گیاه گندنای کوهی (فراسیون) و خواص درمانی فوق العاده آن

6520 بازدید
02 تیر 98
بهاره
,,

با گیاه گندنای کوهی (فراسیون) و خواص درمانی فوق العاده آن آشنا شوید

گیاه گندنای کوهی یا فراسیون (Marrubium vulgare) با نام های دیگری نظیر فراسیون ابیض، شریر، شَنار، افنان سر، صوف الارض، علقما، فراسیم، محموده، کورار، حشیشه الکب و فراسیون سفید شناخته می شود. گندنای کوهی یک گیاه گلدار، علفی و چند ساله است که دارای فواید دارویی و درمانی فراوانی است. طبعیت این گیاه گرم و خشک است و به عنوان اشتهاآور، مقوی معده و خلط آور استفاه دارویی می شود و در بهبود زخم ها به صورت جلدی مصرف سنتی دارد. حال در ادامه با گیاه گندنای کوهی (فراسیون) و خواص درمانی فوق العاده آن آشنا شوید.

 

گیاه گندنای کوهی (فراسیون) و خواص درمانی فوق العاده آن

گیاه گندنای کوهی (فراسیون) و خواص درمانی فوق العاده آن

 

مشخصات ظاهری گیاه گندنای کوهی (فراسیون)

فراسیون یا گندنای کوهی، گیاهی از خانواده نعنا (Lamiaceae)، علفی، پایا، پر برگ و دارای اعضای هوایی پوشیده از کرک های پنبه ای به رنگ سبز خاکستری و گاه مایل به سفید است. ارتفاع ساقه های این گیاه به ۳۰ تا ۸۰ سانتی متر دیده می شوند. برگ های فراسیون متقابل، ساده و بیضوی هستند. گل های آن که به وضع مجتمع در کناره برگ های قسمت انتهایی ساقه ظاهر می شوند به رنگ سفید است، به همین علت به آن فراسیون سفید (فراسیون ابیض) نیز گفته می شود. پرچم ها در داخل لوله جام به وضع نهفته قرار دارد و با یک حلقه تار محاصره گردیده است. فراسیون بیشتر در اماکن مخروب، کنار جاده ها و نواحی بایر می روید.

محل رویش و پراکنش گندنای کوهی (فراسیون)

فراسیون در اروپا، شمال آفریقا و آسیا می روید و در کشورهای جنوب شرقی اروپا خصوصا در کشورهای مجارستان، ایتالیا، فرانسه و مراکش به صورت کشت شده و خودرو بهره بردای می شود. از رویش این گیاه در اکثر نقاط ایران از جمله شمال، شمال شرقی و شهرهای مرکزی گزارش شده است.

اندام های دارویی گندنای کوهی (فراسیون)

اندام مورد مصرف گیاه گندنای کوهی یا فراسیون، اندام هوایی آن است که شامل قطعاتی از ساقه ها همراه با برگ ها و گل ها می باشد. گیاه تازه آن بوی قوی و نسبتا مطبوع دارد ولی پس از خشک شدن بوی آن خیلی کمتر می شود. طعم این گیاه تند، تلخ و کمی سوزاننده است و پودر آن به رنگ سبز خاکستری دیده می شود.

ترکیبات شیمیایی گیاه گندنای کوهی (فراسیون)

این گیاه شامل ترکیبات شیمیایی نظیر دی ترپن های تلخ، تانن ها، فلاونوئیدها و اسانس می باشد.

 

همچنین بخوانید:  خواص بی نظیر عرق فراسیون برای بدن

 

خواص درمانی گندنای کوهی (فراسیون)

مفید برای اختلالات قاعدگی و درمان کیست تخمدان

برای زنان مبتلا به قاعدگی دردناک، گیاه فراسیون یک راه حل موثر برای کاهش درد و انقباض های شدید است و همچنین می تواند با تنظیم هورمون ها، خلق و خو را در دوران قاعدگی بهبود ببخشد. این گیاه خاصیت قاعده آوری دارد و به درمان آمنوره (توقف خونریزی در قاعدگی) کمک می کند. به طور کلی فراسیون و همچنین عرق آن برای تنظیم عادت ماهیانه، درمان کیست تخمدان، رفع اختلالات عصبی زنان یائسه، عفونت های دستگاه تناسلی، تورم رحم، تسهیل زایمان، تنظیم کننده هورمون ها، کم کننده ترشحات واژینال و پاک کننده ترشحات رحمی استفاده می شود.

