topNotif

آب و نمک و فواید آن برای دهان، دندان و لثه

2589 بازدید
23 اسفند 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آب و نمک و فواید آن برای دهان، دندان و لثه

در حالت طبیعی دهان حاوی تعداد زیادی میکروب و باکتری است که اگر از رشد آن ها جلوگیری نشود، منجر به آسیب لثه و دندان ها می شود. باکتری های دهانی در محیط های اسیدی و مرطوب زودتر گسترش می یابند. از قدیم آب و نمک یکی از رایج ترین روش های درمانی برای مشکلات دهان، دندان و لثه بوده است. نمک می تواند اسیدیته بودن دهان را کنترل کند. لازم به ذکر است که نمک باکتری ها را از بین نمی برد بلکه کار و رشد آن ها را متوقف می کند زیرا، همه باکتری ها نیاز به محیط اسیدی دارند تا کارآمد باشند. نمک خاصیت ضد عفونی کننده، ضد باکتری و ضد التهابی دارد و سبب کاهش درد، درمان زخم های دهانی و دیگر مشکلات دهان و دندان می شود. حال در این مقاله با آب و نمک و فواید آن برای دهان، دندان و لثه آشنا شوید.

 

آب و نمک و فواید آن برای دهان، دندان و لثه

آب و نمک و فواید آن برای دهان، دندان و لثه

 

آب و نمک و فواید آن برای دهان، دندان و لثه

اخیرا ثابت شده است که محلول آب و نمک برای دهان، دندان و لثه چندین مزیت دارد که عبارتند از:

رفع بوی بد دهان

استفاده از آب و نمک، سبب از بین رفتن بوی بد دهان می شود. نمک به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که دارد، میکروارگانیسم ها و باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند و منجر به بوی ناخوشایند دهان می شود را نابود می کند. توصیه می شود برای رفع بوی بد دهان، روزانه از آب و نمک مخصوصا قبل از خواب، استفاده کنید.

کاهش پوسیدگی دندان ها

نمک به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتری می‌تواند برای درمان پوسیدگی دندان استفاده شود. اضافه کردن نمک به آب گرم باعث کاهش درد و التهاب ناشی از پوسیدگی دندان می شود. همچنین، مانع رشد باکتری ها در دهان می شود. البته لازم به ذکر است که آب و نمک درمان قطعی پوسیدگی دندان نیست و تنها از پیشروی پوسیدگی، جلوگیری کرده و مشکلات مربوط به پوسیدگی را بر طرف می کند. لذا، برای درمان قطعی به دندان پزشک مراجعه نمایید.

کاهش زخم های دهانی

نمک به درمان زخم های دهانی از جمله آفت، گاز گرفتن ناگهانی سطح داخلی دهان، زخم های ناشی از ضربه زدن به هنگام مسواک زدن و زخم های ناشی از خوردن مایعات و مواد غذایی داغ کمک می کند. همچنین، زخم های ناشی از کشیدن دندان ها، به ویژه دندان عقل و جراحی دندان با آب و نمک بسیار سریع بهبود می یابد.

درمان ژنژيويت (التهاب لثه)

آب و نمک برای درمان ژنژيويت (التهاب لثه) ناشي از آلرژي دنداني، انباشت باکتري، عدم تميز کردن و یا استفاده از مسواک بی کيفيت بسیار موثر است. نمک قابلیت توقف خونريزي لثه، درد و ضعف دندان که در اثر التهاب لثه ایجاد می شود را نیز دارا می باشد.

 

همچنین بخوانید:  عوارض استفاده از خلال دندان و نخ دندان

 

تقویت و استحکام لثه ها

نمک باعث تقویت و استحکام لثه می شود. نمک باعث انسجام و انعطاف پذیری آن ها می شود زیرا، نمک خاصیت ضد التهابی دارد و سلامت لثه را حفظ می کند.

سفید کردن دندان ها

آب و نمک به از بین بردن جرم های روی دندان که بر اثر انباشت مواد غذایی، استفاده از موادغذایی مانند چای و قهوه که باعث تغییر رنگ می شود و تغییر رنگ ناشی از مصرف سیگار، کمک می کند. بهتر است برای سفید شدن دندان ها روزانه به مدت دو هفته از مخلوط آب و نمک استفاده کنید.

پیشگیری از اسیدیته شدن دهان

به طور کلی محیط دندان حالت اسیدی دارد که این حالت اسیدی در اثر استفاده از مواد غذایی نامناسب و عدم رعایت بهداشت فردی تشدید می شود. اسیدی شدن محیط دهان سبب حساس شدن دندان به سرما و گرما شده و بتدریج باعث پوسیدگی دندان می شود. برای جلوگیری از اسیدی شدن دهان روزانه از آب ونمک استفاده کنید. نمک اسیدیته شدن دهان را کاهش داده و احتمال پوسیدگی دندان ها را به حداقل می رساند. توصیه می شود برای پیشگیری از اسیدیته شدن دهان و برای جلوگیری از افزایش اسید در دهان، از مواد غذایی و نوشیدنی های زیر اجتناب کنید:

  • نوشیدنی های الکلی.
  • غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی قند هستند، از جمله: انواع شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین که باید پس از خوردن دندان ها تمیز شود، زیرا آن ها تجزیه می شوند و اسیدهایی تولید می کنند که مینای دندان ها را تخریب می کنند.
  • مصرف بی رویه غذاهای حاوی کربوهیدرات مانند برنج و سیب زمینی. مصرف بی رویه چای و قهوه، به ویژه اگر به مقدار زیادی با شیرین کننده هایی مانند شکر و قند مصرف شود.
  • مصرف مواد غذایی ترش مانند آبلیمو.

روش استفاده از آب و نمک برای دهان، دندان و لثه

 مواد تشکیل دهنده

  • یک لیوان آب آشامیدنی
  • نصف قاشق غذاخوری نمک

 روش تهیه و استفاده

نمک را در آب ولرم حل کنید. چندین بار آن را در دهان بچرخانید و تخلیه کنید. توصیه می شود از این روش بصورت روزانه استفاده کنید. برای اثر بخشی این محلول می توانید از مواد دیگری مانند زردچوبه، نمک، روغن نارگیل و غیره جهت سفید شدن دندان ها بهره ببرید.

توجه: از بلعیدن محلول آب و نمک خودداری فرمایید زیرا، نمک سبب افزایش شدید فشار خون می شود و مقدار زیاد آن می تواند باعث استفراغ شود. همچنین، این راه حل نباید بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد زیرا ممکن است به مینای دندان آسیب برساند و باعث نابودی آن شود، زیرا نمک، آب را قلیایی می کند.

 توجه داشته باشید که آب و نمک به تنهایی مشکلات دهان و دندان را بر طرف نمی کند بلکه سبب پیشگیری و عدم پیشروی مشکل در دهان می شود. بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات دندان ها استفاده از مسواک بعد از هر وعده غذایی است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک دریاچه را با خواص درمان سردردهای مزمن و میگرن، درمان بیماری های پوست، درمان شوره سر و افزایش رشد مو، تسکین درد مفاصل، پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0