topNotif

آشنایی با مهارت های زندگی

1393 بازدید
30 مرداد 97
خانم راد

آشنایی با مهارت های زندگی !

مهارت های زندگی فراوان اند و معرفی همه آن ها کار ساده ای نیست. در این مطلب تعدادی از آن ها معرفی شده است این گزینش ها تصادفی نبوده، بلکه همان مهارت هایی هستند که مراجع و منابع معتبر جهانی و علمی آن ها را مهم و مفید تشخیص داده اند و بر امر آموزش و گسترش آن ها تاکید دارند.

مهارت خودشناسی !

امکان دارد آگاه نبودن از خصلت ها و استعدادهای خود، سرچشمه تعارض های فراوان و شکست های اصلی زندگی انسان باشد. بنابراین باید نوجوانان و جوانان را یاری کرد تا ویژگی های اصلی شخصیت و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و فشارها و دلهره های خود را تشخیص دهند، گذشته از این خودشناسی پیش نیاز روابط موثر اجتماعی و بین فردی است و در ایجاد همدلی و هم حسی با دیگران نقش مهمی دارد.

آشنایی با مهارت های زندگی

آشنایی با مهارت های زندگی

گنجاندن مفهوم خودشناسی در میان مهارت های زندگی پی آمدهای مهمی دارد. اکثر مکاتب و روش های مشاوره ای و روان درمانی در روان شناسی و حتی پیش از آن ها در مکاتب الهی و به ویژه اسلام تمام افراد را به تدبر در خویشتن فرا خوانده اند. از این منظر خودشناسی مقدمه ارتباط موثر با دیگران است. زیرا علی رغم تفاوت های فردی فراوان، انسان ها ویژگی های مشابه و زیادی هم دارند. برای مثال هر انسانی نیازمند حفظ و تقویت عزت نفس خویش است و تخریب عزت نفس در هر فرد، موجب احساس شدید حقارت و در نتیجه اضطراب در او خواهد شد. روشن است که هر گاه شخص چنین فرآیندی را در درون خود تشخیص داده باشد پیامدهای آن را در دیگران نیز درک خواهد کرد.

از سوی دیگر پی بردن به انگیزه های بسیاری از اعمال و به خصوص رفتارهای ناهنجار، تا اندازه ای در افزایش خودآگاهی کمک خواهد کرد.

 

همچنین بخوانید:   نشانه های دوستی با وابستگی

 

دیگر انواع مهارت های زندگی

در ادامه معرفی انواع مهارت های زندگی که در ساختار شخصیتی انسان ها مشاهده شده و در عمل کرد آدمی آثار ارزنده ای به جای می گذارد ذکر می شود. البته تعداد و تنوع مهارت های زندگی در دیدگاه های متفاوت و جوامع مختلف قابل بررسی است. هدف اصلی بررسی چگونگی ایجاد مهارت های زندگی و گزینش بهینه آن است که می تواند تحول شگرفی را در ساختار زندگی انسان به وجود آورد.

برخی از مهارت های زندگی شامل مهارت تصمیم گیری، مهارت حل مسئله، مهارت تفکر خلاق، مهارت تفکر انتقادی، مهارت روابط موثر اجتماعی، مهارت همدلی، مهارت انعطاف پذیری، مهارت کنار آمدن با هیجان ها و فشار های روانی، مهارت خودشناسی و ….. جز مهارت هایی هستند که یادگیری و شناخت آن ها به افراد برای داشتن زندگی شاد و موفق کمک می کند. بنده در مقالات بعدی به برخی از مهارت هایی که ذکر شد خواهم پرداخت و شما را با هر کدام به تنهایی آشنا کرده و نکاتی را برای تقویت این مهارت ها در مطالب مخصوص آن ها ارائه خواهم داد، باشد که با شناخت و بررسی هر مورد بتوانید آن ها را تقویت کرده و بیشتر خود را شناخته و موفق تر شوید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

لبان را با خواص  درمان روماتیسم، درمان سرفه، درمان ریزش مو، مقوی قلب، شادی آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0