آشنایی با طب آیوردا / همه چیز درباره طب آیوردا

1806 بازدید
19 مهر 00
مروارید

آشنایی با طب آیوردا / همه چیز درباره طب آیوردا

“آیورودا” یک اصطلاح هندی به معنای “علم زندگی” است. هزاران سال پیش ظاهر شد و بر اساس سیستم آموزش های طب سنتی است که از شبه قاره هند سرچشمه گرفته و به عنوان نوعی طب جایگزین به جهان گسترش یافته است.  این طب سنتی هندی علم شفا دادن با برقراری تعادل بین بدن، ذهن و روح، با هدف ارتقاء سلامتی بدن و جلوگیری از بیماری است. این مقاله درمورد آشنایی با طب آیوردا می باشد، پس با ما همراه باشید؛

 

آشنایی با طب آیوردا / همه چیز درباره طب آیوردا

آشنایی با طب آیوردا / همه چیز درباره طب آیوردا

 

فلسفه آیوردا چیست؟

فلسفه “آیورودا” بر اساس نظریه “پنج عنصر بزرگ” است: زمین، آب، آتش، هوا و خلا که بر اساس این نظریه اجزای جهان از جمله بدن انسان از این پنج عنصر سرچشمه می گیرند. امروزه کشورهای غربی آیورودا را نوعی طب مکمل و جایگزین می دانند و از بسیاری از روش های آن مانند گیاهان، ماساژ و یوگا استفاده می کنند.

پزشکان طب سنتی آیورودا تعدادی از داروهای پزشکی و روش های جراحی را می شناسند و از آن ها برای درمان بیماری ها استفاده می کنند و با استفاده از اندازه گیری وزن، ضربان قلب، تجزیه و تحلیل مدفوع، صدا، چشم، دندان، زبان و پوست برای تعیین تعادل نیروهای آیورودا در بدن تعیین می کنند.

روش های درمانی آیوردا

بر اساس این نظریه، نشاط در نتیجه یک سیستم متابولیک سالم، هضم خوب و دفع خوب ایجاد می شود. آیورودا تمرکز خود را بر ورزش، یوگا، مدیتیشن و ماساژ به عنوان روش های درمانی قرار داده است و قصد دارد با بازگرداندن تعادل بین بدن، ذهن و روح، با هدف ارتقاء سلامت بدن و جلوگیری از بیماری ها به جای درمان آن ها، شفا را میسر کند.

این دانش پزشکی سنتی، که یک سیستم پزشکی تاثیرگذار در جنوب آسیا است، در طول دوره های متوالی توسعه یافته است، و فلسفه آیورودا معتقد است که همه چیز در جهان به هم متصل است، و زمانی که بدن، ذهن و روح با هم ارتباط برقرار کنند، سلامتی به دست می آید و هر گونه اختلال در این هماهنگی برای سلامتی مضر است و باعث بیماری می شود.

 

همچنین بخوانید: روش های پیشگیری از سکته مغزی در طب سنتی هند (آیورودا)

 

سه عنصر اساسی در طب آیوردا

برای بهره مندی از آیورودا، لازم است 3 عنصر اساسی را که با عملکردهای بدن سروکار دارند، شناسایی کنید:

واتا (فضا و هوا) : عملکرد آن برای تنظیم حرکت می باشد.

پیتا (آب و آتش): که وظیفه آن کنترل فعالیت متابولیک در بدن است.

Kapha (زمین و آب): مسئول ساختار فیزیکی است.

هریک از این نیروها بخشی از بدن انسان را کنترل می کنند، وقتی این عناصر متعادل شوند، فرد در وضعیت سلامتی خوبی قرار دارد و به محض این که عکس آن اتفاق بیفتد، زندگی او آشفته می شود.

واتا چیست؟

واتا نیروهای هوا با خلا یا فضا هستند و اعتقاد بر این است که این نیروها در بین این سه نیرو قوی ترین می باشند و عملکردهای اساسی بدن مانند تقسیم سلولی و مهمترین اندام های بدن مانند مغز، ریه ها، تنفس، گردش خون و جریان خون، قلب و دفع مواد زائد و سموم از بدن را کنترل می کنند.

