topNotif

آشنایی با گزنه سفید و خواص و مضرات آن

6371 بازدید
10 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400
آخرین به روزرسانی 18 اسفند 1398

آشنایی با گزنه سفید و خواص و مضرات آن

گزنه سفید در پرچین ها، کنارجاده، نزدیک طویله ها و روی زمین های مرطوب و معمولا در محل های گرم می روید. و در سراسر اروپا، انگلستان و جنوب اسکاتلند به طور معمول دیده می شود. در ایران در نواحی کوهستانی تهران، کرج، شمیرانات، کندوان و نواحی شمالی کشورمان همچون گیلان، آستارا، بندر گز، آذربایجان در کوه سهند، دیلمان و ارسباران می روید.

گزنه سفید گیاهی پایا است که به وسیله ساقه های خزنده و زیرزمینی در سطح وسیعی گسترده می شود شاخه های گل دار آن راست، به ارتفاع 40 تا 20 سانتی متر نرم و چهار گوش است. برگ های آن بیضوی شکل با دم برگ کوتاه یا بدون آن. گل های آن به شکل دسته های 6 تا 16 تایی حلقه ای و محوری ست. رنگ جام گل گزنه سفید، سفید مایل به زرد و لب فوقانی بزرگ دارد.

آشنایی با گزنه سفید و خواص و مضرات آن

آشنایی با گزنه سفید و خواص و مضرات آن

 

در فاصله ماه های اردیبهشت تا مرداد گل ها باز می شود که حاوی اسانس فرار به مقدار جزیی تانن، فلاونویید ها و موسیلاژ است. از سرشاخه های گل دار خشک گزنه سفید، جام گل و پرچم های خشک شده استفاده می شود. اما موثرترین و مفید ترین قسمت این گیاه جام گل آن است.

 خواص دارویی گزنه سفید :

  • معمولا از تیزان گزنه سفید (1 تا 2 قاشق غذاخوری گیاه را با یک لیتر آب بجوشانید و بگذارید خنک شود) برای تنظیم اعمال روده، درمان اسهال، درمان یبوست و التهاب مخاط های دستگاه تنفس استفاده می شود.
  • در استعمال خارجی این گیاه از دمکرده غلیظ آن برای شستشو و کمپرس ها بر روی ناراحتی های پوستی، اگزما و سوختگی ها، بواسیر و واریس استفاده می شود و علاوه بر این موارد توصیه شده است که ترتیب اثر دادن جوشانده آن بر روی عضو باعث رفع آماس ها، تومورها و دردهای نقرسی می گردد، اثر دادن خشک گیاه نیز بر روی زخم های ملتهب سبب بهبودی آن ها می گردد.
  • جوشانده گزنه سفید در موارد قطره قطره ادرار کردن یا کاهش مقدار ادرار مفید است. و به عنوان مدر، دفع صفرا، کمی مخدر و مفرح تجویز می شود.
  • شیره گیاه برای مقابله با ضعف و سستی به ویژه در بیماری کلروز دختران جوان (بیماری زردی در دختران که سبب کم‌خونی می‌شود)  و کم خونی و قطع ترشح و خونروی های خارج از موعد عادت ماهانه به کار می رود.
  • جهت رفع اختلال قاعدگی و  تنظيم آن و رفع ترشحات زنانگی بعد از پاک شدن روزی 4 گرم گزنه را در 200 سی سی آب‌جوش 15 دقيقه دم‌كرده روزی 3 فنجان به مدت 14 روز ميل کنید.
  • بر اساس بررسی جدید دیگری که بر روی این نوع گزنه انجام گرفته است چنین نتیجه حاصل شده است که این گیاه در رفع نارسایی های کار کبد تقریبا اثر قطعی دارد، زیرا مصرف گزنه و فرآورده های گل گزنه باعث می شود که مدفوع بی رنگ این گونه اشخاص بر اثر دفع صفرا دارای رنگ طبیعی گردد.

 

همچنین بخوانید:  گیاه گزنه و خواص آن

 

طرز مصرف گزنه سفید

طرز مصرف این گیاه به این ترتیب است که دمکرده 10 الی 30 گرم گزنه سفید در یک لیتر آب به مقدار 2 الی 3 فنجان در روز است که البته در بیماری های تنفسی می توان مقدار ذکر شده را توام با فراورده های گیاهی گزنه معمولی مصرف کرد.

روش های مصرف دیگر مصرف گزنه سفید چنین است که از گرد گل آن در حدود نیم قاشق چایخوری مخلوط در غذا به عنوان تصفیه کننده خون، مخلوط 100 گرم تنتور گیاه کامل با 50 گرم شربت ساده و 25 گرم آب به مقدار یک قاشق قهوه خوری در هر نیم ساعت به منظور رفع خونریزی های برونش ها، اخلاط خونی، خونریزی در فواصل عادت ماهانه و رفع ترشحات رحم و ادامه دادن آن پس از رفع خونریزی به مقدار یک قاشق سوپ خوری می باشد.

مضرات گزنه سفید

افراط در مصرف گزنه سفید مضر بوده مصرف آن برای خانم های باردار مضر می باشد، زیرا ممکن است که موجب سقط جنین گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گزنه خشک را با خواص کاهش درد نقرس، کاهش فشار خون، درمان ناراحتی های قلبی، درمان تب یونجه، رفع ورم پروستات، ازدیاد شیر مادر، درمان عفونت های پوستی، قاعده آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0