topNotif

آشنایی با گیاه شاه پسند وحشی

2596 بازدید
06 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

آشنایی با گیاه شاه پسند وحشی و معرفی خواص آن

شاه پسند وحشی یکی از گیاهانی است که در روم قدیم مورد پرستش و تقدیس مردم بوده و از آن برای تبرک خانه ها و معابد استفاده می کردند. چون دارای خاصیت ضد خونریزی است، گفته می شود که آن را روی زخم های حضرت مسیح ریختند و خونریزی قطع شد و از این رو در قدیم به آن گیاه صلیب می گفتند و در ایران در مناطق شمالی و اطراف تهران، فارس، شیراز و نواحی جنوبی می روید.

انواع شکل دارویی گیه شاه پسند :

دم کرده :

یک قاشق چایخوری از برگ های خشک شده این گیاه را در یک فنجان آب جوش بریزید و برای مدت ده دقیقه دم کنید، سپس آن را صاف کنید و به مقدار یک فنجان سه بار در روز بنوشید.

جوشانده :

مقدار چهل تا پنجاه گرم از برگ های خشک شده این گیاه را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به مدت پنج دقیقه به آرامی بجوشد، سپس آن را صاف کنید.

تنتور :

تنتور شاه پسند را میتوانید از مغازه های عطاری خریداری کنید. مقدار مصرف آن ده تا پانزده قطره سه بار در روز است. (تنتور هرگیاه با خیساندن گیاه خشك شده و یا تازه در محلول حاوی ۲۵ درصد الکل سفیدو آب تهیه می شود از تمامی بخش های گیاه می توان به این منظور استفاده کرد).

اسانس :

قوی تر از تنتور می باشد و از مغازه های مذکور میتوان خریداری کرد. مقدار مصرف آن یک تا دو قطره در یک لیوان آب می باشد.

آشنایی با گیاه شاه پسند وحشی

آشنایی با گیاه شاه پسند وحشی

خواص طبی شاه پسند وحشی :

شاه پسند وحشی از نظر طب سنتی ایران سرد و خشک است. قابض و ضد تشنج است، برای از بردن آب آوردگی (استسقا) مفید است و بدین منظور باید آن را با ملاس چغندر خورد، تب بر است، برای تقویت قلب مفید است، ناراحتی های دستگاه هاضمه را برطرف می کند، درد های عصبی را از بین می برد.

در برطرف کردن درد های مفاصل و رماتیسم به کار می رود، عادت ماهیانه را منظم می کند، خانم هایی که عادت ماهیانه شان بدون دلیل قطع شده باید از این گیاه استفاده کنند، خون را تمیز و تصفیه می کند، عرق آور است، مقدار شیر را زیاد می کند، به عنوان ملین و مسهل استفاده می شود.

کرم معده را از بین می برد، خلط آور است، برای برطرف کردن سرماخوردگی مفید است، کمبود ویتامین ث را درمان می کند، ناراحتی های دستگاه ادراری را درمان می کند، مصرف آن برای تقویت بیمار در دوران نقاهت و یا پس از زایمان توصیه می شود، برای رفع افسردگی مفید است

دیگر خواص گیاه شاه پسند :

شاه پسند وحشی دارای خاصیت ضد درد و تورم است، بنابراین به جای آسپرین می توان یک فنجان چای این گیاه را نوشید. برای درمان ناراحتی های پوستی مفید است، برای از بین بردن شوره ی سر، برگ های شاه پسند وحشی را خرد و با سرکه مخلوط کنید و به سر بمالید. بیماری زردی را برطرف می کند، برای رفع خونریزی لثه مفید است، سنگ کلیه و مثانه را خارج می سازد.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه چند نوع شیرینی گیاهی بدون فر

 

استفاده خارجی گیاه شاه پسند :

  • برای رفع ورم مخاط دهان و گلو، جوشانده آن را قرقره کنید.
  • کمپرس آن را روی ضرب دیدگی بگذارید.
  • زخم و بریدگی ها را با ضماد آن درمان کنید.
  • دم کرده شاه پسند وحشی را به سر بمالید و پوست سر را با آن ماساژ دهید تا موی سر تقویت و شفاف شود.
  • برای رفع خستگی پس از کار روزانه از حمام شاه پسند وحشی استفاده کنید، بدین منظور مقدار دویست گرم برگ های گیاه را در دو لیتر آب بریزید و حرارت دهید تا به جوش آید، سپس آن را از روی چراغ بردارید و بگذارید به مدت پانزده دقیقه دم بکشد، بعد آن را صاف کنید و در وان حمام بریزید و برای مدت بیست دقیقه در آن دراز بکشید تا خستگی عضلات برطرف شود.
  • برای رفع خارش و درد گزیدگی حشرات، برگ های گیاه را له کنید و روی محل گزیدگی بگذارید.

مضرات شاه پسند وحشی :

خوردن زیاد این گیاه ضربان قلب را کم می کند و باعث تحریک روده ها و رحم می شود. بنابراین کسانی که ناراحتی قلبی دارند و یا خانم های حامله باید در خوردن آن احتیاط کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

معجون ضد سرفه را با خواص ضد سرفه، خلط آور، ضد خارش گلو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0