آرتریت روماتوئید چیست و چه علائمی دارد؟

2472 بازدید
06 بهمن 98
سمانه

آرتریت روماتوئید چیست ؟

آرتریت روماتوئید شایع ترین بیماری التهابی مفصل است. این بیماری ممکن است در هر سنی شروع شود و می تواند خفیف یا شدید باشد. تشخیص با نشانه ها، علائم و آزمایش های بیوشیمیایی تایید می شود. آیا می خواهید با روش تشخیص و علائم آرتریت روماتوئید بیشتر آشنا شوید؟ با ما همراه باشید؛

علل ابتلا به آرتریت

چندین احتمال مختلف در علل ابتلا به این بیماری وجود دارد. اول آن که این بیماری ممکن است توسط عفونت های مختلف، از جمله باکتری ها یا ویروس های ناشناخته، آغاز شود. باکتری های زنده و لاشه میکروارگانیسم ها در مفاصل آرتریتی یافت شده است. احتمال دیگر واکسیناسیون سرخجه است. وضعیت جدار روده و تعادل باکتری های روده ای نیز به التهاب مفصل مربوط است.

در درجه دوم، آلرژی ها و کمبودها یا عدم تعادل ویتامین ها و مواد معدنی را در بروز آرتریت روماتوئید سهیم می دانند. اغلب مبتلایان دچار کمبود سلنیوم هستند، در حالی که برخی از آن ها دارای رسوب بیش از حد آهن می باشند. مردان مبتلا اغلب دارای میزان تستوسترون کم تر از حد متوسط هستند.

عوامل موثر یا مساعد کننده دیگر شامل فقر رژیم غذایی، ناتوانی در غلبه بر استرس، ضربه، استفاده بیش از حد از مفاصل، چاقی و رطوبت می باشند. آنچه بر روی همه این احتمالات سوار می شود، بدشانسی ژنتیکی است.

طب سنتی، به کلی ارتباط میان مواد غذایی و آرتریت را رد می نماید. اما شواهد حاکی از آن است که عدم تحمل غذایی و مواد مغذی ریز (مانند ویتامین های اصلی، مواد معدنی و مواد حیاتی گیاه یا جانور) می توانند نقش مهمی در بروز بیماری آرتریت رومائید داشته باشند.

 

آرتریت روماتوئید چیست

آرتریت روماتوئید چیست

 

درمان آرتریت روماتوئید در طب سنتی

علیرغم این واقعیت که بسیاری از افراد بر اثر ابتلا به انواع مختلف آرتریت دچار ناتوانی شده اند، اما علم پزشکی نمی تواند هیچ گونه درمانی پیشنهاد نماید. بنابراین درمان این بیماری شامل چهار مرحله است.

کاهش فشار بر مفاصل مبتلا به آرتریت

باید اغلب بیماران را به کاهش وزن توصیه نمود. با وجود آنکه علت آن به درستی مشخص نیست اما آنچه معلوم است اینکه وزن زیاد تاثیر نامطلوبی بر مفاصل می گذارد و گرفتاری شامل مفاصلی که تحمل وزن بدن را هم تحمل نمی کنند، می شود. (مانند انگشتان و مچ دست)

متحرک نگاه داشتن مفاصل مبتلا

تمرینات منظم و آرام فیزیوتراپی مفاصل را تا حد ممکن نرم نگاه می دارد.

کاهش درد آرتریت

داروهای مسکن متعددی که معمولا شامل داروهای کورتیکواستروئیدی و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می باشند، برای کاهش درد آرتریت استفاده می گردند. با وجود آنکه این داروها حداقل مقداری از التهاب و درد را کاهش می دهند، اما پیشرفت بیماری را متوقف یا حتی کند نمی نمایند. این داروها می توانند اثرات جانبی مهمی داشته باشند. حتی استفاده کوتاه مدت استروئیدها احتمالا موجب افزایش مجدد وزن می گردد، عاملی که در درمان آرتریت نباید صورت پذیرد. امکان دارد استفاده طولانی مدت از داروها باعث شکنندگی استخوان یا پوکی استخوان، تحلیل عضله، بثورات آسیب پوستی، تاخیر در بهبود زخم، احتباس مایع در بدن، اختلالات چشمی، کمبود مواد غذایی و حتی اختلالات روانی شود. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی اکثرا موجب زخم معده می گردند.

رفع عفونت ها

بعضی از انواع بیماری های آرتریت (مثل انواع معینی از آرتریت روماتوئید) بنظر می رسد با فعالیت باکتری های خاصی، مانند سالمونلا (نام انواعی از باکتری ها که موجب مسمومیت شدید غذایی می شوند) و کمپیکوباکتریرسینا ارتباط داشته باشد. ممکن است دردهای مفصلی ماه ها و سال ها به طول انجامد. در این موارد، احتمالا درمان با آنتی بیوتیک مفید می باشد.

