گیاه پنج انگشت خزنده

2289 بازدید
02 مهر 97
سمانه
گیاه پنج انگشت خزنده

گیاه پنج انگشت خزنده

گیاه پنج انگشت خزنده و خواصش را بشناسیم.

به فارسی در کتب قدیم پنج انگشت خزنده ذکر می شود و در کتب طب سنتی با نام بنطافلن و به عربی در برخی کتب طب سنتی با نام های ذو خمسه اوراق و ذو خمسه اجنجه نام برده می شود.

مشخصات

گیاهی است کوچک خزنده، چند ساله، علفی گسترده روی زمین و از ساقه های هوایی آن در تماس با خاک ریشه های اتفاقی بیرون می آید و در خاک مستقر می شود. برگ های آن مرکب شامل 5 برگچه سبز دندانه دار بیضی است و به ندرت 7 برگچه دارد. گل های آن زرد رنگ است. ساقه زیرزمینی یا بیخ گیاه کمی ضخیم و دارای ریشه های نسبتا قوی است.

این گیاه در گودال ها و خاک های مرطوب اغلب مناطق اروپا، آفریقای شمالی و مناطق معتدله آسیا می روید. در ایران تقریبا در تمام مناطق کشور می روید. در اطراف تهران، تفرش و در نواحی جنوبی ایران در شیراز، دشت ارژن، گوتوند و در مناطق غربی ایران در آذربایجان غربی، سهند، خوی، قره چال و در شمال ایران در مازندران، بند گز، کجور، سخت سر، بابلسر، چالوس و سرانجام در شهمیرزاد به طور خودرو شناسایی شده است.

ترکیبات شیمیایی پنج انگشت خزنده

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه مقدار زیادی تانن وجود دارد.

 

همچنین بخوانید: تب و راه های غلبه بر تب

 

خواص پنج انگشت خزنده

طبق نظر حکمای طب سنتی گیاه از نظر طبیعت معتدل و در عین حال خنک است و همچنین قابض و تب بر می باشد. بیخ آن قابض است. از جوشانده 40 گرم ساقه زیرزمینی گیاه را در آب گرم هل کنید و استفاده نمایید، برای قطع اسهال و شکم روش مفید است. در استعمال خارجی جوشانده آن به عنوان قابض به کار می رود. جوشانده آن محلل و ضد سم است و برای قطع تب از 10 گرم برگ خشک آن مخلوط با سرکه و عسل و یا برگ آن مخلوط با آب عسل و هم وزن آن فلفل استفاده می شود، بسیار موثر است.

اگر به طور مداوم روزانه 1 -2 گرم عصاره برگ آن خورده شود برای یرقان و قطع خونریزی های داخلی بسیار مفید است. ضماد برگ آن با نمک و عسل برای التیام جراحت ها و بواسیر نافع است و گرد برگ آن برای جراحت های تازه نافع است. عصاره ساقه زیرزمینی آن برای قطع اسهال و درد کبد و ریه و زخم روده ها و درد مفاصل و سیاتیک نافع است. اگر 15 گرم عصاره بیخ آن خورده شود برای کاهش سمیت سموم کشنده بسیار موثر است. غرغره دم کرده ساقه زیرزمینی آن در آب که ثلث آن در اثر تبخیر برود برای رفع خشونت حلق و خوردن دم کرده آن برای قطع اسهال و التیام زخم روده و درد مفاصل و سیاتیک مفید است. مضر معده است و از این نظر باید با سکنجبین خورده شود و مقدار خوراک آن 5 – 15 گرم است.

برای مصرف باید گیاه را در تابستان و پاییز وقتی دارای گل نباشد از خاک بیرون آورده و خشک نمود و یا در ماه های فروردین و اردیبهشت وقتی که ساقه های جوان آن به حدود 5 سانتیمتر رسیده باشد از خاک بیرون آورده و خشک نمود. طعم گیاه ابتدا کمی شیرین و سپس کمی تلخ مزه می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه پنج انگشت را با خواص درمان افسردگی، سردرد، میگرن، درد چشم، اختلالات هورمونی زنانه، آسم، برونشیت مزمن، عفونت های دستگاه گوارش، اسهال، درمان برخی از سرطان ها، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0