آشنایی با گیاه شالک و خواص درمانی آن

15335 بازدید
09 مهر 97
سمانه
,

آشنایی با گیاه شالک و خواص درمانی آن

در اطراف تهران اشنک، شالک، اشن و عشنک و در همدان دله راجی، بدل چنار و گرده راجی و در کاشان و یزد صنوبر و در آذربایجان ایری قلمه و اری قلمه و در تویسرکان سفید چوب و در تبریز لشه قلمه نامیده می شود. در کتب طب سنتی با لغت عربی آن حور اسود و حوررو می آورده شده است.

آشنایی با گیاه شالک و خواص درمانی آن

آشنایی با گیاه شالک و خواص درمانی آن

مشخصات شالک

شالک درختی است بلند که ارتفاع آن تا 30 متر می رسد. شاخه های آن باز، تنه آن کم و بیش موجی است و فاقد جهت های ریشه جوش است. پوست تنه در جوانی سبز خاکستری است ولی بعدا تیره رنگ و سیاه می شود. جوانه های آن زرد رنگ معطر و چسبناک است. برگ ها سبز براق پهن یا لوزی شکل نوک تیز و قاعده آن زاویه دار است. شاتون های گل ها زودرس و هر شاتون دارای 30 -50 گل پایک دار است. میوه آن کپسول و با دو شکاف شکفته می شود. تکثیر این شالک از طریق قلمه های آن است.

این درخت در نقاط استپی و در بعضی مناطق از جمله در ارسباران و حیران و دامنه های جنوبی البرز در سروستان در بختیاری و سایر مناطق کنار نهرها کاشته می شود.

 

همچنین بخوانید: یاس زرد و خواصش را بشناسیم

 

خواص شالک را بدانیم

در هند از پوست آن نوعی لیکور گرفته می شود که تصفیه کننده خون است. جوانه های له شده آن را در پمادی برای معالجه بواسیر به کار می برند. برای تهیه پماد در حدود 100 گرم جوانه شالک را در 300 گرم آب 2-3 ساعت می جوشانند پس از آن حدود 150 گرم روغن خوراکی و 50 گرم موم خالی به آن اضافه کرده و با آتش ملایم حرارت می دهند تا ممزوج شود وقتی کلیه آب آن تبخیر شد آن را گرم گرم از پارچه نازک عبور می دهند که صاف شود.

دم کرده جوانه های شالک به نسبت 15 گرم جوانه در نیم لیتر آب جوش و یا خیس کرده پوست شالک به نسبت 50 گرم در یک لیتر به مدت 12 ساعت خیس خورده و صاف شده باشد، مدر و مقوی هاضمه و ضد عفونی کننده است و رقیق آن در استعمال داخلی برای ناراحتی های کلیه و مثانه و روماتیسم، نقرس، سیاتیک مفید است، چون جوانه های شالک دارای تانن می باشد و مقوی است لذا جوشانده آن به عنوان تونیک برای تقویت مسلولین نیز مفید است. برای تهیه نوشابه تونیک 20 گرم پوست نارنج را خلال می نمایند و مجموع را در هزار گرم سرکه قرمز ریخته و مدت یک هفته می گذارند که خوب خیس خورده و سپس آن را با فشار از پارچه صاف می کنند. یک فنجان آن قبل از هر غذا ظهر و شب بسیار مفید است.

زغال چوب شالک ضد عفونی کننده است و به عنوان زغال دارویی برای جذب و گاز معده و رفع سو هضم ناشی از نفخ مصرف می شود و معده را ضدعفونی می کند. گرد زغال چوب شالک را برای ضد عفونی کردن روی زخم هایی که شدیدا عفونی می شوند، می پاشند. از این گیاه برای ناراحتی های دندان و حلق استفاده می شود و به علاوه قی آور است، دم کرده پوست آن ضد کرم معده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مصطکی را با خواص درمان گرفتگی گوش، تقویت حافظه، تقویت قلب و اعصاب، درمان سرفه، رفع بوی بد دهان، تسکین درد مفاصل و شکستگی، ضد سرطان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0