topNotif

گیاه کبابه چینی را بشناسیم

9519 بازدید
16 مرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

کبابه چینی را بشناسیم !

در کتب طب سنتی با نام های کبابه و حب العروس آمده است. به میوه گیاه نیز کبابه چینی می گویند.

مشخصات کبابه چینی چیست !؟

کبابه چینی میوه گیاهی است و گیاه آن درختچه ای است بالا رونده و برگ های آن بی کرک چرمی، متناوب و بیضی است. گل های نر و ماده روی دو پایه جدا و میوه آن شبیه حب بلسان به حجم فلفل معمولی و کروی و قطر 5 میلیمتر و دارای دم دراز است. رنگ پوست خارجی آن تیره و مایل به سیاه و چروکدار و مغز آن سفید خوش بو و طعم آن تند است.

میوه این گیاه را از چین می آورند به همین دلیل آن را کبابه چینی گویند. گیاه بومی جاوه، سوماترا، چین و نواحی خاور دور است ولی در اغلب کشورها به خصوص در هندوستان پرورش می دهند و می کارند.

در کتب طب سنتی آمده است که دو نوع کبیر و غیر دارد و به طور مطلق مراد نوع کبیر آن است. نوع صغیر را عده ای از مدارک افلنجه می نامند.

گیاه کبابه چینی را بشناسیم

گیاه کبابه چینی را بشناسیم

 

خواص و کاربرد کبابه چینی را بشناسیم !

مصرف اسانس کبابه چینی در موش هایی که به ویروس آنفولانزا آلوده شده اند نرخ مرگ و میر آن ها را به طور محسوسی کاسته است. میوه کبابه یا کبابه چینی بادشکن و مقوی معده است. داروی موثری برای قطع کردن قی و اختلالات معده و آفتاب زدگی است. در تایوان برای سوزاک و بیماری قند به کار می رود. در هند و چین کبابه چینی را به عنوان بزاق آور برای تحریک اشتها و کمک به هاضمه و ترشحات هضمی می خورند ولی مصرف دراز مدت آن تولید اسهال می کند.

در شبه جزیره مالایا این دارو را مخلوط با ادویه قابض به صورت جوشانده تهیه کرده و معمولا با فواصل و به تدریج پس از زایمان می خورند. کبابه چینی مدر است و چون ضد عفونت مجاری تناسلی و ادرار می باشد مدت ها برای معالجه سوزاک مصرف می شده است به علاوه برای معالجه روماتیسم نیز به کار می رود. در اندونزی کبابه چینی برای معالجه بیماری های آمیزشی به کار می رود و به علاوه برای معالجه اسهال خونی و سایر اختلالات دفعی نیز کاربرد دارد. در بازار گاهی به جای کبابه چینی میوه گیاه دیگری به فروش می رسد که تا حدودی از نظر خواص جانشین آن می باشد.

 

همچنین بخوانید: گیاه فیلانتوس نیروری و خواص آن

 

توجه:

چون ادامه مصرف کبابه چینی ایجاد اسهال و تحریک در دستگاه هاضمه می کند معمولا آن را با یک داروی گیاهی قابض مانند راتانیا و یا کاشو به صورت شربت می خورند. کبابه چینی از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خشک است. خواص آن لطیف کننده و باز کننده گرفتگی های عروق سر و سینه است. سردرد مزمن را رفع می کند و جویدن آن مقوی لثه است. دهان را خوشبو می کند و زخم های بدبو و متعفن دهان را التیام می بخشد. صاف کننده صدا و آواز است و خفقان را رفع می کند. مقوی معده و آلات داخل شکم است.

مدر است و مجاری ادرار را پاک و ضد عفونی می نماید و سنگ مثانه را خرد کرده و مجاری بول را از سنگریزه پاک می کند تکرار ادرار را بند می آورد و همچنین از خیس کردن بستر جلوگیری می نماید. ضماد آن با پیه برای تحلیل ورم ها و زخم و جراحت و مالیدن آن با شیر و ماست به بدن موجب خوشبویی بدن می شود. اگر آن را جویده و آب آن را بر قضیب بمالند موجب لذت بیشتر همبستری می شود. کبابه برای مثانه مضر است و از این نظر باید با مصطکی خورده شود، سر درد می آورد و باید با صندل خورده شود مقدار خوراک آن تا 5 گرم است.

اگر 5 گرم از آن را ساییده و در 200 گرم ماست تازه که ترش نباشد بریزند و سر آن را محکم ببندند و 10 – 15 ساعت بگذارند و بعد آن را خوب به هم زده بخورند و این کار را 3 – 5 روز تکرار نمایند برای جراحت های مجاری ادرار موثر و مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کبابه چینی را با خواص بادشکن و مقوی معده، کمک به درمان دیابت، ضد عفونت مجاری تناسلی و ادرار، درمان روماتیسم، معالجه اسهال خونی و سایر اختلالات دفعی، تقویت کننده حافظه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

6
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0