عوامل تاثیر گذار بر واتا

عواملی که می توانند بر این نیروها تاثیر بگذارند، به عنوان مثال، خوردن میوه های خشک، خوردن وعده های غذایی زیاد، ترس، ناراحتی شدید، بی خوابی و بیدار ماندن تا دیروقت می باشد. اگر اختلال یا عدم تعادل در این نیروها ایجاد شود، منجر به اضطراب، آسم، بیماری های قلبی، بیماری های عصبی، آرتریت و روماتیسم می شود.

 

همچنین بخوانید: زندگی سالم با طب آیورودا (علم پزشکی کهن هند)

 

پیتا

پیتا نیروهای آب با آتش هستند که گوارش، متابولیسم و ​​برخی هورمون های بدن را کنترل می کنند و عوامل موثر بر آن ها، خوردن غذاهای اسیدی یا تند، همچنین خستگی و قرار گرفتن در معرض آفتاب برای مدت طولانی، و هرگونه اختلال در این قدرت منجر به مشکلات سلامتی مانند بیماری های روده بزرگ، اسیدیته و فشار خون بالا می شود.

کاپا

کاپا نیروی زمین با آب است و ماهیچه های بدن، وزن و سیستم ایمنی بدن را کنترل می کند و مهمترین عوامل تاثیر گذار بر کاپا عبارتند از: خواب در طول روز، خوردن غذاهایی که نمک زیادی دارند یا مقدار زیادی قند، و عدم تعادل این نیروها منجر به بیماری هایی مانند سرطان، دیابت، تهوع و چاقی می شود.

علت بیماری در طب آیورودا چیست ؟

دانشجویان CAM درمانی معتقدند که همه چیز در جهان (جاندار یا بی جان) به هم متصل است. اگر ذهن، بدن و روح شما با جهان هماهنگ است، از سلامتی خوبی برخوردار هستید. وقتی چیزی این تعادل را بر هم می زند، بیمار می شوید. از جمله مواردی که می تواند این تعادل را بر هم بزند، نقایص ژنتیکی یا مادرزادی، آسیب ها، تغییرات آب و هوایی و فصلی، سن و احساسات شما است.

 

آشنایی با طب آیوردا / همه چیز درباره طب آیوردا

آشنایی با طب آیوردا / همه چیز درباره طب آیوردا

 

عناصر تشکیل دهنده انسان

کسانی که آیورودا را تمرین می کنند معتقدند که هر فرد از پنج عنصر اساسی موجود در جهان ساخته شده است: فضا، هوا، آتش، آب و زمین.

این ها در بدن انسان ترکیب شده و سه نیروی حیاتی یا انرژی ایجاد می کنند که دوشا نامیده می شوند. آن ها نحوه عملکرد بدن شما را کنترل می کنند. همه ترکیبی منحصر به فرد از سه دوشا (واتا دوشا (فضا و هوا)، پیتا دوشا (آتش و آب) ؛ و کاپا دوشا (آب و زمین))را به ارث می برند. اما یکی معمولا قوی تر از موارد دیگر است. اعتقاد بر این است که شانس شما برای بیماری به تعادل دوشاهای شما مرتبط است.

درمان با آیورودا

یک پزشک آیورودا یک برنامه درمانی ایجاد می کند که مخصوص شما طراحی شده است. آن ها ترکیب فیزیکی و احساسی منحصر به فرد شما، نیروی اولیه زندگی شما و تعادل بین هر سه این عناصر را در نظر خواهند گرفت.

هدف از درمان در طب آیوردا چیست؟

هدف از درمان این است که بدن خود را از غذاهای هضم نشده پاک کنید، که می تواند در بدن شما بماند و منجر به بیماری شود. این امر فرآیند پاکسازی نامیده می شود و برای کاهش علائم بیماری شما و ایجاد هماهنگی و تعادل طراحی شده است. برای دستیابی به این هدف، یک متخصص آیورودا ممکن است به تصفیه خون، ماساژ، روغن های پزشکی، گیاهان و تنقیه یا ملین ها تکیه کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ساذوج هندی را با خواص تسکین دردهای عصبی و روماتیسمی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، کاهش وزن، کمک به هضم غذا، درمان سرماخوردگی و تب، ضد درد، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0