آشنایی با ریواس و خواص و مضرات آن

3189 بازدید
09 آبان 96
سمانه
,

آشنایی با ریواس و خواص و مضرات آن که بد نیست بدانیم!

ریواس را اغلب در انتهای بهار در بازار های میوه و فروشگاه ها می توان یافت کرد. گیاهی سبز رنگ، ترش مزه و اغلب طرفداران آن نوجوانان و کودکان هستند. در ادامه مطلبی من باب خواص و مضرات و فواید بخش های مختلف ریواس تهیه شده اگر به این گیاه ترش مزه علاقه مند هستید به شما پیشنهاد می کنم تا انتهای مطلب به خواندن ادامه دهید و با نکات بیشتری از این گیاه آشنا شوید.

ریواس که با نام های ریباس، ریواج، زرنیلج، جگری و… شناخته می شود دارای طبع سرد و خشک است. ریواس گیاهی است با دوام که به صورت وحشی در نقاط کوهستانی می روید و در برخی نقاط ریواس باغی نیز کاشته می شود که از آن برای تزئین و طب گیاهی استفاده می شود. برگ های ریواس پهن و پنجه ای شکل با دم برگ های بلند و ضخیم است. ساقه ریواس 30 تا 50 سانتی متر بلند می شود و گل های خوشه ای آن سبز یا سفید رنگ است. بهترین نوع ریواس در شاهرود می روید.

آشنایی با ریواس و خواص و مضرات آن

آشنایی با ریواس و خواص و مضرات آن

خواص ریواس :

  • از ریشه و ساقه ریواس استفاده دارویی می شود. از خواص آن می توان به خاصیت اشتها آوری، ملین، قابض، شادی آوری، دفع صفرا، مقوی و تقویت بینایی اشاره کرد.
  • اگر ریواس را با آب توت فرنگی و عسل مخلوط کنید باعث زیبایی صورت می شود. همچنین استفاده ریواس با آرد جو برای درمان جوش صورت نیز مناسب است.
  • اگر با گل ریواس و جوش شیرین و شاطره سر خود را بشویید شوره سر را از بین می برد. گل ریواس برای قند خون (دیابت)، مرض خون، سکسکه و پالایش روده نیز مفید است. حداقل سالی دو بار ریواس مصرف کنید چرا که کم خونی و تنگی نفس را رفع می کند. همینطور مصرف مقدار کم شیره ریواس و آب تازه آن برای افزایش اشتها مفید است.
  • همچنین برای استحکام استخوان، از بین برنده انگل، دل درد، تب حصبه و آبله، اسهال صفراوی و خونی، استسقا و رفع مستی مناسب است. ریواس دارای انسولین گیاهی نیز می باشد.
  • ریشه ریواس دارای خاصیت دو گانگی ملین و قابض است و اثر دارویی آن بستگی به میزان مصرف آن دارد. در ضمن مصرف آن به مدت زمان طولانی تجویز می شود.

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی بذر ترشک

 

مضرات ریواس :

  • ریواس برای یبوست های مزمن خوب نیست و آن را بدتر می کند.
  • زنان باردار و آن هایی که بچه شیر می دهند از خوردن ریواس اجتناب کنند.
  • از دیگر مضرات ریواس می توان به عدم جذب کلسیم، کاهش نیروی جنسی، قولنج یا کلیت، خرابی دندان ها، اسیدی کننده خون، درد کلیه، سنگ اگزالیک اشاره کرد.
  • برای اعصاب و تاول دهان و زبان مناسب نبوده است
  • برگ های ریواس سمی هستند.

فراموش نکنیم :

برای تهیه کردن دارویی ملین و مفید از ریواس می توانید ریشه ذخیره ریواس را کاملا ریز کنید و در آب سرد به مدت زمان 8 الی 10 ساعت خیس کنید سپس آب آن را  تصفیه کنید، این دارو به عنوان ملین بسیار مفید بوده است قبل از غذا هر روز صبح ناشتا 3 الی 4 قاشق غذا خوری آب آن را مصرف کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ترشک را با خواص درمان نارسائی عمل دستگاه دفع ادرار، کم اشتهایی، ورم لثه ها، بواسیر، بیماری های پوستی، درمان تشنج، معالجه اسهال و درد کمر، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0