مبارزه با سرطان

تحقیقات اخیر نشان داده است که این گیاه حاوی تعدادی از مواد شیمیایی موثر است که باعث جلوگیری از رشد سلول های سرطانی و پیشگیری از ایجاد سرطان به خصوص سرطان روده می شود. وجود آنتی اکسیدان های فراوان در این گیاه از آسیب و گسترش سلول های آزاد در بدن جلوگیری می کند.

کاهش التهاب

یکی از خواص درمانی فراسیون کاهش التهاب است. این گیاه را می توان به دو شکل موضعی و خوراکی برای تسکین و کاهش التهاب استفاده کرد. به دلیل خاصیت ضد التهابی این گیاه، به درمان انواع آرتریت (التهاب مفاصل) کمک کرده و گلودرد، سرفه و مشکلات تنفسی ناشی از التهاب را نیز رفع می کند. همچنین، با کاهش التهاب، سلامت قلب را بهبود می بخشد و به کاهش فشار خون کمک می کند.

کنترل کلسترول خون

میزان محدود گیاه گندنای کوهی باعث کاهش کلسترول مضر در خون می شود و از تجمع مواد و سلول های چربی در بدن جلوگیری می کند. همچنین، از شریان ها در برابر بیماری های خطرناک مانند آترواسکلروز محافظت می کند و با کنترل کلسترول خون، خطر حمله قلبی و سکته مغزی را نیز کاهش می دهد.

کاهش سموم از بدن

یکی از معروف ترین مزایای این گیاه از بین بردن سموم و سم زدایی بدن از مواد زائد است. همچنین، این گیاه یک تصفیه کننده خون می باشد و سبب تحریک گردش خون نیز می شود. علاوه بر این، گیاه فراسیون ترشحات بلغمی را نیز از بدن خارج می کند.

کمک به عملکرد دستگاه گوارش

گیاه گندنای کوهی به عنوان یک گیاه اشتهاآور به درمان بی اشتهایی کمک می کند. علاوه بر این، مشکلات دستگاه گوارش مانند یبوست و سوء هاضمه را از بین می برد و با بهبود عملکرد سیستم گوارش به تقویت معده نیز کمک می کند. همچنین، سبب درمان کرم و انگل های روده و معده می شود.

سایر خواص درمانی گندنای کوهی (فراسیون)

  • به درمان آسم کمک می کند.
  • برای کم خونی مفید است.
  • به رفع عفونت ریه کمک می کند.
  • صفرا آور است.
  • برای بهبود بینایی و تقویت چشم سودمند است.
  • انرژی زا است.
  • باعث پیشگیری از کبد چرب می شود.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • سنگ کیسه صفرا را از بین می برد.
  • برای رفع دردهای مثانه، بی نظمی و کمی ادرار مفید است.
  • برای رفع انسداد مجاری کبد و طحال موثر واقع می شود.
  • برای رفع سنگ مجاری ادراری سودمند است.
  • برای استحکام دندان ها و رفع زخم های دهانی استفاده می شود.

نکته: مصرف این گیاه به زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود. همچنین، مصرف بی رویه آن سبب بروز آسیب به کلیه و مثانه خواهد شد. علاوه بر این، بیماران قلبی باید از مصرف خودسرانه فراسیون جدا خودداری نمایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه فراسیون را با خواص درمان سرماخوردگی، سرفه و ناراحتی های ریوی، ضد تشنج، تصفیه کننده خون، قاعده آور، باز کننده گرفتگی های کبد و طحال، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. حجت ملک زاده
    2 بهمن 1402

    ممنون از مقاله خوبت

    • عطارک
      3 بهمن 1402

      عرض ادب و احترام

      سپتس از حسن توجه شما

      شاد و سلامت باشید.

  2. سیما
    7 تیر 1398

    بسیار مفید وعالی بود

0