گیاه کوکا و خواصش را بشناسیم

5258 بازدید
14 مرداد 97
سمانه

با گیاه کوکا و خواصش آشنا شویم !

درختچه ای است که به فارسی کوکا و به عربی خشب الاحمر گویند.

مشخصات گیاه کوکا

درختچه ای است به بلندی 2 – 3 متر، برگ های آن ساده بیضی نوک تیز، ساقه ناصاف به رنگ مایل به سفید و شاخه ها به رنگ مایل به قرمز دارد. روی برگ سبز و زیر برگ مایل به زرد است. شبیه برگ چای طعم آن تلخ و گس می باشد. گل های آن کوچک به رنگ زرد روشن و میوه آن تخم مرغی دراز و قرمز گوشتی که داخل آن یک دانه قرار دارد و از نظر گیاهی از نوع شفت شبیه زردآلو است.

این درختچه ها آمریکایی و بومی پرو و بولیوی می باشند و در برزیل و آرژانتین و جاوه و هندوستان به عنوان منبعی برای استخراج کوکائین پرورش داده می شود. از نظر محل رویش دو واریته از نظر دارویی مورد توجه است.

کوکا و خواصش را بشناسیم !

کوکا و خواصش را بشناسیم !

ترکیبات شیمیایی گیاه کوکا

در برگ کوکا آلکالوئیدهای متعددی وجود دارد که عمده آنها کوکائین است و وقتی برگ های کوکا جویده شود تا مدت زیاد می توان در مقابل خستگی و بی خوابی و گرسنگی مقاومت کرد و نوعی سیری کاذب ایجاد می کند. آلکالوئید کوکائین در طب برای بی هوشی موضعی به کار می رود. در پوست و دانه درختچه کوکا نیز کوکائین یافت می شود. در تجزیه برگ های گیاه که از درختچه کاشته شده در هندوستان به دست آمده مقدار آلکالوئیدهای آن در حدود 0/8 – 0/4 درصد بوده که قسمت عمده آن ها کوکائین بوده است. به علاوه در برگ های کوکا در حدود 0/13 – 0/60 درصد اسانس یافت می شود.

در برگ های درختچه کوکا بولیوی که مورد تجزیه قرار گرفته آلکالوئیدهای کوکائین و کوسکوهیگرین دیده شده و در برگ های کوکای جاوه ماده سینامیل کوکائین مشخص شده است. به علاوه در برگ کوکا دو نوع تانن به نام های کوکاتنیک اسید کلوروژنیک اسید و… وجود دارد.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با خواص مشک دانه و زیرفون

 

خواص و کاربرد گیاه کوکا

کوکائین یک آلکالوئید تلخ متبلور است که در آب خیلی کم حل می شود ولی در الکل، اتر، کلروفوم، وازلین و اجسام چرب حل می شود. به همین علت تنتور الکلی برگ کوکا به مقدار 5 – 15 گرم و الکسیر آن که با خیساندن 60 گرم برگ در هزار گرم شراب تهیه می شود و به مقدار 15 – 30 گرم در روز مصرف می شود.

جویدن برگ های کوکا مقاوت انسان در مقابل گرسنگی و خستگی و بی خوابی را افزایش می دهد، دمنوش 10 گرم برگ کوکا در هزار گرم آب جوش غرغره خوبی برای بیماری های دهان و حلق و تورم لثه و آنژین می باشد زیرا بی حس کننده است و در مصارف داخلی به صورت تنتور و یا الکسیر آن و یا 6 گرم برگ در 24 ساعت شش بار یعنی در هر دفعه یک گرم مصرف می شود که مسکن دردهای معده و رافع سو هاضمه دردناک می باشد.

فرآورده های کوکائین به صورت کلریدرات کوکائین بی حس کننده قوی است و برای آرام کردن درد و بی حس کردن گوش وسطی، حلق، حنجره، مخاط بینی، دستگاه ادراری – تناسلی و… کاربرد وسیع دارد. کوکائین سمی قوی است و مصرف آن باید با نظر و تجویز پزشک باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مرمکی را با خواص التیام بخش زخم ها، تقویت عمومی بدن، رفع بوی بد دهان، تسکین دهنده سردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

10
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0