topNotif

آشنایی با خواص گیاه ترشک

5873 بازدید
23 آبان 96
سمانه

آشنایی با خواص گیاه ترشک که بد نیست بدانیم

ترشک از گیاهان پر دوامی است که در آب و هوای مرطوب و ساحل رودخانه های آسیا و اروپا به وفور می روید، ساکنین نواحی با خواص دارویی ترشک آشنا هستند و موقعی که برگ های آن از اوایل تابستان تا آخر شهریور کاملا می رسد و به گل می نشیند دارای حداکثر خواص دارویی است.

(گیاه ترشک ویکی پدیا) ترشک ایرانی گیاهی متعلق به خانواده علف هفت‌بند که برخی منابع طب گیاهی آن را حماض نامیده‌اند، برگ‌های آن ترش مزه است ساقه آن برافراشته و گل‌ها در ساقه گل‌دهنده پراکنده‌اند.

اندام دارویی ترشک :

تمام گیاه به ویژه برگ ها مورد استفاده هستند.

torshak attarak photo1

آشنایی با خواص گیاه ترشک

خواص دارویی ترشک :

آب تازه و شیره گیاه را با آبمیوه گیری و یا وسایل الکتریکی بگیرید و صاف کنید، شیره گیاه قابض است و برای خون ریزی معده و خون ریزی غیر عادی در قاعدگی بانوان موثر است. گیاه ترشک منبع ویتامین ث بوده و بنابراین افرادی که کمبود ویتامین ث را دارند این گیاه می تواند برای آنها منبع ویتامین ث باشد و علاوه بر آن، ترشک دارای آهن و فسفر کافی نیز می باشد.

همچنین این گیاه دارویی تصفیه کننده و هضم کننده بسیار خوبی نیز می باشد و به خاطر خاصیت تصفیه کنندگی اش برای افرادی که دارای جوش های موضعی و پوستی هستند بسیار مفید می باشد. این ویتامین برای درمان ناراحتی های ادراری، اسهال خونی و بیماری های کلیوی ضروری و موثر بوده است.

هنگامی که گیاه تازه ترشک در دسترس می باشد می توان مانند اسفناج آن را پخت و در بهار مصرف کرد، پخته این گیاه دارویی برای بالا بردن مقاومت بدن و مصونیت آن در برابر امراض بسیار موثر است.

برای استفاده‌ی موضعی از این دارو اگر برگ یا دانه‌ی له شده، پخته شده یا جوشانده آن روی دمل‌ها گذاشته شود به راحتی درمان می‌شود.

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی بذر ترشک

 

فراموش نکنیم :

  • به خاطر داشته باشید که در خوردن ترشک افراط نکنید و مخصوصا اگر ناراحتی کلیوی دارید، اندام و برگ های این گیاه را می توان در شروع تابستان جمع آوری و خشک نموده و ساییده و در شیشه های سربسته رنگی نگه داشت و سپس از آن استفاده کنید.
  • به علت داشتن اسید اکسولید نباید زیاد و بطور مداوم مورد مصرف قرار گیرد، چون برای مثانه و کلیه می‌تواند مضر باشد.

خواص دم کرده گیاه ترشک :

ترشک از نظر طب سنتی دارای طبع سرد و خشک است و برای زخم ها و التهاب دهان و لثه و گلو درد مفید است. دم کرده ترشک کاهش دهنده کلسترول و کاهش دهنده میزان تری گلیسیرید بوده، با افزایش تولید ادرار در پایین آوردن وزن  موثر بوده و کاهش وزن را به دنبال دارد.

طرز تهیه دمنوش ترشک :

یک قاشق غذا خوری از اندام گیاه ساییده شده را در یک لیون آب جوش برای 15 دقیقه خیس نمایید و سپس دم کرده و همراه با شربت عسل، آن را بنوشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ترشک را با خواص درمان نارسائی عمل دستگاه دفع ادرار، کم اشتهایی، ورم لثه ها، بواسیر، بیماری های پوستی، درمان تشنج، معالجه اسهال و درد کمر، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0