topNotif

آشنایی با گیاه غازیاقی

4063 بازدید
29 آذر 96
سمانه

در این مقاله به آشنایی با گیاه غازیاقی می پردازیم

غازیاقی در زبان ترکی به معنی پای غاز می باشد. به نام های غاز پا، پنجه غازی، پنجه کلاغی هم نام برده شده است. نوعی از آن در کوه های لرستان می روید و به آن پای غاز می گویند. این گیاه خودرو بوده و تاکنون اهلی نشده است. از تیره اسفنجیان بوده، دارای برگ های مثلثی سر نیزه ای با دو گوشه در پایین می باشد. ساقه خوشه هایش بی برگ و درشت و حاوی دانه های قهوه ای براق است. اندام خوراکی این گیاه، برگ هاست.

خواص دارویی غازیاقی :

از نظر طب قدیم ایران طبیعت آن گرم است. برگ و ساقه های آن به سبب داشتن ویتامین ث زیاد، برای تصفیه خون، رقیق شدن خون و جلوگیری از فساد لثه استفاده می شود. بذر آن دارای هورمون های گیاهی بوده و ترشحات داخلی را تقسیم می کند. باد شکن، ضد عفونی کننده و ادرار آور است. کلیه و مثانه را زهکشی و پاک می کند. پماد بذر آن باز کننده ی زخم ها و ترمیم کننده ی جای آن هاست.

آشنایی با گیاه غازیاقی

آشنایی با گیاه غازیاقی

درمان بیماری برص با استفاده از غازیاقی :

برای درمان بیماری برص (لکه های سفید پوست) غازیاقی بسیار موثر خواهد بود، برای این منظور در فصل تابستان و پس از تنقیه با یک مسهل قوی و پاک کردن شکم، سه تا پنج گرم بذر غازیاقی را با نیم گرم زنجبیل، نیم گرم عاقرقرحا (آکرکره) و نیم گرم ریشه توت و عسل مخلوط کرده و هر روز میل نمایید.

این عمل را چند روز متوالی انجام دهید. پس از چند روز آثار بهبودی با پیدا شدن جوش هایی شبیه به آبله که بر روی پوست سفید ظاهر می شود و آب زردی از آن ها خارج می شود، حاصل و بیماری به تدریج برطرف شده و پوست بدن رنگ طبیعی خود را پیدا می کند.

 

همچنین بخوانید:  با خواص گیاه غازیاغی آشنا شوید

 

دیگر خواص غازیاقی :

غازیاقی خنک، اشتها آور، ملین و ادرار آور است. اگر برگ های تازه غازیاقی را بکوبند و روی محل گزیدگی حشرات بگذارند، سوزش نیش و گزیدگی را برطرف می کند. غرغره کردن شیره برگ تازه غازیاقی در موقع گلو دردهای سخت مفید است.

اگر به مقدار مساوی از آب غازیاقی و کاسنی وحشی و کاهو، هر روز ناشتا یک فنجان خورده شود، در بهبود امراض کبدی و به قول قدیمی ها قولنج کبد بسیار موثر است. دم کرده غازیاقی یا جوشانده آن به مقدار شصت گرم در یک لیتر آب ادرار آور است و در دفع سنگ های کلیه و کبد و مثانه، نقرس اثر بسیار خوبی دارد.

به دلیل خاصیت قابض و ضد ورم، اگر ضماد برگ هایش را روی پستان مادران شیرده قرار دهند، موجب جاری شدن شیر و افزایش آن می گردد. چند شاخه تازه غازیاقی و چند برگ گوجه فرنگی برای فرار مورچه ها از محل مفید است.

دم کرده چهل گرم خشک آن در یک لیتر آب، برای رفع چین و چروک پوست و لطافت آن اثر نیکویی دارد. ضماد برگ های تازه کوبیده شده آن همراه با سرکه و نمک برای معالجه زخم و سوختگی مفید است.

مضرات غازیاقی :

خوردن جوشانده آن به زنان باردار توصیه نمی شود، زیرا سبب سقط جنین می گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه غازیاقی را با خواص درمان و جلوگیری از لک و برص، افزایش شیر مادران، درمان استسقا، درمان بیماری های پوستی، تسکین و درمان گلودرد عفونی، دفع سنگ کلیه، افزایش اشتها، درمان روماتیسم، تصفیه کننده خون، درمان نفخ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0