topNotif

آشنایی با کار دستگاه گوارش

2461 بازدید
10 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

آشنایی با کار دستگاه گوارش و هضم مواد غذایی :

هر کس دارای هاضمه منظمی باشد از بسیاری از بیماری ها مصون بوده و چنان چه بیمار هم گردد بدون عارضه به زودی شفا می یابد. از این رو به خاطر داشتن دستگاه گوارش مرتب، توجه به چگونگی عمل هضم و دفع ضروری می باشد.

نقش دهان و دندان در گوارش مواد غذایی :

غذا در دهان در اثر ضربه و فشار دندان ها که یک عمل ویژه ای را انجام می دهند خرد و نرم می گردد. هر یک از دندان ها وظیفه ای دارند، وظیفه خرد کردن، شکافتن، آسیاب کردن و نرم کردن. غدد بزاقی دهان، ترشح بزاق را بر عهده دارند و بزاق هم با مواد غذایی ترکیب می گردد و مواد نشاسته ای را به قند تبدیل می کند. بدیهی است که هر چه غذا بیشتر جویده شود، به همان نسبت استحاله بیشتری واقع می گردد. جویدن، بهترین یاری در عمل گوارش و راحتی معده و آسایش عمومی بدن را سبب می شود و ما به این وسیله و با کاربرد صحیح آن سود زیادی برای سلامت بدن و اعصاب خود می توانیم به دست آوریم. خوراک از راه دهان به وسیله مری داخل معده می شود.آشنایی با کار دستگاه گوارش

نقش معده در گوارش مواد غذایی :

معده کیسه نسبتا بزرگی است که مواد غذایی در آن جمع می گردد و معده برای تغییر و تبدیل مجدد غذا به جنبش و حرکت در آمده و مواد غذایی را به هم فشرده و به هم می ساید. هر گاه غذا تند و نجویده خورده شود، معده ناچار می گردد بیش از میزان و طاقت خود فعالیت و کوشش نماید تا غذای خرد شده را نرم و قابل هضم سازد. طبخ اول که به عهده بزاق است در دهان بر روی مواد نشاسته ای صورت می گیرد و طبخ دوم هم در معده توسط آنزیم ها انجام می پذیرد که باعث دگرگونی و تخمیر مواد گوشتی در معده می شود.

نقش روده در هضم مواد غذایی :

غذا پس از معده داخل روده می گردد. در بخش نخست روده، که به اثنی عشر (دوازدهه) معروف است، مجرائی قرار دارد که به کبد مربوط بوده و از کبد و کیسه صفرا مایعی به نام زرداب، را به روده وارد و بر روی مواد غذایی می ریزد و مواد چربی را تغییر و مستحل و دگرگون ساخته و به حالت صابونی در می آورد تا قابل جذب شوند. مجرائی نیز از لوزالمعده به اثنی عشر باز می گردد که ترشحات لوزالمعده را در آن می ریزد. این ترشحات هم به کمک صفرا و در تغییر و صابونی نمودن چربی و هم در تبدیل مواد نشاسته ای به کار می رود. طبخ سوم هم در روده، توسط میکروب های بسیاری که در روده وجود دارد انجام می گیرد و در تخمیر، تبدیل و مستحیل نمودن مواد غذایی کمک نموده و یاری دهنده ی عمل گوارش می باشد.

 

همچنین بخوانید: اختلالات دستگاه گوارش و درمان آن

 

نقش کبد در هضم مواد غذایی :

مواد غذایی پس از این تغییرات و استحالات قابل جذب شده و توسط پستانک هایی که در سطح روده می فروشند، گرفته و بخش عمده آن داخل کبد می گردد. در آن جا مواد سمی و زیان آور به وسیله یاخته های کبدی بی اثر و خنثی می شوند. چنان چه میزان مواد سمی و زیان دهنده زیاد باشد، انساج کبد از عهده خنثی نمودن آن بر نیامده و خود از پای در می آیند و بدین ترتیب عوارض و ناراحتی های کبدی ایجاد می گردد.

کبد وظایف مهمی در بدن به عهده دارد که یکی از آن ها همانگونه که یادآور شدیم، تجزیه و خنثی نمودن مواد سمی بدن و دیگری ذخیره مواد قندی و توزیع آن به مرور و به میزان معین به بدن می باشد. بنابراین طبخ چهارم در کبد انجام می شود. موادی هم که قابل جذب بدن نباشد از طریق روده کوچک وارد روده بزرگ یا کولون می گردند و بعد انجام عملیاتی به صورت اجابت مزاج، دفع می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون معده و گوارش را با خواص مقوی معده، رفع دل درد و دل پیچه، ضد نفخ،بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0