آشنایی با خواص و مضرات جعفری و جعفری وحشی

5282 بازدید
01 آبان 96
سمانه
,

آخرین به روز رسانی 29 شهریور 1398

آشنایی با خواص و مضرات جعفری و جعفری وحشی

جعفری (Parsley) که از تیره چتریان می باشد دارای نام های دیگری همچون کرفس مقدونی، پرسیل معطر، کرفس رومی و … می باشد. طبع این گیاه گرم و خشک است و دارای ویتامین ب ویتامین ث و کلسیم می باشد. حال در ادامه این مطلب با خواص و مضرات جعفری آشنا شوید.

ارزش غذایی سبزی جعفری

بر اساس جدول ارزش غذایی، در هر 100 گرم جعفری، 6.33 گرم کربوهیدرات، 0.85 گرم قند، 3.3 گرم فیبر، 2.97 پروتئین، 0.79 گرم چربی، 87.81 میلی لیتر آب و 36 کالری انرژی وجود دارد. همچنین، گیاه جعفری سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی نظیر ویتامین ث، ویتامین آ، اسید فولیک، ویتامین کا، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی می باشد.

آشنایی با خواص جعفری

سبزی جعفری قاعده آور، زیاد کننده طول عمر، رفع کننده گرفتگی صدا (در شیر بجوشانید و صبح بنوشید)، رشد قد، از بین برنده جوش مژه (چکاندن روزی 2 بار از عصاره)، رفع کننده چسبندگی پلاکت های خون، تقویت کننده بینایی، خاصیت ضد سرطانی، باز کردن خون قاعدگی و کم کردن درد آن، رفع انسداد مجاری شیر، برطرف کننده بوی دهان می باشد. علاوه بر این، جعفری به دفع سنگ کلیه و مثانه، درمان عفونت های ادراری، احتباس مایعات، اختلالات کبدی، اختلالات دستگاه گوارش و رفع خشکی پوست کمک می کند.

 

آشنایی با خواص و مضرات جعفری

آشنایی با خواص و مضرات جعفری

 

از تخم جعفری نیز در طب سنتی به عنوان منبسط کننده عروق، افزایش دهنده ادرار، هضم کننده غذا و رفع بوی بد دهان استفاده می شود. همچنین، امروزه از تخم جعفری برای درمان بیماری های تنفسی مانند آسم، تنگی نفس و سرفه های همراه با خلط تجویز می شود. ریشه آن نیز خاصیت اشتها آوری و دفع بلغم (ریشه تازه) را دارد.

استفاده از ضماد جعفری نیز خون مردگی را از بین می برد. همچنین، از بین برنده لک و پیس (به قسمت هایی از پوست که لک دار هست بمالید و در آفتاب بنشینید)، سیاهی دور چشم (روزی 3 لیوان با آب هویج زیر چشم بمالید) و بیماری های ناشی از جذب اشعه رادیواکتیو است. مصرف جعفری به صورت بخور به پیشگیری و درمان خشکی پوست کمک می کند.

مضرات جعفری

در حالی که این گیاه دارای خواص درمانی بسیاری است، اما در برخی موارد ممکن است عوارض جانبی مختصری هم در زنان حامله و جنین داخل رحم این افراد ایجاد کند. در واقع، می توان ادعا کرد که خوردن جعفری در دوران بارداری خطر سقط را به همراه دارد. زیرا جعفری گیاه قاعده آوری است و مقادیر زیادش، بیش از ۲۰۰ گرم در روز در طی دوران حاملگی می تواند آسیب زیادی به بدن خود شما و جنین داخل رحمتان وارد کند. علاوه بر این، جعفری دارای مضراتی همچون حصبه، اختلال در لخته خون، ایجاد مسمومیت در پرندگان (مانند مرغ و طوطی و مرغ عشق) نیز می باشد.

 

همچنین بخوانید:  درباره خواص سبزی جعفری بیشتر بدانیم

 

با گیاه جعفری وحشی آشنا شوید

نوع دیگری از جعفری تحت عنوان جعفری وحشی، با نام علمی Anthriscus وجود دارد. طول این گیاه 50 تا 150 سانتی متر است. این گیاه دارای 2 تا 4 برگ شانه ای، بیضوی با گل های سفید و چتری می باشد. تمام بخش های این گیاه طعمی شیرین و شبیه به دانه رازیانه را دارد. جعفری وحشی در سراسر مزارع و جنگل های اروپا و بریتانیا می روید. از انتشار این گیاه در ایران به ویژه در نواحی البرز و شاهزاده کوه در ارتفاعات 2800 متری نیز گزارش شده است. گیاه تازه (همچنین خشک شده) یا برگ های جعفری وحشی قابلیت خوراکی و درمانی دارد.

خواص جعفری وحشی

جعفری وحشی یک ادرار آور ملایم و محرک متابولیسم بدن است و همچنین، سبب انقباض رحم می شود. گیاه کاملا خرد شده جعفری وحشی اغلب به عنوان سالاد استفاده می شود. برای تهیه دمنوش برگ های تازه یا خشک آن نیز، تنها کافی است، یک تا دو قاشق غذاخوری پر از گیاه جعفری وحشی را به نیم لیتر آب جوشیده افزوده و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه باقی بماند. سپس، آن را صاف کرده و مصرف نمایید.

آب جعفری وحشی که در صنایع دارویی تهیه می گردد، برای درمان خیز های (ورم) خفیف، اختلالات معده و بعضی بثورات پوستی مصرف می شود و به التیام زخم ها کمک می کند. از دیگر گونه جعفری وحشی تنها به عنوان ادویه و چاشنی استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر جعفری را با خواص درمان سرخک، آبله مرغان، درمان تنگی نفس، تنظیم کننده عادت ماهیانه، مسکن اعصاب، ضد نفخ و بادشکن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0