topNotif

آشنایی با خواص و فواید گیاه زنیان

3390 بازدید
26 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

در این مقاله به آشنایی با خواص و فواید گیاه زنیان خواهیم پرداخت

زنیـان میوه نوعی گیاه است که به فارسی زنیان و گیاه آن در کتب طب سنتی با نام های انیسون بزی و کمون جبشی آورده شده است. این گیاه را در بلوچستان با نام هندی آن اجوان و هم چنین اسپرکای می شناسند، توجه شود در برخی مدارک طب سنتی برای گیاه بادیان رومی نیز نام زنیان را می برند که با زنیان متفاوت است.

ترکیبات شیمیایی زنیان :

از نظر ترکیبات شیمیایی زنیان دارای 4- 6 درصد اسانس روغنی فرار است که حدود 45 تا 55 درصد آن را تیمول تشکیل می دهد. تیمول اسانس معطر آذربه و سی سنبر است، ماده ای است ضد عفونی کننده قوی و معروف در طب سنتی به علاوه در اسانس زنیان 15 تا 20 درصد سیمن و بقیه آن آلفاپینن و دی پانتن و … است.

آشنایی با خواص و فواید گیاه زنیان

آشنایی با خواص و فواید گیاه زنیان

خواص زنیان را بشناسیم :

زنیان از نظر طبیعت مانند زیره ها گرم و خشک است و از نظر خواص ضد اسپاسم و تونیک و محرک و باد شکن می باشد و معمولا در تهیه مشمع هایی که برای تسکین درد به کار می رود، داخل می شود.

هم چنین به عنوان داروی استعمال خارجی برای رفع بیماری های معده و کبد و ناراحتی های گلو و سرفه و روماتیسم تجویز می شود. زنیان منبع بسیار غنی از تیمول ضد عفونی کننده ی معروف است.

در هندوستان از زنیان به عنوان ضد عفونی کننده و برای تقویت معده و هم چنین به عنوان بادشکن و تونیک و برای قطع اسهال و رفع سو هاضمه و درد های حاد شکم یا قولنج و معالجه ی سو هاضمه هایی که ناشی از ضعف و کمی نیرو باشند و تحلیل گاز و نفخ و در مورد بیماری وبا تجویز می شود.

نکته :

باید توجه شود که اشخاص گرم مزاج زنبیان را مصرف نکنند یا در موارد لزوم به مقدار کم و توام با گیاهان دارویی سرد میل کنند.

 

همچنین بخوانید:  فواید ماست و ترکیب آن با 5 ماده غذایی

 

خواص درمانی عرق زنیان :

عرق زنیان یا عرق نانخواه یا عرق انیستون از عرقیات گرم و موثر در هضم غذا و مفید برای سینوزیت و عوارض تنگی نفس و آسم می باشد. مدر و باد شکن و تونیک و ضد اسهال و ضد تهوع است.

دستگاه گوارش و تنفس را ضد عفونی می کند و ضد انگل است. برای رفع بیماری های کبد و ورم گلو و ناراحتی های بینی و زکام و سرفه مفید است، درد حاد شکم و قولنج و سو هاضمه را که ناشی از ضعف و کمی نیرو باشد برطرف می سازد و روماتیسم و وبا را درمان می کند.

برای تقویت قوه ی جنسی پیر مردانی که هنوز تحلیل نرفته و گاه گاهی می توانند ابراز میل و شهوت نمایند مفید است.

نحوه و میزان مصرف عرق زنبیان :

  • یک قاشق غذا خوری در گلو ریخته غرغره نموده و سپس قورت دهید.
  • در دو سوراخ بینی دو قطره بچکانید و استنشاق نمایید.
  • بعد از هر وعده غذا ظهر و شب نصف استکان عرق زنبیان همراه با نصف استکان آب میل نمایید تا هضم غذا را آسان نماید و از نفخ و ترشی معده جلوگیری کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زنیان را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، درمان اگزما، جلوگیری از سفیدی زودرس مو ها، کاهش درد دوران قاعدگی، درمان سنگ کلیه، درمان درد آرتروز، ترک اعتیاد، افزایش تعداد اسپرم ها، درمان زود انزالی و ناتوانی جنسی در آقایان، درمان سو هاضمه و سوزش سر دل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0