topNotif

اقداماتی که در زمان آسیب دیدگی های متداول باید انجام دهیم

1910 بازدید
08 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

ضربه و آسیب دیدگی های متداول اعضا بدن

یکی از عوارض عمده ای که معمولا بعد از تصادفات و صدمات وارده به اشخاص ایجاد می شود ضربه و آسیب به اعضای مختلف بدن است که منجر به اشکال مختلف آسیب از قبیل خونریزی ها و شکستگی ها می شود.

خونریزی :

خونریزی به مواردی از مصدومیت گفته می شود که در آن خون از قسمت های مختلف بدن به بیرون نشت کند. به طور کلی خونریزی به دو صورت مشاهده می شود : خونریزی خارجی، خونریزی داخلی جز این دو موارد هستند.

خونریزی خارجی :

نوعی از خونریزی است که در آن به دلیل پارگی عروق سطحی و یا عمقی بدن خون به بیرون نشت می کند. بر اساس نوع رگی که آسیب دیده است سه نوع خونریزی خارجی وجود دارد:

  1. وریدی : خون خارج شده از بدن تیره تر بوده و به آرامی خارج می شود و حالت جهشی ندارد.
  2. شریانی : خون خارج شده از بدن روشن بوده و حالت جهشی دارد و با سرعت بیشتری خارج می شود.
  3. مویرگی : خونریزی خفیف بوده و مشکل حادی ایجاد نمی کند.
اقداماتی که در زمان آسیب دیدگی های متداول باید انجام دهیم

اقداماتی که در زمان آسیب دیدگی های متداول باید انجام دهیم

اقدامات اولیه

جهت کنترل خونریزی با توجه به شدت و نوع خونریزی می توان از روش های زیر استفاده نمود.

  • فشار مستقیم : محل خونریزی را با استفاده از گاز استریل یا دستمال تمیز با استفاده از دست محکم فشار دهید تا خونریزی قطع شود. در صورت قطع خونریزی همان پانسمان انجام شده را با باند در محل ثابت کنید.
  • بالا نگه داشتن عضو : اندام دچار خونریزی را بالاتر از سطح بدن نگه دارید.
  • فشار بر نقاط خاص : اگر با روش های فوق خونریزی کنترل نشود از فشار بر نقاط خاص که شریان های اصلی بدن در آنجا از نزدیک سطح بدن و روی استخوان عبور می کنند استفاده کنید.

بعد از کنترل خونریزی محل زخم را شستشو داده و تمیز کنید اما از برداشتن لخته های تشکیل شده در محل خودداری نمایید تا خونریزی تکرار نشود. در صورت شدت جراحت مصدوم را بلافاصله به مرکز درمانی انتقال دهید.

 

همچنین بخوانید:  گیاهان دارویی خون ساز

 

خونریزی داخلی :

خونریزی از ارگان های داخلی بدن همچون کبد، طحال، معده و روده را که خون در داخل بدن جمع شده و به بیرون راه پیدا نمی کند خونریزی داخلی می گویند. علایم آن بر حسب محل خونریزی می تواند استفراغ خونی یا مدفوع خونی با سیاه رنگ، ادرار خونی، کبودی دور چشم و تورم پشت گوش و کبودی اندام ها، درد شکم، سرفه و خلط خونی و … باشد.

علایم و نشانه های عمومی خونریزی داخلی چیست ؟

مصدوم دچار رنگ پریدگی، تندی ضربان قلب، سرگیجه، تهوع و استفراغ است و در صورت شدت خونریزی شوک اتفاق می افتد.

اقدامات اولیه

  • وضعیت راه هوایی – تنفس و قلب و گردش خون را بررسی کنید.
  • احیای قلبی – ریوی را در صورت لزوم شروع کنید.
  • علایم حیاتی را کنترل کرده و ثبت نمایید. از حرکت دادن مداوم اکیدا خودداری نمایید چرا که احتمال شدید خونریزی را افزایش می دهد.
  • در صورت لزوم شوک را درمان کنید.
  • به مصدوم اکسیژن داده و هیچ چیزی نخورانید.
  • مصدوم را به نزدیک ترین مرکز درمانی انتقال دهید.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

مومیایی را با خواص تقویت عمومی بدن، تقویت کلیه، تقویت قدرت باروری، قطع خونریزی معده، تسکین درد زانو، درمان فلج و سستی اعضای بدن بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0