topNotif

آموزش کامل روش قلمه زدن گیاه حسن یوسف

2124 بازدید
13 اردیبهشت 01
سمانه
,

آموزش کامل روش قلمه زدن گیاه حسن یوسف

سلام و درود به شما همراهان و گل دوستان عزیز و همراهان همیشگی، امروز با هم در مورد قلمه زدن گیاه بسیار زیبای حسن یوسف صحبت و گفتگو می کنیم.

حسن یوسف گیاهی است با ساقه های ترد و نازک و شکننده و رنگ های زیبا و متنوع که به راحتی تکثیر می شود؛ حتی توسط تازه کارها و دوستان عزیزی که به تازگی وارد دنیای نگهداری گل و گیاهان شدند.

هرس کردن و قلمه گرفتن از گیاهان باعث رشد بهتر و پرپرشت شدن گیاهان می شود. هنگامی که گیاه به اندازه مطلوب رشد کرده باشه می توان از آن قلمه گرفت (ساقه های نازک و بیمار مناسب قلمه زدن نیست)

 

آموزش کامل روش قلمه زدن گیاه حسن یوسف

آموزش کامل روش قلمه زدن گیاه حسن یوسف

 

روش قلمه زدن گیاه حسن یوسف

اندازه ده الی پانزده سانتی متر از گیاه حسن یوسف را از گیاه مادر جدا می کنیم، برگ های پایین ساقه را چیده، (چون برگ ها در آب می پوسند و باعث می شوند قلمه های ما هم خراب بشود، پس قلمه ای که در آب می گذاریم باید بدون برگ و محکم باشد.)

درون یک لیوان یا پارچ شیشه ای را از آب جوشیده سرد شده و یا آب تصفیه پر کنید؛ البته بهتر است درون لیوان تا جایی آب بریزید که فقط نیمه پاینی ساقه درون آب قرار بگیرد. قلمه را داخل ظرف گذاشته و ظرف را در جای خنک و روشن قرار می دهیم، محیط گرم باعث خراب شدن قلمه ها می شود، پس از گذشت چند روز قلمه ها ریشه دار می شوند.

به یاد داشته باشیم هنگامی که قلمه ها در آب هستند اگر آب گرم یا کدر شد آب قلمه ها رو حتما عوض می کنیم.

حالا وقت انتقال ریشه ها به گلدان است؛ قلمه ریشه دارشده را در خاک سبک می کاریم، و گلدان را سیراب می کنیم و در جای کم نور قرارمی دهیم؛ چون بلافاصله پس از انتقال قلم ها در خاک اگر در معرض نور مستقیم و زیاد خورشید قرار بدهیم ممکن است گیاه بسوزد و رنگ های چشم نواز برگ ها محو شود. همچنین ممکن است لبه برگ ها قهوه ای شود یا لکه های بی رنگی روی برگ ایجاد شود.

پس از یک هفته تا ده روز گیاه رو به جای پر نور و آفتاب مستقیم صبحگاهی منتقل می کنیم.

توجه: منظور ازخاک سبک، خاکی است که هرگاه گیاه را آبیاری می کنیم، آب اضافه به سرعت از ته گلدان خارج شود.

 

همچنین بخوانید:  شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی در منزل (از آبیاری و نور تا کوددهی)

 

  • حسن یوسف را می شود مستقیم در خاک هم کاشت؛ قلمه کاشته شده در خاک بهتر و قوی تر از قلمه در آب است.
  • حتما باید خاک قلمه سبک باشد قلمه ها را در کوکوپیت و پرلیت یا ماسه می توان کاشت، پس از چند هفته گلدان رو به جای پور نورتری منتقل می کنیم؛ چون هنگامی که گیاه رو قلمه می زنیم نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشند.
  • برای پرشدن گیاه حس یوسف، گیاه رو سرزنی می کنیم، یعنی آخرین جوانه سرگل را می چینیم تا گیاه دو شاخه و پرپشت رشد کند.

نکاتی در مورد نگهداری صحیح حسن یوسف

گیاه حسن یوسف به نور مستقیم صبحگاهی نیاز دارد، تا گیاه خوش رنگ و ساقه ها محکم و قوی رشد کنند، اکثرا گیاهان رنگی به علت داشتن رنگدانه نیاز به نور مستقیم و نور بیشتری نسبت به بقیه گیاهان دارند؛ اگر به گیاه نور کافی نرسد گیاه سبز رنگ و ساقه ها نازک و ضعیف رشد می کنند؛ و احتمال شکسته شدن ساقه های گیاه و بیماری های آنان بالا می رود.

علت فاسد شدن ساقه گیاه حسن یوسف چیست؟

مرطوب بودن خاک برای رشد گیاه یک فاکتور مهم و حیاتی می باشد؛ که البته نباید مرطوب نگه داشتن خاک با خیس و غرقاب شدن گیاه اشتباه گرفته شود، چون خاک خیس زمینه را برای پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه فراهم می کند. پس در طول نگهداری از حسن یوسف همواره مواظب باشید که فقط به اندازه نیاز، به گیاه آب دهید.

بهترین حالت برای آبیاری حسن یوسف این است که تا خشک شدن لایه رویی خاک صبر کنید و سپس به آن آب بدهید. حدودا نیم ساعت پس از آبیاری نیز، زیر گلدانی را خالی کنید، چون در غیر اینصورت آب باقی مانده مانع از خشک خاک گلدان شده و در نهایت به پوسیدگی ریشه منجر خواهد شد.

امیدوارم مطالب بالا برای شما دوستان عزیز و بزرگوار مفید بوده باشد و بتواند برای داشتن گیاهانی شاداب و سرسبز کمکی باشد، در پناه مهربان خالق یکتا باشید.

مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ بو را با خواص معطر کردن غذا ها و تحریک اشتها، تقویت بینایی، پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه، تقویت سیستم ایمن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0