topNotif

آیا داروهای ضد افسردگی موثرند؟

1753 بازدید
26 اردیبهشت 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

مطالعات نشان داده اند که داروهای ضد افسردگی ناکارآمد می باشند

کاربرد ضدافسردگی ها چندی بود که بسیار بحث برانگیز شده بود. و به دلایلی تغییر شیمی مغز موجب بروز نتایج غیرقابل پیش بینی می شد. شرکت های دارویی کار خارق العاده ای برای بازاریابی این محصولات انجام دادند تا آنها را به بازار کشاندند. کسی هست که اسمی از پروزاک نشنیده باشد؟ اگر تبلیغات اخیر را دیده باشید می توانید این جمله را کامل کنید «افسردگی رنج آور است٬ سیمبالتا می‌تواند…»

کاربرد ضد افسردگی ها بسیار متداول است. بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸، CDC تخمین زد که ۱۱ درصد از آمریکایی‌ها در سن ۱۲ سالگی و بیشتر از ضد افسردگی ها استفاده می کنند. بیش از ۶۰ درصد از این افراد از این داروها به مدت دو سال یا بیشتر استفاده می کنند، و متاسفانه کمتر از یک سوم آنها در سال های اخیر پیشرفتی از نظر سلامت ذهنی داشتند.

با چنین مصرف بالایی از ضدافسردگی‌ها شاید فکر کنید که افسردگی نیز می تواند همانند فلج اطفال قابل درمان باشد ؟ اشتباه است. یک مطالعه ی فراتحلیلی در ایالات متحده از ۴۷ آزمایش بالینی دریافت که داروهای ضد افسردگی هیچ فایده‌ای برای افرادی که از آنها استفاده می‌کنند ندارند.

آیا داروهای ضد افسردگی موثرند؟پروفسور ایروینگ کیروش از دانشگاه هال با انجام مطالعه ای که در کتابخانه عمومی آنلاین علوم داروی منتشر شده بود نظراتش را بیان کرد. او گفت که داده‌های تحلیل شده نشان دادند که داروها در مقایسه با پلاسبو (داروی دل خوشکنک و بی اثر) بهبود بسیار کمی به دنبال داشتند و در مقیاس افسردگی همیلتون امتیاز ۵۱ را به دست آورده اند.

بعلاوه پروفسور کیروش نقل قول کرد که «با این نتایج به نظر می‌رسد که دلایل کمی برای تجویز داروی ضد افسردگی برای هرکس وجود دارد، اما بیمارانی که دارای افسردگی شدید هستند، می توانند از درمان‌های جایگزین استفاده کنند»

رویکردهای جایگزین

جایگزین هایی که او به آنها اشاره کرد شامل ورزش، گفتار درمانی، درمان های درون فردی و مشاوره می باشد. به بیانی دیگر فعالیت‌هایی که طبیعتا بدن و ذهن را تحریک و تقویت می کنند به عنوان اولین خط دفاعی در برابر افسردگی در نظر گرفته می شوند. داروهای ضد افسردگی در حال انتقال به صندلی عقب هستند.

اینکه ما در این موقعیت به چه نتیجه ای رسیدیم در صفحات کتاب منتشر شده در سال ۱۹۹۴ با عنوان گوش سپاری به پروزاک نوشته شده توسط پیتر کرامر توضیح داده می شود. گرامر پیشنهاد داد که هر کسی که دچار کمبود تفریح و لذت است شاید به خودش دوزی از پروزاکِ سرخوش کن بدهد.(فلوکستین)

افسردگی چیزی نیست که کسی را بدنام کند. بلکه یک موقعیت بالینی جدی است که بر روی تعدادی از افراد تاثیر می‌گذارد و آنها را ضعیف می کند. تجربه جمع کردن نیز باعث می شود که درد آنها تسکین یابد و در بهترین حالت نادیده گرفته شود.

با این حال با داشتن نتایج این مطالعه منطقی است که بتوان تنها نتیجه گرفت بعضی از افرادی که به آنها داروی ضد افسردگی برای افسردگی تجویز می شود با پستی و بلندی های زندگی، کارهای روزانه و دیگر عوامل تنش زای غیر بالینی مواجه شده اند. اگر افسردگی ناشی از یک موقعیت ناخوشایند باشد ضد افسردگی ها به تنهایی هیچ کمکی نمی‌کنند.

 

  همچنین بخوانید:  نحوه درمان افسردگی  

 

گامی به جلو

به عنوان نتیجه ای از این مطالعه آلان جانسون، دبیر سلامتی ایالات متحده گفت که «گفتاردرمانی ها دارای اثراتی نمایشی هستند. ما تاکید زیادی بر تجویز دارو در گذشته داشته ایم و این به زمانی برمی‌گردد که ما توازنی را جبران کنیم و تاکید بیشتری بر گفتار درمانی داشته باشیم»

اثرات ورزش در کاهش علائم افسردگی

رویکردهای جایگزین برای افسردگی به خصوص ورزش گاهی مورد توجه واقع می‌شوند و نتایجی را در بر دارند. یک فراتحلیل انجام شده در سال ۲۰۰۴ با عنوان مزایای ورزش برای افراد افسرده بیان کرد:

اثرات ورزش در کاهش علائم افسردگی به خوبی قابل مشاهده می باشند. داده‌هایی که نشان از اثرات مثبت ورزش دارند مستقل از افزایش وزن، بیان می‌کنند که تمرکز باید به جای زمان و شدت ورزش بر روی میزان آن باشد تا زمانی که رفتار خوب ارزیابی شود.

جالب است که ورزش متناوب لزوما با بیشترین شدت، به گونه ای مثبت بر علائم افسردگی تاثیر می‌گذارد.

بیشتر موفقیت‌ها در زندگی نتیجه پیروی از یک برنامه و فرایند است. تمام کردن یک کتاب بدون خواندن صفحه اول مشکل است. هیچکس بدون بالا رفتن از تمام پله ها به راه پله نمی‌رسد. مبارزه با افسردگی نیز به همین گونه است و شواهد نشان می دهند که کسانی که ورزش می کنند و درمان‌هایی غیردارویی را پیش گرفته اند موفقیت بیشتری در پی دارند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن گل سرخ را با خواص نشاط آور، ضد تب، ضدعفونت، ضد اسپاسم، ضد ویروسی، مسهل صفرا، ضد یبوست، تقویت کننده لثه، ریزش مو، پوست و روده ها جلوگیری از ریزش مو، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0