topNotif

آشنایی با انواع خیار (خیار سبز، خیار چنبر، خیار شنگ)

4119 بازدید
01 آبان 96
سمانه

آشنایی با انواع خیار و فواید و مضرات آن که بد نیست بدانیم

در این مقاله به بررسی انواع خیار (سبز، چنبر، شنگ) می پردازیم و از فواید و مضرات این سه نوع خیار می خوانیم.

خیار سبز (که به آن خیار، بادرنگ، حیارزه، عجور، فلوموس و.. گویند) :

طبع خیـار سرد و تر بوده است و دارای آنتی اکسیدان و آسپیرین می باشد.

از خیار برای درمان  تاول دهان (مغز خیار تراشیده)، آب مروارید، قلیانی کننده خون (آب خیار زرد)، قرمزی چشم (ضماد ورقه ای روی چشم قرار گیرد)، ضدعفونی کننده معده، یرقان (جوشانده پوست خیار)، زایمان راحت (جوشانده پوست)، بی خوابی (مصرف یکدانه خیار قبل از خواب)، درمان بواسیر (آب خیار)، پیشگیری از سرماخوردگی (در زمستان روزی یک عدد)، تقویت عضله قلب (مصرف پوست خیار)، تصفیه کننده خون (پوست آن)، بی حوصلگی، درمان کم خونی، خارش پوست (مالش و خوردن آب خیار)، دفع صفرا و صفرابر (یک لیوان آب آن با کمی شکر هر روز مصرف شود) استفاده می شود.

آشنایی با انواع خیار

آشنایی با انواع خیار

اگر ناخن‌های دست و پاهایتان زود می‌شکنند باید بدانید که میزان بالای سیلیس موجود در خیار مانع از سستی و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود. با مصرف روزانه خیار می توانید به تقویت ناخن خود کمک کنید.

به عنوان آرامبخش، ضد تشویش و دلهره، ضد ناراحتی های عصبی و ضد بی خوابی تخم خیار را نرم کوبیده، هر وعده حداکثر ۵ گرم (یک قاشق غذا خوری) تناول نمایند.

خیار مانند سایر میوه ها و سیزیجات حاوی مواد مغذی و ترکیبات شیمیایی خاصی است که ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه پالوده خیار

 

مضرات خیار سبز :

علاوه بر مواردی که بالاتر ذکر شد خیار دارای مضراتی همچون عدم جذب ویتامین ث در بدن، نعوظ دایم (آب)، معده های حساس، زیاد کننده خلط، درد پهلو، اسهال، ضعف بدن (خیارشور)، رماتیسم (خیارشور)، زخم روده و اثنی عشر، قولنج (کولیت) روده، فتق، زخم معده، دلپیچه (زرد آن) و مننژیت می باشد.

آشنایی با انواع خیار

آشنایی با انواع خیار

خیار چنبر (شنبر، کرداله، خیار دراز، قئا هندی، قومیا و..) :

طبع این نوع خیار سرد است و دارای خواصی همچون شفافیت پوست (ماسک زیبایی، خوردن)، مقوی معده، عطش، مدر، درد مفاصل (مالش)، حناق، کاهش فشارخون، راحتی زایمان (خشک شده آن با زعفران و گلاب و شکر)، یرقان نوزادی، التهاب معده و کبد، درمان اسهال صفراوی (خشک) و ضد سرطان می باشد که برخی از آن ها به خواص خیار سبز نزدیک می باشند.

مضرات خیار چنبر :

اما از مضرت خیار چنبر می توان به اینکه مانع جذب ویتامین ث می شود، اسکوربوت، اسهال، زخم معده، سو هاضمه و آشکار سازی مالاریا، اشاره کرد.

خیار شنگ :

دارای طبع گرم و تر است و برای ضرب دیدگی مفاصل بسیار مفید است نوع سوم از خیارها در این مقاله می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر خیار را بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

5
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. احمد
    19 فروردین 1400

    جالب بود

  2. پیام
    17 دی 1399

    در مورد نحوه مصرف بذر خیار هم توضیح بدید لطفا

  3. فرهنگ
    3 دی 1399

    مقالات عالی و مفید
    موفق باشید

  4. نازنین
    28 تیر 1399

    فکر نمیکردم طبع خیار شنگ گرم باشه!!!

  5. فرهاد
    5 تیر 1399

    فقط اون پالوده خیار 🙂

0