آشنایی با خواص مشک دانه و زیرفون

4082 بازدید
14 مرداد 97
سمانه

خواص مشک دانه و زیرفون را بدانیم.

-مشک دانه

در کتب طب سنتی و به عربی حب المسک و به فارسی مشک دانه نامیده می شود.

مشخصات مشک دانه

گیاه مشک دانه از خانواده پنیرک می باشد. گیاهی است یک ساله گرمسیری، شکل خارجی گیاه شبیه پنیرک ها، برگ ها به همان شکل، گل های آن درشت زرد یا سفید است. کپسول میوه دراز و وجه تمایز آن این است که دانه های آن بسیار معطر است که همان مشک گیاهی می باشد، از دانه آن در اثر فشار روغن معطری گرفته می شود که جانشین مشک است. این گیاه در مناطق گرم هند کاشته می شود و به هندی نیز مشک دانه گویند. در سایر مناطق آسیا نیز کاشته می شود.

ترکیبات شیمیایی مشک دانه

از نظر ترکیبات شیمیایی روغن معطری که از دانه آن گرفته می شود دارای آمبرتولید، آمبرتون، پالمی تیک اسید، فارنزول و فورفورال می باشد.

خواص و کاربرد مشک دانه

از گیاه مشک دانه در سرتاسر مناطق خاور دور در طب سنتی استفاده می شود و عملا تمام اعضای گیاه برای معالجه و درمان ناراحتی های مختلف به کار می رود. در چین از گرد ریشه آن ضمادی درست می کنند که برای جوش و کرک و تحلیل ورم ها مفید است. در شبه جزیره مالایا برای تهیه ضماد از ریشه و برگ آن تواما استفاده می شود. ضماد آن برای رفع التهاب مثانه، سردرد، روماتیسم، رگ های واریسی و تب تجویز می شود. در فیلیپین جوشانده ریشه و برگ گیاه را برای معالجه سوزاک و روماتیسم می خورند. تخم آن نیز در همه جا به کار می رود و به عنوان تونیک ، مقوی معده و مدر، ضد هیستری و ضد اسپاسم و محرک مصرف می شود. از دم کرده گل های آن برای معالجه خروج غیر ارادی و غیر موقع اسپرم نیز استفاده می شود.

آشنایی با خواص مشک دانه و زیرفون

آشنایی با خواص مشک دانه و زیرفون

در اندونزی از گرد تخم کوبیده آن مخلوط با گرد مناسب دیگری برای معالجه عرق سوزی (ورم اطراف غدد عرق که با خارش پوست توام است و معمولا در هوای گرم ایجاد می شود) به کار می رود. گیاه مشک دانه دارای یک گونه خاصی نیز می باشد که ریشه آن غده ای است و در حقیقت یک تحت گونه ای از مشک یاد شده است. در هند و چین ریشه این گیاه برای معالجه ترشحات زیاد سوزاکی مهبل یا بلنورآ و برای ترشحات سفید رنگ مهبل یا لوکورآ به کار می رود و خیلی مفید و موثر است. گل ها و برگ ها روی محل های مبتلا به جرب مالیده می شود و نافع است. در داروخانه طب سنتی چین غده های این گیاه جای والایی دارد و شاید از نظر خواص به جای ژین سنگ از آن استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید: آرمیدگی روشی برای کنترل فشارهای روانی 

 

 -زیرفون

در کتب طب سنتی با نام زیرفون و زیزفون آمده است. زیرفون معمولا از سن 20 سالگی تلقیح آن شروع می شود و از آن به بعد میوه دادن آن شروع می شود و هر ساله ادامه دارد. میوه ها را در پاییز جمع آوری کرده و لای ماسه می خوابانند و تا بهار نگهداری می کنند و پس از آن در خاک می کارند. این دانه ها سال بعد می رویند و نهال های جوان دارای رشد بطنی می باشند و به آسانی از جایی به جای دیگر می توان آن ها را حمل نمود و در محل اصلی کاشت.

خواص زیرفون

دمنوش گل زیرفون به مقدار 10 گرم گل در 1000 گرم آب جوش محرک، ضد تشنج، آرام بخش، معرق و مدر است. برای تهیه دم کرده گل ها را از گل جدا نمی کنند. دم کرده غلیظ تر آن به صورت غرغره برای رفع التهاب مخاط دهان مفید است. در استعمال داخلی در عرض چند روز چند فنجان از دم کرده را می توان خورد. دم کرده فوق را با بهار نارنج نیز درست می کنند که بیشتر مفید است به این ترتیب که 5 گرم زیرفون را گرفته با 5 گرم برگ نارنج در هر 1000 گرم آب جوش به مدت نیم ساعت بگذارند دم بکشد، دم کرده مطبوعی است که محرک است، ضد تشنج، مدر، معرق و آرام بخش است.

حمام زیرفون : 50 گرم گل زیرفون را در 10 لیتر آب جوش برای مدت یک ساعت دم می کنند و با فشار صاف می نمایند و در یک وان آب مخلوط می کنند اگر مقدار گل را به جای 500 گرم در حدود 1500 – 2000 گرم کنند و دم کنند استحمام در این آب ضد تشنج، محرک، آرام بخش و فرح آور است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ زیرفون را با خواص کاهش استرس، رفع بی خوابی، حفظ سلامت قلب، درمان سرماخوردگی، کاهش فشار خون، سم زدایی بدن، جلوگیری از سرطان، درمان برونشیت، درمان سردرد، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0