topNotif

آشنایی با آرتیشو و خواص درمانی آن

2286 بازدید
15 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

در این مقاله به آشنایی با آرتیشو و خواص درمانی آن می پردازیم

آرتیشو (کنگر فرنگی) گیاه بومی مناطق مرکزی مدیترانه است ولی در حال حاضر بیشتر در مناطق معتدل کشت می شود. رومی ها حدود دو هزار سال پیش این گیاه را پرورش می دادند و به عنوان سبزی در سالاد از آن استفاده می کردند. آرتیشو در قرن شانزدهم به انگلستان و فرانسه برده شد و سپس در قرن 19 در آمریکا کشت شد.

آرتیشو گیاهی است چند ساله دارای ساقه ای راست که ارتفاع آن به حدود یک متر می رسد، برگ های آن پهن و دراز مانند برگ های کاهو است که به رنگ سبز تیره است. در انتها ساقه میوه آن به شکل میوه کاج یا سیب فلس دار است. گلبرگ های آن گوشتی و زخیم بوده و در انتها گلبرگ های ضخیم تر آن مصرف خوراکی دارد، آرتیشو را می توان در فروردین و اردیبهشت یافت.

آشنایی با آرتیشو و خواص درمانی آن

آشنایی با آرتیشو و خواص درمانی آن

ترکیبات شیمیایی آرتیشو :

آرتیشو دارای ترکیبات شیمیایی دارای اینولین، اینولاز و ماده ای تلخ به نام سینارین می باشد. سینارین زیاد کننده ترشحات صفرا و علت صفرا برای آرتیشو داشتن این ماده است. آرتیشو از نظر اطبا قدیمی دارای طبع گرم و خشک است، قسمت مورد استفاده آرتیشو برگ ها و قسمت وسط آن است که به نام قلب آرتیشو معروف است.

آرتیشو دارای خواصی نظیر :

کبد را تمیز و اعمال کبد را تنظیم می کند، ترشح صفرا را افزایش می دهد، از جمع شدن چربی در کبد جلو گیری می کند. آن هایی که کبد چرب دارند بهتر است از آرتیشو استفاده کنند، بهترین دارو برای یرقان و درمان آن، تقویت کننده بدن است و موجب دفع ادرار می شود.

تب بر است، در درمان رماتیسم موثر است، یبوست های ناشی از عدم صفرا را درمان می کند، در درمان ورم روده موثر است، باعث دفع سنگ های کیسه صفرا می شود، نیروی جنسی را افزایش می دهد، کلیه و مثانه را گرم می کند.

گاز و نفخ معده و روده را از بین می برد، باعث هضم غذا می شود، بیماری های کبدی را درمان می کند، کلسترول خون را پایین می آورد، داروی لاغری است و لاغر کننده خوبی است. کسانی که می خواهند وزن کم کنند می توانند هر روز آرتیشو بخورند، سرگیجه را برطرف می کند، آن هایی که گوششان زنگ می زند اگر آرتیشو را بخورند آن را برطرف می کند.

 

همچنین بخوانید:  خواص تغذیه ای و درمانی آرتیشو

 

مبتلایان به بیماری قندی می توانند با خوردن آرتیشو قند خون خود را تنظیم کنند، در درمان و رفع میگرن موثر است، در برطرف کردن و درمان آسم اثر مفید دارد، نقرس را برطرف می کند، آرتیشو رگ ها را تمیز کرده و تصلب شرایین را درمان می کند.

دیگر خواص آرتیشو :

  • در برطرف کردن و رفع اگزما موثر است.
  • در درمان اکثر بیماری های پوستی اثر مفیدی دارد.
  • سموم بدن را دفع می کند.
  • زخم های ریه و روده را درمان می کند.
  • برای درمان و پیشگیری از ریزش مو از برگ های آرتیشو ضماد تهیه کنید و به سر بمالید.
  • برای برطرف کردن بوی بد زیر بغل از عصاره برگ آرتیشو استفاده کنید.
  • عصاره آرتیشو را اگر به بدن بمالید خارش را رفع می کند.
  • برای رفع آب آوردن بدن از جوشانده آرتیشو به مقدار سه فنجان در روز استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق آرتیشو را با خواص پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ های صفراوی، درمان اختلالات کبدی، درمان کبد چرب، افزایش نیروی جنسی، کمک به کاهش چربی خون، پیشگیری و درمان دیابت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0