آیا می دانید نوع بدن شما چیست ؟ کافا؟ پیتا؟ واتا؟

3609 بازدید
04 بهمن 98
سمانه
,

درباره واتا، پیتا، کافا

آیا می دانید نوع بدن شما چیست ؟ پزشک آیورودایی به دنبال ویژگی هایی است که پراکریتی یا نوع بدن شما را مشخص سازد. (پراکریتی یک واژه سانسکریت به معنای طبع یا طبیعت درونی است). پراکریتی به شما می گوید که طبیعت مایل است چگونه زندگی کنید. بر پایه آیورودا، بدن شما از اینکه چه چیزی برایش سودمند و زیان آور است، آگاه می باشد، زیرا طبیعت غرایز درست را از بدو تولد در آن بر جای نهاده است. برای درک آیورودا، دانستن چیزهایی درباره هر دوشا لازم است. وقتی این نظام را شناختید، می توانید حدس بزنید چه کسی واتا، پیتا یا کافا است. توضیحات زیر توسط یکی از متخصصان آیورودا ارائه شده است و به تشخیص نوع بدن شما و درک بهتر خصوصیات واتا، پیتا و کافا کمک می کند. با ما همراه باشید؛

دوشا واتا

افراد واتا خلاق، حاضر جواب و کاردان هستند. اینها عناصر فضا و هوا را دارند و فعال و هوشیارند و از تحرک لذت می برند. مانند باد سبک، خشک، پاک، سرزنده و صمیمی هستند. واتا ها ممکن است کاملا نرم دل و شاعرانه باشند. به ندرت حسابگرهای خوبی می شوند. از نظر فیزیولوژی واتاها لاغر و دارای موهای مجعد، پوست خشک و استخوان های برآمده هستند. عدم تعادل اینها را عصبی و ترسناک می کند.

با فراوانی بیش از حد واتا، فرد گوشه گیر، غیر مسئول، بی اطلاع و دور از دسترس جنبه های زمینی زندگی می شود. انرژی واتا بر قولون (روده بزرگ) استوار است و این افراد مستعد حالاتی چون نفخ، تیک و پرش عصبی، درد مفاصل، پوست و موی خشک، اختلالات عصبی، یبوست و اضطراب هستند. انرژی واتا در فصل پاییز قوی تر است.

رژیم غذایی واتا

حفظ یک جریان عادی برای سلامتی افراد واتا حیاتی است. اینها مخصوصا به قند، الکل و برخی داروها حساسند و باید مصرف این مواد را در صورت لزوم کمتر کنند. غذاهای سرد، مخصوصا در طول پاییز و زمستان، برای اینها مناسب نیست. اگر شما هم واتا هستید، بستنی و شیرینی های سرد نخورید. غذاها و چاشنی های گرم بخورید و مصرف مواد خام را محدود کنید. می توانید در تابستان سالاد و سبزیجات خام بخورید، مخصوصا در هنگام ناهار که آتش گوارش، که آیورودا آن را آنگی می نامد، در حداکثر قدرت است. واتا ها در آب و هوای گرم و ساحلی موفق ترند.

 

نوع بدن شما چیست ؟

نوع بدن شما چیست ؟

 

دوشا پیتا

افراد پیتا پرشور، مصمم، بااراده و پر حرارت هستند. اینها جدی، تیزهوش، مشتاق و جاه طلبند و می توانند موفق شوند. پیتاها تحت فشار خیلی خوب کار می کنند و در موارد اضطراری متهورند. اگر تعادل پیتا برهم بخورد، بدخلق می شود. در این حالت، فرد کنترل خود را از دست می دهد، فریاد می زند و حمله می کند، ایراد می گیرد و پیشداوری به خرج می دهد. یا اینکه خودخوری می کند و به زخم معده مبتلا می شود. پیتا دوشا ترکیبی از عناصر آتش و آب است. شور و هیجان پیتاها مانند شیرجه رفتن در آب اقیانوس در یک روز گرم تابستانی است.

هر فرد دارای موی قرمز و کک و مک احتمالا پیتاست. مو بورها و کسانی که موهایشان زود خاکستری می شود هم اغلب پیتا هستند. اما ممکن است موهای یک پیتا سیاه باشد. از میان انواع دوشاها، پیتا ها آسان تر وزن متناسب خود را نگاه می دارند، چون سوخت و ساز بدنشان زیاد است. پیتا بر روده کوچک استوار است، و افراد آن دستگاه گوارش کارآیی دارند. (کمی پیتا برای هر کسی لازم است، چون هر چیزی که وارد بدن می شود، از غذا و افکار جدید تا تجربیات نو، باید هضم شود.)

