topNotif

آشنایی با داروهای اعتیاد آور و عوارض مصرف آن ها

2572 بازدید
11 فروردین 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آشنایی با داروهای اعتیاد آور و عوارض مصرف آن ها

به طور کلی تمام داروهای تجویز شده توسط پزشکان مجاز می باشد. اما تحقیقات نشان داده است که هیچ دارویی کاملا بی خطر نیست. اگر چه بسیاری از این داروها که از سوی سازمان جهانی بهداشت تایید شده اند، اما می تواند باعث وابستگی جسمی و روانی در فرد شود. حتی بسیاری از داروهای تجویزی به قدری قوی هستند که موجب اعتیاد می شود. شایعترین این داروها تسکین دهنده های درد می باشند. مصرف توصیه شده این داروها توسط پزشک بلامانع است اما مصرف طولانی مدت و بی رویه این داروها سبب وابستگی شدید و همچنین مشکلات جدی در بدن می شود. لذا در این مقاله با برخی از داروهای اعتیاد آور آشنا شوید.

 

آشنایی با داروهای اعتیاد آور و عوارض مصرف آن ها

آشنایی با داروهای اعتیاد آور و عوارض مصرف آن ها

 

آشنایی با داروهای اعتیاد آور و عوارض مصرف آن ها

آمفتامین

این دارو برای تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی تجویز می شود و اصلی‌ترین کاربرد دارویی با ترکیبات آمفتامین برای بیماری اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی است. مصرف طولانی مدت آمفتامین و مشتقات آن سبب بروز اعتیاد می شود. این دارو بر روی پیام رسان های عصبی تاثیر می گذارد و اثراتی مانند کوکائین دارد. مصرف دائم این دارو بتدریج موجب اعتیاد فرد می شود و در صورت کاهش یا قطع این دارو فرد دچار علائم خماری، اضطراب، خستگی، بی‌حوصلگی، بی‌خوابی، سرگیجه، سردرد، افزایش فشارخون و بی اشتهایی می شود.

داروهای خواب

اگر از مشکل بی خوابی رنج می برید، از مصرف داروهای خواب آور اجتناب کنید. مصرف طولانی مدت این داروها سبب وابستگی فرد و نهایتا اعتیاد می شود. اگر چه بسیاری از پزشکان دوز پایین را تجویز می کنند اما، مصرف دائمی آن دیگر در فرد اثر نداشته و بیمار مجبور به بالا بردن دوز مصرفی می شودو به توصیه پزشکان قرص های خواب آور را بیش از دو هفته مصرف نکنید. هر چه میزان و مدت مصرفی این داروها بیشتر شود، خطر کاهش فشار خون، ابتلا به بیماری های تنفسی و حتی مرگ، افزایش می یابد.

مرفین

مرفین یکی از مشتقات تریاک (اپیوئید) است که بیشتر مصرف درمانی دارد. پزشکان این دارو را تنها پس از عمل جراحی به عنوان تسکین دهنده دردهای شدید و حاد تجویز می کنند. این دارو حالت آرامبخشی قوی دارد و به فرد حس سرخوشی و شادابی می دهد که در چهار فرم خوراکی، تزریقی، استنشاق از راه بینی (طریقه مصرف افراد معتاد) و شیاف مورد استفاده قرار می گیرد. اعتیاد به مرفین با علائمی چون خستگی، بی قراری، سرگیجه، ایجاد لکه و جوش های پوستی، کاهش اشتها، اضطراب و استرس، بی ثباتی در احساسات عاطفی، افزایش پارانویا و بیماری های تنفسی همراه است. مصرف بیش از حد این دارو اختلال در گردش خون، ایست قلبی، کما و سستی ماهیچه ها می شود.

 

همچنین بخوانید:  راه کارهای موثر در ترک اعتیاد

 

کدئین

کدئین یا متیل مرفین یکی از مشتقات مرفین است که حاوی ۰٫۳٪ تا ۳٪ تریاک است. این دارو معمولا برای دردهای خفیف تا نسبتا شدید مانند سر درد، کمر درد، بدن درد و در مواردی برای اسهال و استفراغ نیز تجویز می شود. علاوه بر تسکین دهنده درد برای درمان سرفه ناشی از سرما خوردگی یا عفونت های سینوس نیز استفاده می شود. مصرف مداوم این دارو نیز مانند مرفین سبب وابستگی جسمی و روحی فرد می شود. اگر چه علائم اعتیاد به کدئین بسیار خفیف و کمتر از مرفین است اما، مصرف بیش از حد آن سبب بروز مشکلات تنفسی و حتی مرگ می شود.

اپیوئیدها

مواد افیونی یا اپیوئید ها (Opioid) ساختار و عملکرد مشابهی با مرفین دارند و سبب کاهش درد و احساس آرامش در افراد می شود. اپیوئیدها از لحاظ توانایی و قدرتشان بسیار متفاوت هستند و جز داروهای اعتیادآور محسوب می شوند. از انواع اپیوئیدها می توان به Hydromorphon ، Oxycodon، متادون، ترامادول و غیره اشاره کرد. وابستگی به این داروها با علائم اعتیاد به تریاک همراه است و قطع ناگهانی دارو سبب بروز مشکلاتی مانند اضطراب، بی قراری، بی خوابی، درد عضلانی، تعریق و غیره می شود. مقدار مصرف روزانه دارو به تشخیص پزشک است و بایستی از مصرف بی رویه این داروها جدا خودداری نمایید. مصرف بیش از حد مجاز این دارو ها باعث بروز ، کمر درد، مشکلات تنفسی و فشار خون می شود.

 

آشنایی با داروهای اعتیاد آور و عوارض مصرف آن ها

آشنایی با داروهای اعتیاد آور و عوارض مصرف آن ها

 

آسپرین

اگر تا به حال برای درد های خفیف از آسپرین استفاده می کرده اید، بهتر است بدانید مصرف در طولانی مدت سبب وابستگی جسمی و روانی شدید در فرد می شود. این دارو به عنوان کاهش التهاب و ضد درد تجویز می شود و همچنین برای کاهش احتمال حملات قلبی نیز استفاده می شود. مصرف بیش از حد این دارو سبب تهوع و اختلالات دستگاه گوارش می شود. اگر برای هر درد خفیف از آسپرین استفاده کنید، به تدریج بدن شروع به تمایل و وابستگی خواهید کرد. لازم بذکر است که مصرف منظم آسپیرین می تواند عملکرد کلیه ها را نیز کاهش دهد.

ریتالین

ریتالین یا متیل فنیدات، از ترکیبات مشابه آمفتامین ها هستند که معمولا برای درمان افسردگی، نشانه‌های نارکولپسی (اختلالات خواب) و کودکان و جوانان مبتلا به بیش فعالی و اختلال کمبود توجه تجویز می شود. این دارو برای افراد با فشار عصبی بالا، فشار خون و افراد مبتلا به سندرم توره به ویژه کودکان ممنوع است و مصرف آن ممکن است به مرگ منجر شود. این دارو همانند تریاک و مرفین وابستگی ایجاد می کند و مصرف دائمی آن سبب اعتیاد فرد به آن می شود. قطع این داروها سبب دردهای عضلانی شدید و افسردگی می شود. همچنین مصرف بیش از اندازه مجاز آ« در روز می توانید افزایش فشارخون، سردرد، ضربان قلب نامنظم، تهوع و تشنج می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

مرمکی (موم مکی) را با خواص التیام بخش زخم ها، تقویت عمومی بدن، رفع بوی بد دهان، تسکین دهنده سردرد، ترک اعتیاد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0