گیاه شقایق نعمانی (آنه مون) و شناخت خواص و عوارض آن در طب سنتی

5661 بازدید
02 دی 97
بهاره

با خواص دارویی و درمانی گیاه شقایق نعمانی آشنا شوید

گیاه شقایق نعمانی (Anemone)، از گیاهان گلدار و متعلق به خانواده آلاله (Ranunculus) است و كاربرد دارویی دارد. بومی مناطق معتدل چون آلمان و دانمارک است و در پزشكی استفاده می شود. این گیاه دارای گل هایی به رنگ ارغوانی با مركزی نارنجی رنگ است كه گل ها و برگ ها هر دو پوشیده از كرك هایی نرم و ابریشمی هستند. اندام قابل استفاده این گیاه، برگ و گل می باشد. این گیاه به صورت دمنوش و همچنین استعمال موضعی استفاده می شود. به علاوه، تمام گیاه تازه را كوبیده، افشره آن را برای تهیه درمان سنتی استخراج می كنند. گیاه شقایق نعمانی برای رفع بسیاری از اختلال های جسمی و روانی به كار می رود.

خواص دارویی و درمانی شقایق نعمانی

جهت درمان سرماخوردگی و سرفه مفید است

این گیاه خلط آور است و در مواردی كه ترشحات سبز و زرد رنگ از بدن خارج می شوند استفاده می كنند. همچنین، در درمان التهاب سینوس ها كه همراه با خلط شدید است، مفید است. برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه سودمند است. همچنین، دمنوش این گیاه برای درمان سیاه سرفه و خلط های شدید موثر است. بدین منظور، مقدار 2 گرم گل شقایق نعمانی را در 300 میلی لیتر آب‌جوش دم‌کرده و روزی 3 فنجان میل کنید.

گیاه شقایق نعمانی

گیاه شقایق نعمانی

جهت درمان مشکلات دوران قاعدگی موثر است

گیاه شقایق نعمانی برای رفع مشكلات زنان كه همراه با نشانه های روحی و جسمی هستند بسیار مفید است. این مشكلات عبارتند از تنش پیش از قاعدگی، مشكلات قاعدگی، تاخیر قاعدگی، جهت قاعدگی‌های دردناک، اختلال های یائسگی و التهاب مثانه كه عموما همراه با تغییر حالت ناگهانی، افسردگی و آمادگی برای گریه هستند.

جهت بهبود مشکلات گوارشی استفاده می شود

مشكلات گوارشی مانند عدم هضم، سوزش معده، تهوع و ناخوشی ناشی از خوردن غذای چرب و سنگین نیز توسط گیاه شقایق نعمانی بهبود می یابند.

برای مشکلات پوستی مفید است

استفاده موضعی از این گیاه جهت بهبود جوش غرور، آکنه، ترک پوستی و زخم‌های چرکی موثر است. بذر این گیاه جهت درمان بیماری برص بهق (لکه های سفید پوستی) استفاده می شود. بدین منظور یک گرم از بذر گیاه شقایق نعمانی را با آب سرد مخلوط کرده و به مدت یک هفته میل نمایید.

 

همچنین بخوانید:  خواص بی نظیر شقایق سرخ

 

سایر خواص دارویی و درمانی شقایق نعمانی

  • در درمان مشكلات چشمی مانند التهاب لایه درونی پلك و گل مژه از شقایق نعمان استفاده می كنند.
  • تقویت کننده حافظه است.
  • جهت تقویت نیروی جنسی، ورم بیضه و افزایش دهنده اسپرم استفاده می‌گردد.
  • به عنوان یک رنگ مو طبیعی استفاده می شود. برای سیاه کردن طبیعی مو، گل گیاه شقایق نعمانی را با پوست سبز گردو مخلوط کرده و استفاده نمایید.
  • درمانی برای بهبود سر درد و میگرن محسوب می شود.
  • در درمان تورم غدد استفاده می شود.
  • التهاب، گرفتگی و درد استخوان ها و مفاصل که از اختلال های انواع بیماری آرتریت (مانند رماتیسم و آرتروز) می باشد را تسکین می دهد.
  • برای خونریزی بینی استفاده می شود.
  • جهت کاهش زخم های واریسی کاربرد دارد.
  • برای التیام بیماری سرخك مفید است.
  • غرغره کردن جوشانده گیاه شقایق نعمانی برای تسکین دندان درد موثر است.
  • جهت بهبود عملکرد مجاری ادرار (تكرر و عدم ادرار) مفید است.

عوارض شقایق نعمانی

گیاه شقایق نعمانی یک گیاه سمی محسوب می شود. مصرف بی‌رویه و خودسرانه آن باعث ترشح زیاد بزاق دهان، التهاب شدید لوله گوارش، ناراحتی‌های تنفسی، تشنج، اسهال، التهاب کلیه، سوختگی دهان و حلق، قولنج‌های دردناک و مشکلات قلبی می شود. بنابراین، قبل از مصرف گیاه شقایق نعمانی حتما با پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه این گیاه جدا خودداری کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل شقایق را با خواص مسکن دردهای عمومی، آرامبخش، ضد تب، خواب آور، درمان مشکلات تنفسی، درمان زودانزالی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0