

 

محل رویش و پراکنش گیاه شاه تره

شاه تره در مناطق مختلف اروپا و آسیا می روید و در کشورهای شرقی اروپا به صورت خودرو بهره برداری می شود. این گونه در ایران رویش ندارد.

اندام قابل مصرف گیاه شاه تره

اندام مصرفی گیاه شاه تره اندام هوایی آن که شامل سرشاخه های گلدار، برگ ها یا برگچه ها و گل ها می باشد. شاه تره بدون بو و دارای مزه ای تلخ و نمکی است و گرد آن نیز به رنگ سبز وشن با ذرات ریز قرمز (مربوط به گلبرگ ها) می باشد.

ترکیبات شیمیایی گیاه شاه تره

شاه تره شامل ترکیبات شیمیایی نظیر آلکالوییدها (از گروه بنزیل ایزوکینولین ها تا ۱/۲۵ درصد آلکالویید تام)، فلاونوئیدها و اسیدهای گیاهی (اسید فوماریک) می باشد.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با خواص درمانی گیاه شاهتره

 

خواص شاه تره (شاطره)

طبیعت شاه تره گرم و تر است. این گیاه می تواند دافع اخلاط مضر، افزایش طول عمر، از بین بردن جوش دهان، کم کردن خون ریزی بعد از زایمان (در نهایت از بین می برد)، تصفیه کننده خون، تقویت لثه، تقویت بینایی، از بین بردن دندان درد (مصرف جوشانده برگ های شاه تره)، صفرا آور، قلیانی کننده خون، تقویت معده، از بین برنده ورم پروستات (دم کرده آن)، از بین بردن خارش و رفع اگزما (روزی دو لیوان عرق شاه تره را مصرف کنید) باشد.

اطبا ایرانی آب جوشانده برگ های شاه تره و یا مایعی که از برگ های تازه آن می گیرند را برای شستشو زخم ها به خصوص زخم های سوداوی و جرب استفاده می نمایند.

به تنهایی خوردن شاه تره برای معده و شش ها مفید نیست مگر اینکه شاه تره را به همراه کاسنی مصرف کنید که در این صورت مدر صفرا خواهد بود. در عصاره این گیاه ماده ای موجود است که زهر زنبور را خنثی می نماید لذا ضماد عصاره تازه آن در محل گزش زنبور درد آن را کم می کند.

شاه تره را می توان به همراه جوشانده هایی نظیر گل بنفشه، عناب، سپستان و تخم گشنیز مصرف نمود، افرادی که عطش فراوان دارند در صورت مصرف شاه تره عطش آن ها را کم می کند.

مخلوط عرق کاسنی و شاه تره به صورت مساوی و مصرف روزانه دو لیوان که یک لیوان بین صبح و ظهر و یک لیوان بین عصر و شب میل شود برای درمان جوش صورت بسیار اثر بخش است.

مضرات شاه تره

از مضرات آن می توان به کم کننده گویچه های خون، ایجاد ناراحتی ریوی و حصبه اشاره کرد. همچنین، مصرف آن برای زنان حامله مناسب نیست.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه شاه تره را با خواص ضدعفونی‌کننده، آنتی هیستامین، ضداسپاسم، کاهنده تپش قلب، معرق، مسهل، مدر، آرام بخش، مقوی معده، درمان و کاهش تب، کاهنده قندخون و فشارخون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0