پیتا ها ممکن است دمدمی مزاج باشند و به سرعت از حالتی به حالت دیگر درآیند. اغلب در پول درآوردن موفق، ولی در جمع آوری ثروت ناموفقند. اینها به محض درآوردن پول می خواهند آن را خرج کنند.

فصل پیتاها تابستان است و گرفتاری هایی مثل آفتاب سوختگی و پیچک سمی باعث دانه های پوستی و ترک خوردگی پوست در این افراد می شود. پیتاها مستعد بروز احساس سوزش، مثلا ناشی از زخم معده، و تب و التهاب و تحریکات جلدی، مثل التهاب ملتحمه چشم، و نیز التهاب قولون (کولیت) و گلودرد هستند. زن یائسه پیتا ممکن است دچار گرگرفتگی بسیار شدید شود.

رژیم غذایی پیتا

بهترین رژیم غذایی پیتاها غذاهای سرد مثل پنیر، چای نعنا، نان جو دوسر، برنج، و میوه ای شیرین است. پیتاها اغلب خوردن غذاهای تند و ادویه دار را دوست دارند، ولی باید در این موارد خودداری کنند، چون غذاهای پرادویه آتش مزاج آن ها را تیزتر می کند.

در حالی که واتا ها ممکن است فراموش کنند غذا بخورند، پیتاها همیشه وقت خوردن غذا را به یاد دارند. هر کسی باید به طور منظم غذا بخورد، ولی پیتاها در این مورد وسواس دارند. بهترین مکان برای زندگی پیتاها آب و هوای خنک است که تغییرات فصول در آن واضح است.

 

همچنین بخوانید:  زندگی سالم با طب آیورودا (علم پزشکی کهن هند)

 

دوشا کافا

کافاها پر احساس، قوی، ملایم و بخشنده اند. این ها بدنی سالم با استخوان های درشت، ولی نه برجسته دارند. موها زیاد، معمولا سیاه و مجعد یا فرفری است. کافاها اغلب پوستی چرب و چشمانی درشت و مهربان دارند. از میان دوشاها، کافا بیشترین دردسر را برای حفظ وزن متناسب دارد. واتاها از چاق شدن می ترسند و خود را لاغر نگاه می دارند. پیتاها با انرژی زیاد خود غذا را می سوزانند. ولی کافاهای علاقه مند به خوردن و تنبلی به راحتی افزایش وزن پیدا می کنند.

در بهترین حالت، کافاها عاقل، آرام، صبور و صادق هستند. کافاها که عناصر زمین و آب را دارند، معمولا انعطاف پذیر و قادر به قبول تغییر هستند. به خاطر رفتار ملایم و سازگارشان، دوستان زیادی پیدا می کنند. ولی وقتی انرژی آن ها از تعادل خارج شود، حریص، انحصارطلب و خودخواه می شوند. چون تمایل به زندگی عادی در آن ها بیش از تمایلات روحی است، بستگی دائمشان به انسان ها و چیزها می تواند مانعی در برقراری ارتباطات معنوی باشد.

انرژی کافا در زمستان و اوایل بهار بیشتر است، و بیماری هایی که کافاها را گرفتار می کنند در این فصل شایعند. کافاها مستعد ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، التهاب سینوس  و سردرد هستند و اغلب دچار آلرژی های فصلی می شوند. سوخت و ساز بدنشان کند است و ایجاد احساس خستگی آن ها را تنبل کرده و باعث افزایش وزن و احتباس آب می گردد.

رژیم غذایی کافا

نکته خوب در کافاها این است که اگر درست غذا بخورند و به طور منظم ورزش کنند، توان و استقامت طبیعی آن ها امتیازی برای طول عمر همراه با سلامت است. رژیم غذایی خوب برای کافاها غذاهای تند، تلخ و قابض است. کافاها می توانند با خیال راحت ادویه جات بخورند، ولی توصیه می شود از غذاهای شیرین دوری کنند و رژیم کم چربی بگیرند.

از دیدگاه اقتصادی، کافاها تمایل زیادی به ثروت اندوزی دارند. به خوبی پول در می آورند و جمع می کنند. در مناطق صحرایی یا کوهپایه ای که آب و هوا معتدل رو به گرم باشد بهتر رشد می کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل وحشی را با خواص بهبود آرتریت، کنترل فشار خون، کاهش کلسترول، توقف سکسکه، هضم غذا، ضد قارچ، ملین، رفع بوی بد دهان، درمان عفونت مثانه و نفخ معده، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0