آیا تخلیه عصبانیت هیجان بدی است؟

1480 بازدید
15 فروردین 98
بهاره
,

آیا تخلیه عصبانیت هیجان بدی است؟

اكثر ما روزهایی را كه پر از فشار روانی هستند، زیاد داشتیم و عصبانی شدیم. عصبانیت، پاسخی به فشارهای روانی جامعه ای است كه به سرعت در حال تغییر و سرشار از رقابت است. در واقع این واكنش، اعتراضی علیه شرایط و مجالی برای احساس زودگذر قدرتمند بودن است. برخی از افراد بر این باورند كه عصبانیت باید به شكل سالم تخلیه شود. اما، این سوال مطرح می شود كه آیا عصبانیت بهترین پاسخ به فشارهای روانی است؟ آیا عصبانیت هیجان بدی است؟

 

آیا تخلیه عصبانیت هیجان بدی است؟

آیا تخلیه عصبانیت هیجان بدی است؟

 

عصبانیت چیست؟

چون عصبانیت یك هیجان است، بررسی آن باید با دیگر هیجانات بررسی شود. بسیاری از افراد می پندارند نقشی در ایجاد هیجانات خود ندارند. به عنوان مثال می شنوید كه فردی می گوید: این مرا دیوانه می كند! اگر این طور است، چرا آدم های مختلف در برابر یك رویداد واحد، احساسات مختلفی پبدا می كنند؟ پس هیجان خود به خود رخ نمی دهد و هیچ كس نمی تواند فلان احساس را در شما ایجاد كند. احساسات شما محصول ادراكات شما از وقایع هستند نه محصول رویدادهای بیرونی. به عبارت دیگر، هیجانات پیامد باورهای شما هستند. بنابراین، فرآیند بروز هیجان ابتدا، باور و بعد از آن هیجان، و در نهایت عمل است.

البته ما نمی دانیم خودمان هیجانات را ایجاد می كنیم. وقتی هیجانات خود را ایجاد می كنیم در واقع در برج كنترل نیستیم و گویی سالیان سال به باورهای خود چسبیده و آن ها را تكرار می كنیم. ما جهان بینی و تلقی خود از موقعیت مان را در اوایل كودكی كسب می كنیم. ضمن اینكه فعل و انفعالات مغزی كه باورها را به هیجانات مبدل می كنند چنان سریع رخ می دهند كه به آن ها پی نمی بریم. اما وقتی به تدریج بر باورهای خود واقف می شویم و یاد می گیریم این فعل و انفعالات را كند كنیم. در شرایطی قرار می گیریم كه عصبانیت خود یا هر هیجان دیگری را ادراك كنیم.

افسانه ها و باورهای غلط در رابطه با عصبانیت

باور غلط اول: انسان ذاتا پرخاشگر است

عده ای معتقدند چون انسان ها در طول تاریخ همواره در حال جنگ بوده اند، پس به طور طبیعی پرخاشگر شده اند. اما انسان ها در طول تاریخ در حال همكاری بوده اند، پس بالاخره به طور طبیعی پرخاشگر شده اند یا اهل همكاری؟! راستش را بخواهید آن ها ظرفیت هر دو را دارند. یكی دیگر از افسانه ها درباره عصبانیت این است كه جنگ معلول عصبانیت نیست. جنگ نتیجه پاره ای معضلات اقتصادی، سیاسی و دینی است كه مردم نمی خواهند یا نمی توانند برای آن راه حل های صلح آمیز پیدا كنند. آن ها معتقدند، عصبانیت سوخت عملیات جنگی است.

 

همچنین بخوانید:  چگونه به پسران خود درباره حس عصبانیت کمک کنید؟

 

باور غلط دوم: اگر عصبانیت تخلیه نشود، برای بدن آسیب زا است

عده ای معتقدند اگر عصبانیت را درون خود بریزند به خود آسیب خواهند رساند، پس بهتر است عصبانیت را بیرون بریزند و بروز دهند. این هم یك افسانه است. تحقیقات نشان می دهند كه عصبانیت مزمن (چه درون زیخته و چه ابراز شده) برای سلامتی انسان خطرناك است، زیرا موجب بالا رفتن فشار خون، فشار بر روی قلب و ناراحتی های معده می شود. از طرف دیگر عصبانیت زودگذر و اتفاقی، اگر خشونت بار نباشد می تواند سالم باشد. عده ای معتقدند بروز دادن عصبانیت، تخلیه هیجان است اما، ابراز عصبانیت برای همه مثبت نیستو در عده ای احساس گناه و خجالت ایجاد می كند.

باور غلط سوم: عصبانیت را عملی کنید

و بالاخره عده ای از مردم (از جمله برخی از درمانگرها) معتقدند راه از بین بردن و تخلیه عصبانیت عمل كردن است. اگر چه این عمل برای دقایقی عصبانیت را كاهش می دهد، ولی پیامدهای بلند مدت عمدتا منفی دارد. تحقیقات نشان می دهند عملی كردن عصبانیت، برای مثال مشت زدن به عروسك های بادی و متكا و یا فریاد كشیدن عملا تمرین عصبانی بودن است و هرچه بیشتر تمرین كنید، ورزیده تر (عصبی تر) می شوید.

آیا تخلیه عصبانیت هیجان بدی است؟

اصولا هیجان خوب و بد وجود ندارد. البته بعضی از هیجانات خوشایند هستند و برخی دیگر ناخوشایند، ولی بد با ناخوشایند فرق دارد. به جای آن که هیجانات را خوب یا بد بدانید، بهتر است آن ها را به سازنده و مفید (یعنی جوابگوی مقتضیات و شرایط) یا غیر سازنده و بی فایده (یعنی صرفا در جهت موقعیت یا اجرای برنامه خود) تقسیم کنید.

عصبانیت، یکی از حالات طبیعی انسان است و بی شک فایده دارد. فایده آن هم این است که به عنوان ابزار هشدار عمل می کند. عصبانیت به شما می گوید یک جای کار اشکال دارد، باید به چیزی در درون خود یا در رابطه تان با طرف مقابل توجه کنید. امیدوارم به عصبانیت خود به عنوان ابزار هشدار نگاه کنید. عصبانیتی که بر سر دیگران ریخته شود تقریبا مضر است، زیرا هدف چنین عصبانیتی، کنترل کردن، بردن و انتقام گرفتن است. از طرف دیگر، عصبانیتی که محترمانه و در جهت حل مشکلی ابراز می شود یا از شما و عزیزان تان حفاظت کند، سازنده و مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه بوقناق (زول) را با خواص پاکسازی کبد، کاهش استرس و عصبانیت، تصفیه خون، افزایش ترشح انسولین و فعال کردن لوزالمعده (پانکراس)، کاهش قند خون و درمان دیابت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0