topNotif

آشنایی با خواص و مضرات سنجد برای سلامتی

8669 بازدید
12 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

در این مقاله به آشنایی با خواص و مضرات سنجد می پردازیم

سنجـد گیاهی است از تیره سنجدیان (Elaeagnaceae) که ارتفاع و ظاهر آن به درخت عناب شباهت داشته (هر دو از راسته گل سرخ سانان می باشند) و در مناطق سردسیری زمین می روید. اندام مورد استفاده آن بیشتر میوه آن می باشد، اما گل و برگ آن نیز خواص دارویی دارند. طبیعت سنجد سرد و خشک است و به نام های دیگری چون عنبیرا، چوب دانه، عنبیده بادام، سرین چک، پستانک و ایده شناخته می شود. حال در ادامه این مقاله با خواص و مضرات سنجد آشنا شوید.

خواص دارویی سنجد

پودر (یا آرد) میوه سنجد قابض و قطع کننده اسهال به خصوص اسهال های صفراوی و گرم مزاج می باشد. علاوه بر این، کم کننده ادرار بوده و برای افرادی که ادرار فراوان می کنند و یا به اصطلاح تکرر ادرار دارند، بسیار مفید است، مشروط بر آن که مشکل از برودت (سردی) مزاج آنان نباشد. همچنین، سنجد برای بچه هایی که شب ادراری دارند نیز بسیار موثر واقع می شود.

آشنایی با خواص و مضرات سنجد

آشنایی با خواص و مضرات سنجد

آرد سنجد مقوی بوده و از آن نان مخصوصی تهیه می شود که برای بعضی بیماران استفاده می شود. سنجد دارای ویتامین ث فراوان است به همین دلیل مصرف آن می تواند در رفع کمبود ویتامین ث مفید باشد. همچنین، حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم می باشد که غضروف ساز بوده و در پیشگیری از پوکی استخوان و نرمی استخوان موثر واقع می شود. علاوه بر این، خاصیت ضد التهابی دارد که به درمان التهاب های حاد و مزمن مانند رماتیسم و آرتروز کمک می کند. مصرف پودر سنجد به همراه شیر علاوه بر حفظ سلامت استخوان ها، بر سلول های مغزی تاثیر گذاشته و آن را تقویت می کند.

مصرف پودر سنجد پیشگیری کننده از ورم کبد و ضد یرقان (زردی) نیز بوده و گفته می شود در صورت مصرف سنجد با شیر سکسکه را کاهش می دهد. سنجد ضد خونریزی است و وجود ویتامین کا در آن به انعقاد خون کمک می کند. میوه سنجد منبع غنی از فیبر گیاهی است که به کاهش وزن و کاهش اشتهای کاذب کمک می کند. علاوه بر این سموم معده و روده را پاکسازی کرده و سبب تقویت دستگاه گوارش نیز می شود. پودر سنجد ضد تب و ضد درد است و سردرد را نیز تسکین می دهد.

خواص سنجد برای دیابت

سنجد اثر قابل توجهی بر کنترل دیابت ندارد، اما می تواند جایگزین خوبی به جای قند و شکر باشد. مصرف به حد تعادل سنجد مشکلی نخواهد داشت. بیماران دیابتی می توانند روزانه تا یک قاشق پودر سنجد یا یک چهارم لیوان سنجد خشک مصرف کنند.

 

همچنین بخوانید:  سنجد تلخ و خواصش را بشناسیم

 

فواید برگ درخت سنجد

برگ درخت سنجد برای مو بسیار مفید است. شما می توانید تعدادی از برگ ها را در روغن زیتون ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، زمانی که برگ ها کاملا له شد با آن کف سر خود را ماساژ دهید این کار باعث تقویت ریشه مو و افزایش رشد موها می شود. همچنین، اگر برگ سنجد را بر روی زخم پوستی بمالید آن را التیام می دهد.

فواید گل درخت سنجد

گل سنجد دارای عطر خوشبویی است و از فاصله تقریبا دور بوی آن به مشام می رسد. عطر آن مفرح بوده و برای آن که مزاج های گرم و تر دارند و به خصوص برای زنان و دختران جوان بوی آن محرک قوای جنسی است و بالعکس برای مردان تقریبا ضعیف کننده قوای جنسی است.

از گل سنجد عرق سنجد تهیه می کنند که علاوه بر خواص مذکور، از آن برای تقویت مو و بلند کردن موی سر بانوان استفاده می گردد که به صورت خوراکی و ضمادی به هر دو طریق مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مصرف شکوفه سنجد علی الخصوص در کودکان باعث شادی و نشاط آور می باشد.

مضرات مصرف بی رویه از سنجد

زیاده روی در مصرف سنجد در کل برای معده خوب نمی باشد و سبب سو هاضمه می شود. از دیگر مضرات مصرف بی رویه سنجد یبوست، عفونت روده ای، حصبه و آمبولی می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر میوه سنجد را با خواص ترمیم شکستگی و ترک استخوان، درمان پوکی استخوان، غضروف‌ساز، ترمیم مفاصل، درمان کمردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

5
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. شیدا
    20 آبان 1397

    ممنون مفید بود

    • پودر سنجد
      7 دی 1402

      آیا مصرف پودر سنجد یک قاشق غذاخوری در روز ، با آب گرم و عسل باعث ایجاد خار پاشنه میشود؟
      میزان مجاز مصرف پودر سنجد در روز چقدر هست؟

      • عطارک
        7 دی 1402

        عرض ادب و احترام

        باید پزشک یا درمانگر طب سنتی به شما دقیق و درست تجویز نماید.

    • ناشناس
      5 اسفند 1402

      پسرم تعدادزیادی سنجدخوردن دیشب وصبح تب کرده وحالت تهوع داره خطرناک نیست؟عوارض سنجده؟یانه لطفاراهنمایی کنید

    • نسیم
      5 اسفند 1402

      پسرم تعدادزیادی سنجدخوردن دیشب وصبح تب کرده وحالت تهوع داره خطرناک نیست؟عوارض سنجده؟یانه لطفاراهنمایی کنید

0