topNotif

گیاه کبیج و خواصش را بشناسیم

2254 بازدید
22 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

کبیج و خواصش را بشناسیم.

گیاه کبیج به فارسی در کتب مختلفه طب سنتی کبیکه و کبیکج نام برده می شود و به عربی کف الضبع و کف السیع گویند. در اصفهان نام محلی آن موشک یا موسک و به آذربایجانی ماستواچچکی می نامند. نوعی آلاله صحرایی است. باغبان ها نوعی از آن را که در گل کاری پرورش داده می شود گل اشرفی گویند. در بعضی کتب نیز مانند سایر انواع گیاهان این خانواده آن را آلاله نام برده اند.

مشخصات کبیج را بدانیم.

گیاهی است یک ساله با ساقه افراشته به بلندی حدود یک وجب، برگ های پایین ساقه پنجه ای سه قسمتی و برگ های بالای ساقه نیز پنجه ای هستند ولی دارای سه قسمت عمیق که هر قسمت نیز به 2-3 قسمت ثانوی تقسیم شده است و با دم برگ بلندی به ساقه متصل می شوند. گل های آن کوچک با گلبرگ های تخم مرغی به رنگ زرد روشن است. میوه آن سبز به ابعاد یک لوبیا و شبیه توت نرسیده است. به همین علت به انگلیسی آن را توت زمینی می نامند. این گیاه در کنار جویبارها و باتلاق ها در اغلب نقاط معتدله دنیا می روید. در هند در دره های گرم هیمالیا و شمال هند در سند – وزیرستان انتشار دارد.

گیاه کبیج و خواصش را بشناسیم

گیاه کبیج و خواصش را بشناسیم

ترکیبات شیمیایی کبیج

از نظر ترکیبات شیمیایی در کبیج ماده آنمونین وجود دارد و بی درنگ پس از باز شدن گل ها نیز در حدود 2/5 درصد پروتو آنمونین در آن مشخص شده است که سمی قوی است. در گزارش دیگری آمده است که در گیاه ماده آنمونول یافت می شود. ماده ای که در طب و داروسازی بسیار مورد توجه است.

خواص – کاربرد کبیج

قبل از شرح خواص توجه داشته باشید که گیاه خیلی سمی است و در صورتی که مصرف آن برای موارد خاصی ضرورت یابد باید حتما در حد مجاز و زیر نظر مستقیم پزشک باشد.

در چین و هند و چین بین گیاهان سمی تقریبا این گیاه از گیاهان منحصری است که مصرف داخلی آن به مقدار خیلی محدود تجویز می شود و از تخم و ریشه و پوست گیاه برای معالجه سرماخوردگی، روماتیسم، درد مفاصل یا آرترایتس استفاده می شود. اطبا فقط تخم آن را توصیه می کنند که به عنوان تونیک در موارد ضعف عمومی تجویز می شود.

 

همچنین بخوانید:  در رفتگی مفصل شانه و درمانش

 

در هند و چین از تخم آن برای تقویت معده و برای رفع ناراحتی کلیه و برای تصفیه تنفس بدبو مصرف می شود و از گرد آن  روی آبسه ها می مالند. این گیاه سمی را دام نمی خورد. کبیج از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است و از نظر خواص معتقدند که بسیار گرم است و پوست و مخاط را خراش می دهد و ایجاد خارش می نماید. مالیدن گرد ریشه آن برای رفع ناراحتی پوست، جرب، جوش و کورک و ضماد تازه برگ و شاخه آن مخلوط با انواع روغن ها برای جرب مفید است.

نکته:

اگر بدون روغن مالیده شود موجب خراش و زخم می شود. مصرف داخلی که باید طبق تجویز و زیر نظر پزشک باشد، نباید از 1 گرم تجاوز نماید زیرا مصرف داخلی چند گرم آن به هر حال کشنده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد درد مفاصل را با خواص ضد درد و التهاب مفاصل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0