topNotif

آشنایی با خواص و مضرات بهارنارنج

3672 بازدید
25 آبان 96
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

در این مقاله به آشنایی با خواص و مضرات بهارنارنج می پردازیم

بهارنارنج دارای نام های دیگری همچون نارنج و نارنگ می باشد، نارنج درخت کوچکی است که در مناطق با آب و هوای مدیترنه ای و نسبتا مرطوب و گرم می روید و سرمای زمستان کمتر از 10 الی 15 درجه زیر صفر را به سختی تحمل می کند البته تحمل آن از سایر ارقام مرکبات نظیر پرتقال بیشتر است. برگ های آن سبز شفاف بیضی شکل نوک تیز زیبا و اختلاف آن از نظر شکل به برگ پرتقال شبیه است. اما گل های نارنج درشت تر و زیاد تر و با عطر بیشتر از گل های پرتقال و خوردن میوه ی آن برای مصارف مخصوص معمول نیست.

پوست میوه نارنج صاف و رنگ آن نارنجی تیره و گوشت داخل آن خیلی ترش و کمی تلخ است درخت نارنج در مناطق شمالی و جنوبی ایران که درجه سرمای زمستان آن پایین نمی رود کاشته می شود.

ترکیبات شیمیایی بهار نارنج :

از نظر ترکیبات شیمیایی و مواد عامله در نارنج وجود ویتامین ب 1 و ویتامین آ مشخص شده است و از گل های تازه آن یا بهار نارنج مقداری اسانس روغنی به نام اویل اف، نرولی بیگارد و عرق بهار نارنج استخراج می شود. در پوست آن مواد هسپریدین و ایزو هسپریدین و اورانتیامارین و یک اسید متبلور و بی شکل و در قسمت پوست به خصوص گوشت سفید اسفنجی داخل پوست آن ماده ی تلخی وجود دارد.

در گزارش دیگری آمده است که از برگ و سر شاخه های سبز و جوان آن نیز اسانسی به نام اسانس پتی گرین گرفته می شود، در اسانس نارنج مواد هفت هیدروکسی کومارین ژرانیل اتر یا اوراپتن یافت می شود.

آشنایی با خواص و مضرات بهارنارنج

آشنایی با خواص و مضرات بهارنارنج

خواص درمانی بهار نارنج :

طبق نظر حکمای طب سنتی پوست زرد و شکوفه بهار نارنج گرم و خشک است و عصاره ترش آن سرد و خشک است. از نظر خواص تمام اعضای میوه به غیر از عصاره ترش آن از بالنگ یا اترج قوی تر است. در عصاره ترش آن یک ماده لزجی وجود دارد که برای رفع ترشحات سینه و سرفه های گرم خوب است.

اگر نارنج را از وسط دو نیم کرده و تخم های آن را بیرون آورید و قدری نبات کوبیده روی آن بپاشید و بر آتش بگذارید که 2 الی 3 جوش بخورد و سپس برداشته نیم گرم از آن را صبح ناشتا به همراه مقدار کمی نمک بخورید برای سینه و سرفه های گرم بسیار خوب است.

آب نارنج با شکر مسهل صفرا است و حدت خون و صفرا را تسکین می دهد و ضرر نارنج برای اعصاب خیلی کمتر از سایر عصاره های ترش است

نکته : زیاده روی در خوردن نارنج برای کبد مضر است خصوصا اگر ناشتا استفاده شود، از این نظر باید با شکر و عسل خورده شود.

 

همچنین بخوانید:   فواید و خواص بی نظیر پرتقال

 

دیگر خواص درمانی بهارنارنج :

برای تسکین قی و آشفتگی و دل پیچه و خارج کردن کرم شکم بسیار مجرب است و ضمادی که از پخته آن تهیه می شود برای جرب و حکه (خارش پوست) و جوش های سر سیاه و نرم کردن پوست بدن و موی سر بسیار موثر است. جوشانده پوست نارنج مقوی معده و کمی صفرا بر است.

عرق بهارنارنج :

عرق بهار نارنج گرم و خشک است و از نظر خواص مقوی و فرح آور است و گرفتگی ها را باز می کند و درد سینه را تسکین می دهد و برای تقویت اشتها و نیروی جنسی و رفع آروغ و باد و گاز شکم و دل پیچه نافع است و اگر تا یک هفته هر روز 60 گرم عرق بهار نارنج با مقداری شکر خورده شود برای طحال مفید است.

همچنین برای استخراج سنگ کلیه و مثانه نافع است، اگر بهار نارنج با شکر صبح ناشتا خورده شود برای قطع اسهال رطوبی مفید است و شیاف آن برای ازدیاد ترشح حیض و منظم کردن وضع رحم مجرب است و گذاشتن پوست و گل آن ما بین لباس ها مانع بید زدن لباس ها می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل بهارنارنج را با خواص مقوی قلب و اعصاب، رفع بی خوابی های عصبی، رفع افسردگی، تسکین ناراحتی های سینه، رفع سرفه، رفع تپش قلب، آرامبخش، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0