 

همچنین بخوانید:  درمان دردهای عضلانی با 12 راهکار خانگی

 

درمان جایگزین

موارد خاصی وجود دارد که در آن، حذف یا مصرف یک ماده غذایی خاص می تواند نتایج چشمگیری داشته باشد. اما، اکثرا افراد روش ترکیبی همراه با انجام بعضی پیشنهادات زیر را موجب بهبود علائم این بیماری می دانند حتی اگر معالجه کلی پیدا نکنند.

دستکاری در رژیم غذایی مخصوص التهاب

منظور مصرف غذاهایی است که اکثرا موجب کاهش التهاب در مفاصل می گردند.

تامین ویتامین و مواد معدنی

به معنای پیروی از رژیمی است که سرشار از ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بوده و صدمات ناشی از آرتریت را به حداقل می رساند، در حالی که مصرف مکمل ها، کمبودهای احتمالی را برطرف می نماید.

کنترل وزن

با پیروی از یک رژیم غذایی، وزن خود را پایین نگاه دارید.

حذف بعضی از مواد غذایی

رژیمی که مناسب بیماران آرتریتی است دارای چربی کم و ویتامین های زیادی می باشد و برای تمام اعضای خانواده مفید است. تعیین و حذف یک غذای خاص، مانند گندم و گوجه فرنگی که موجب بروز آرتریت می شود یا بیماری را بدتر می سازد، ضروری است. به جای گوجه فرنگی از مقدار زیادی پیاز خرد شده و ادویه به همراه مقداری آب گوشت خوشمزه و غلیظ استفاده نمایید. همچنین آرد سیب زمینی و ذرت را می توان برای غلیظ نمودن انواع سوپ، سس و غذاهای مشابه استفاده کرد و نان، کیک و بیسکویت را می توان با کمک آردهای فاقد گندم مخصوص، آرد نخود یا مخلوط آرد برنج و جودوسر آسیاب شده تهیه نمود.

همچنین باید از مصرف غذاهای گندمی مانند بلغور، پودر کاری، نشاسته، نوشیدنی های گرم، سمولینا، فلفل قرمز و مواد لبنی مانند خمیر مایه، کره، پنیر، خامه و روغن های حیوانی اجتناب نمود.

سعی کنید قاطع بوده و به جای توجه به غذاهای منع شده، شیوه های مختلف آشپزی و انواع مواد تشکیل دهنده آن ها را مورد توجه قرار دهید. اضافه نمودن غذاهای جدید، به ویژه هنگامی که بسیاری از آن ها واقعا خوشمزه می باشند، اغلب راحت تر از حذف غذاهای قدیمی است. در مقالات بعدی شما را با تعدادی از غذاهای عالی که دارای روغن حیوانی کم و مواد مغذی زیادی هستند، آشنا خواهیم کرد که با الهام از آن ها، تهیه غذا راحت تر خواهد شد.

نکاتی کاربردی در درمان بیماری آرتریت روماتوئید

  • رژیم روزه داری که در آن فقط آب و آب سبزی ها نوشیده شود، سفتی، درد، تورم و نشانه های بیوشیمایی آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد. این رژیم موجب کاهش وزن شما نیز می شود.
  • برخی از ادویه ها مانند زردچوبه و سیر، دارای خواص درمانی اند و نباید برای مدت طولانی از رژیم غذاییتان خارج شوند، مگر آن که نسبت به آن ها آلرژی شدیدی داشته باشید.
  • به جز غذاهایی که بالاتر به آن اشاره شد، مواد غذایی محرک دیگری برای آرتریت روماتوئید وجود دارند، از جمله سیب زمینی (سیب زمینی شیرین جزو این مواد تحریک کننده محسوب نمی شود)، بادمجان، گوشت گاو، تمام گوشت های کنسرو شده، مرغ، ذرت و گردوی سیاه، همچنین تنباکو. گاهی با حذف این مواد، بیماران آرتریتی بهبودی چشمگیری به دست می آورند.
  • رژیم غذایی سرشار از ماهی احتمال ابتلا به بیماری قلبی و آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد.
  • همانند سایر بیماری ها، ظاهرا استرس بیماری آرتریت را بدتر می سازد و مانع از بهبود آن می گردد، بنابراین کاهش استری بخش مهمی از انواع معالجات تکمیلی و سنتی است. همچنین شواهد حاکی از آن است که با وجود آنکه عدم توازن در فلو روده (رشد بی رویه مخمر کاندیدا آلبیکانس) باعث بروز آرتریت نخواهد شد، اما می تواند بیماری را بدتر کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صبرزرد را با خواص درمان آرتریت، تقویت کننده بدن، جلوگیری از ریزش مو و تقویت مو، درمان زخم، درمان خارش پوست، تسکین گوش درد، درمان یبوست و سوهاضمه، تنظیم قند خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0