topNotif

آشنایی با مضرات و خواص گیاه سورنجان

7142 بازدید
12 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

آشنایی با مضرات و خواص گیاه سورنجان که بد نیست بدانید

گیاه سورنجان (نامی مصری) که به نام های دیگری همچون گل حضرتی، پیاز سگ، گل حسرت، سولنجان، سورنجان کرمانی، بلبوسا و…نیز شناخته می شود، دارای طبع گرم و خشک است. بهترین نوع سورنجان آن است که رنگ ظاهر و مقطع آن هر دو سفید و طعم آن شیرین، تازه و کرم نخورده باشد. دانه و ساقه زیرزمینی (ریزوم) این گیاه فواید دارویی و درمانی بسیاری دارد. در طب سنتی، گل حسرت به درمان رماتیسم کمک کرده و دارای خواصت قویت کننده قوای جنسی، و آرامبخش نیز می باشد. در ادامه این مقاله، با مضرات و خواص گیاه سورنجان آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه سورنجان

سورنجان با نام علمی (autumnaleColchicum)، گياهی است از خانواده سوسنيان (Liliaceae)، علفی، چند ساله و دارای پياز بزرگ و گوشتدار كه محفوظ در پوشش های نازك و ريشه های افشان است. از مشخصات سورنجان اين است كه برگ هايی باريك و دراز، نوك تيز، بدون كرك و به رنگ سبز تيره دارد.

گل های آن به رنگ گلی ديده می شود و شامل لوله دراز منتهی به ٦ قطعه و ٦ پرچم است كه سه عدد از اين پرچم ها، ميله كوتاهتر ولی بساك بزرگ به رنگ نارنجی دارند. ميوه اش پوشينه، دارای ٣خانه و محتوی دانه های كوچك و بسيار، به تعداد ٦٠ تا ٨٠ عدد در هر خانه است. در ماه های تیر و مرداد میوه کپسولی شکل این گیاه با دانه های فراوان می رسد و در همین زمان ساقه زیرزمینی جدیدی رشد می کند که آن را در پاییز می کنند و در سایه و یا آفتاب می خشکانند.

 

آشنایی با مضرات و خواص گیاه سورنجان

آشنایی با مضرات و خواص گیاه سورنجان

 

محل رویش و پراکنش گیاه سورنجان

سورنجان در غالب نقاط اروپا و نواحی مديترانه می رويد. همچنین، در كشورهای يونان، مجارستان، شمال بالتيك و روسيه به صورت خودرو می رويد و بهره برداری می شود. از پراكندگی ١٥ گونه از سورنجان در مناطق مختلف ايران از جمله دامنه های البرز، شمال کشور و در خراسان نیز گزارش شده است.

ترکیبات شیمیایی گیاه سورنجان

از تركيبات موثر شيميايی می توان به تركيبات آلكالوييدها، اشاره کرد که مهمترين آن ها تركيب كلشيسين (Colchicine) می باشد.

اندام های دارویی قابل مصرف گیاه سورنجان

اندام قابل مصرف گياه سورنجان، دانه و ریزوم (ساقه زیرزمینی) خشک شده آن است. دانه های سورنجان به شكل تقريبا كروی، به قطر ٢ تا ٣ ميلی متر، به رنگ قهوه ای سياه، دارای جداره سخت و نقطه نقطه ای، بدون بو و دارای مزه ای تلخ و تند است. پودر دانه سورنجان نيز به رنگ قهوه ای سياه، تلخ و تند مزه و بدون بو می باشد. در بازار گياهان دارويی ايران از پياز (ریزوم) سورنجان استفاده دارويی می شود كه در مصرف آن بايد احتياط كرد، زیرا سورنجان گیاهی سمی است. از دانه های سورنجان در مقادير مشخص برای درمان نقرس حاد استفاده دارويی می شود و كلشيسين را به عنوان يك ماده ضد سرطان می شناسند. از كلشيسين در پرورش گياهان نيز استفاده می شود. امروزه اين ماده را به صورت صنعتی از دانه های سورنجان استخراج می كنند.

 

همچنین بخوانید:  کاهش درد عادت ماهیانه با گیاهان دارویی

 

خواص دارویی سورنجان

  • طبیعت این گیاه گرم و خشک است و به دلیل داشتن خواص ضد التهابی برای درمان انواع آرتریت ها (ورم مفاصل) از جمله روماتیسم، درمان نقرس مفید است. علاوه بر این، به عنوان یک مسکن قوی به کاهش کمر درد و پا درد، درمان سیاتیک و تسکین دردهای استخوانی کمک می کند.
  • از دیگر خواص سورنجان می توان به خاصیت میکروب کشی و ضد میکروبی آن اشاره کرد.
  • این گیاه به عنوان یک مسهل، ملین و بادشکن است.
  • جهت درمان یرقان و ورم طحال استفاده می شود.
  • این گیاه در طب سنتی برای افزایش میل جنسی و تقویت نیروی جنسی، توصیه شده است.
  • در صورت استنشاق سورنجان باز کننده بینی است.
  • امروزه گیاه گل حسرت را به دلیل داشتن ماده فعال كلشيسين به عنوان یک عنصر ضد سرطان استفاده می کنند.
آشنایی با مضرات و خواص گیاه سورنجان

آشنایی با مضرات و خواص گیاه سورنجان

 

نسخه های درمانی گیاه سورنجان در طب سنتی

سورنجان مسهل بلغم و مواد زاید و دفعی بوده و رطوبات بدن را از اعضا دور و به خصوص از مفصل ها و اطراف استخوان های بدن جذب و دفع می نماید. از این جهت است که مصرف آن با صبر زرد، معالج عرق النسا و نقرس می باشد.

سورنجان با زنجبیل برای درمان بیماری های مفصلی و تسکین درد های مفاصل نیز بسیار نافع است.

افرادی که درد های استخوانی و مفصلی دارند و علت درد رماتیسم یا نزلات سرد مزاج و یا کمبود کلسیم در بافت استخوان می باشد می توانند استخوان قلم گوسفند را روی آتش گذاشته تا زغال شود سپس زغال را پودر کرده و مقداری از آن را با نیم برابر پودر سرنجان مخلوط و در کپسول نموده و روزانه صبح و عصر هر نوبت دو سه کپسول میل نمایند.

افرادی که به ضعف قوای تناسلی مبتلا هستند می توانند مقدار 2 گرم از پودر سورنجان را با مقداری شیر تازه دوشیده شده به مدت سه روز (روزی یک بار) میل نمایند به شدت محرک قوای جنسی هست و در ضمن ناراحتی های روماتیسمی و رطوبی را نیز برطرف می سازد.

در معالجه دردهای استخوانی می توان پودر آن را با مقداری زعفران و زرده تخم مرغ مخلوط و بر استخوان های دردناک ضماد نموده و مقداری نیز خورده شود، مقدار خوراک آن اگر به تنهایی یا با مقداری زعفران باشد تا چهار گرم و اگر همراه با داروی دیگری مصرف گردد دو گرم می باشد، مقدار زعفران با سورنجان باید تا یک پنجم سورنجان باشد.

مضرات احتمالی سورنجان

این گیاه همانند گیاهان دیگر دارای مضراتی مانند دل پیچه، سرطان پوست، دل درد، سمی بوده و برای معده، کبد و زنان حامله مفید نبوده است در مصرف آن دقت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سورنجان را با خواص ضد التهاب، ضد رماتیسم، تقویت کننده قوای جنسی، مسهل، آرامبخش، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

19
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0