آشنایی با خواص گیاه شاهتره برای سلامتی

2071 بازدید
03 شهریور 97
سمانه

آشنایی با خواص گیاه شاهتره برای سلامتی

شاه تره دارای ساقه ای شکننده، کوتاه و شاخه دار است. برگ آن عمیقا منقسم و به رنگ سبز متمایل به آبی است. گل های کوچک لوله ای شکل شاهتره به صورت خوشه ای و به رنگ بنفش می رویند. میوه آن فندقه است و کلیه قسمت های هوایی خشک شده گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

این گیاه در ایران به طور خودرو و روی بانه باغ های انگور و کنار دیواره ها و زمین های نرم و متروک می روید. نوع گل سفید آن در نقاط مرطوب و سایه دار و کنار نهرهای اطراف تهران، ورامین و دامنه های البرز، گیلان، مازندران، گرگان، آذربایجان، فارس در اطراف شیراز و کازرون، خراسان در قوچان، فریمان و نیشابور، کرمان در بم و جیرفت، در مناطق جنوبی در جزیره خارک و در بلوچستان انتشار دارد.

خواص گیاه شاهتره

طبع آن گرم و خشک است. درمان کننده کمبود ویتامین ث است. برای بیماری های پوستی می توان از عرق شاه تره صبح و بعد از ظهر هر دفعه نصف استکان استفاده کرد و همچنین با عرق شاه تره شستشو داد. برای یرقان می توان از عرق شاه تره استفاده کرد. برای تصلب شرایین 5 گرم شاهتره را در 150 سی سی آب به مدت 20 دقیقه دم کرده روزی 3 فنجان میل شود. خوردن دم کرده شاه تره باعث می شود، سمومی که در کبد جمع شده اند دفع گردد.

آشنایی با خواص گیاه شاهتره

آشنایی با خواص گیاه شاهتره

برای تقویت مزاج یک هفته از دم کرده شاه تره استفاده نمود 2 هفته استراحت مجددا یک هفته استفاده کنید. شاه تره از بین برنده سودا می باشد، عرق آن 10 صبح و 5 بعد از ظهر استفاده شود. شاه تره صفرا را کم می کند، از عرق آن صبح و بعد از ظهر استفاده شود. برای تقویت چشم از سرمه برگ شاه تره استفاده کنید. دم کرده شاه تره اشتها آور است. به یاد داشته باشید مصرف شاه تره نباید بیش از یک هفته باشد. کسانی که بدن آن ها کهیر زده است شاه تره و سدر را با ماست مخلوط نموده بدن را بشویند.

برای درمان خنازیر 20 گرم شاه تره را در 500 سی سی آب 20 دقیقه دم کرده روزی 3 فنجان میل شود. شاه تره ادرار آور است. آب برگ شاه تره را با عسل و تمبر هندی مخلوط نموده برای تقویت معده و روده بسیار مفید است، برای گرفتگی کبد و طحال می توان از این روش استفاده کرد.

 

همچنین بخوانید:  با خواص گیاه شاطره آشنا شویم

 

دیگر خواص شاه تره

  • برای جلوگیری از روئیدن مژه هایی که داخل چشم بر می گردند می توان از عصاره برگ شاه تره با عسل مخلوط نمود و به مژه کشید.
  • برای برطرف کردن جوش ها و زخم های داخل دهان جوشانده شاه تره را مزه مزه کنید.
  • کسانی که یبوست دارند می توانند از دم کرده شاه تره استفاده کنند.
  • برای گزش زنبور می توان از ضماد شاه تره استفاده کرد.
  • برای درمان تبخال 300 گرم گیاه شاه تره خشک را در 500 سی سی آب جوشانده تبخال را با آن بشویید.
  • برای درمان بیماری های سرطان پوستی نافع است.
  • برای عفونت لثه  دم کرده شاه تره مزه مزه کنید.
  • شاه تره مسهل اخلاط سه گانه می باشد خصوصا سودا و تلخی صفرا را از بین می برد.
  • برای چشم درد با رقیق شده شیره شاه تره چشم را بشوئید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه شاه تره را با خواص ضدعفونی‌کننده، آنتی هیستامین، ضداسپاسم، کاهنده تپش قلب، معرق، مسهل، مدر، آرام بخش، مقوی معده، درمان و کاهش تب، کاهند قندخون و فشارخون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0