topNotif

آشنایی با خواص تره تیزک یا شاهی در طب سنتی

7318 بازدید
19 آذر 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 13 بهمن 1400

در این مقاله به آشنایی با خواص تره تیزک یا شاهی می پردازیم :

شاهی یا تره تیزک با طبع گرم، سرشار از املاح معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفر، آرسنیک، منگنز، مس، ید، فسفر، روی و گوگرد، ویتامین های ث، آ، ب و ب2 است و مانع از رشد سلول های سرطانی می شود.

میوه اش خورجینک، دانه اش قرمز یا زرد و برگ هایش خوراکی، که به عنوان سبزی خوردن مصرف می شود و کمی تند با بوی مخصوص است. تره تیزک سه گونه مختلف دارد که عبارتند از حرف بابلی ، تره تیزک اصلی و شاهی که دانه اش قرمز و ریز و تخم آن را برای تهیه کوزه سبزی هفت سین عید مصرف می کنند.

خواص درمانی تره تیزک :

مصرف چکیده تره تیزک علاوه بر معالجه امراض تنفسی، کرم کش است. شاهی برای افراد کم خون و مبتلایان به آسم فوق العاده است. اشتها آور، نیروبخش، تصفیه کننده خون، مدر بول و مدر شیر و محرک جماع، مولد منی و ادرار آور است و سنگینی معده را برطرف می کند. برای کبد مفید و مصرف آن برای افرادی که سنگ و شن کلیه و مثانه دارند یا درد گوش گرفته اند، توصیه شده است.

آشنایی با خواص تره تیزک یا شاهی

آشنایی با خواص تره تیزک یا شاهی

 

جویدن برگ های شاهی تازه لثه را محکم می کند و آنها را سالم نگه می دارد و در امراض قند و پوست مفید است. شاهی کک و مک را که معمولا در صورت انسان به صورت لکه های قهوه ای ریزی پدیدار می شود، برطرف می کند، بدین منظور باید برگ شاهی را کوبیده و بر روی لکه بگذارند و یا تخم شاهی را کوبیده و در مقداری آب خیس کنید و روزی یک مرتبه بر روی لکه ها بمالید و تا زمان برطرف شدن لکه ها، درمان را ادامه دهید. و برای لکه های تیره حاصل از آفتاب سوختگی و شقاق ناخن بسیار موثر است.

برای برطرف کردن لکه های سفید پوست، شاهی را کوبیده و با کمی عسل مخلوط کنید و بر روی لکه ها، روزی یک مرتبه تا زمان بهبودی کامل بمالید.

 

همچنین بخوانید:  10 خواص شاهی در طب سنتی

 

دیگر خواص درمانی تره تیزک :

شاهی برای رفع بد بویی زیر بغل مفید است. برای این منظور باید صبح ناشتا مقداری شاهی و یا تخم شاهی تناول کرد و چند روز متوالی این کار را ادامه دهید. شاهی انار ترش را به انار شیرین مبدل می کند. برای این منظور باید آب شاهی را گرفته و به دفعات مکرر مانند آب پای درخت انار ترش، چنان بریزید که مورد استفاده ریشه قرار بگیرد. در این صورت میوه آن به انار شیرین تبدیل می شود.

شاهی موجب تندرستی بدن می شود و از سبزی های خنک است که مواد معدنی را به بدن می رساند. یک فنجان کوچک آب شاهی را صبح ناشتا میل کنید زیرا باعث دفع سموم می شود و کرم را از بین می برد.برای التیام زخم های چرکی، از مرهمی که از شاهی کوبیده و چند قطره روغن زیتون یا بادام به دست می آید، استفاده می شود. شاهی ضد نیکوتین است و برای اشخاصی که سیگار می کشند مفید است.

فراموش نکنیم :

تخم شاهی در خواص، قوی تر از برگش می باشد و خوردن آن با آب گرم دفع کننده بلغم و با تخم مرغ نیمه برشته برای تحریک قوه باه موثر است ، اگر تخم شاهی یا برگ آن را با نخود و خارخاسک بخیسانند، مصرف آن در تولید منی بی نظیر است. تره تیزک دارای ید بوده و موجب لاغری می شود.

نکته :

مصرف بیش از حد آن موجب کاهش قدرت بینایی می شود و ترشحات بینی را زیاد می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم شاهی را با خواص درمان لکه های پوستی، درمان بوی زیر بغل، تقویت بینایی، درمان اسهال، درمان یبوست، درمان آسم، تقویت قوای جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0