اثرات بد خوابی بر روح و جسم

1693 بازدید
28 تیر 97
سمانه

اثرات بد خوابی بر روح و جسم چیست؟؟

بد خوابی و بی خوابی اثرات بسیار ویرانگری بر روح و جسم ما به جای می گذارد که برخی از آن ها را با هم مرور می کنیم :

۱) ضعف و بیماری

کمبود خواب، مقاومت بدن را در برابر انواع سموم، هجوم میکروب ها، اختلالات آب و هوایی و به طور خلاصه در برابر هر گونه تهاجمی کاهش می دهد. دکتر لیپو گفته است : خوابیدن به معنای معالجه شدن است.  بنابراین در حالت بی خوابی، بیماری ها حادتر شده و درمان آن بیشتر طول می کشد. از سوی دیگر، گروهی از بیماری های جسمی که علت پیدایش آنها را در جاهای دیگر جستجو می کنند، مستقیماً به بی خوابی مربوط می شوند. از جمله این موارد می توان از برخی ناراحتی های قلبی، گوارشی، پوستی، کبدی، ناراحتی های گردش خون و بسیاری از بیماری های عصبی نام برد. افزون بر این، آزمایش ها نشان داده، کسی که خوب نخوابیده است، انرژی بسیار بیشتری از دیگران در طول روز مصرف می کند و این مقدار حداقل 25% بیش تر است.  این حالت نه تنها باعث خستگی بیشتر می شود، بلکه نیروی جسمی را نیز کاهش داده و عمل گوارش را مشکل تر و کندتر می سازد.

اثرات بد خوابی بر روح و جسم

اثرات بد خوابی بر روح و جسم

۲) افزایش ناکامی ها

در دوران معاصر، برای موفق شدن، نه تنها باید افکار و ایده ای خوب داشت، بلکه باید خلاق و باهوش نیز بود و برای تحقق این امر باید خوب خوابید و خوب رویا دید. گرچه خواب فقط یک سوم زمان زندگی ما را تشکیل می دهد، ولی کیفیت دو سوم دیگر زندگی نیز به کیفیت خواب ما بستگی دارد. خوب بخوابید تا بهتر زندگی کنید. با خواندن دیگر آثار مخرب بی خوابی و بد خوابی، معنی این جمله برایتان روشن تر خواهد شد.

۳) اختلالات روانی و عاطفی

بد خواب گاهی به تدریج و گاهی به سرعت و بیشتر بدون آن که ما متوجه شویم، زندگی را بر ما تلخ می کند. در چنین حالتی شخص احساس ناخوشایندی داشته و در وضعیت نامتعادل به سر می برد. افرادی که به مقدار کافی نمی خوابند عصبی، نگران، ناپایدار و مضطربند و از مرحله تهییج شدید به کوفتگی و خستگی می رسند.  کسی که بد می خوابد همه چیز را تیره و تار می بیند یا در برابر هر فشاری از خود واکنش نشان می دهد.  آیا می دانید که بخش مهمی از مشاجرات خانوادگی بر اثر بدخوابی به وجود می آید؟ گذشته از این، فرد بی خواب، خیلی حساس بوده و نسبت به دیگران مشکلات را کم تر تحمل می کند.  این زود رنجی خود، بی خوابی را بیشتر می کند.

۴) آشفتگی فکری و ذهنی

افراد بد خواب در زمینه فکری نیز دچار اشکال هستند؛ زیرا به سرعت اختلالات و ناراحتی های مربوط به حافظه در آنان ظهور می کند. در این شرایط، شخص به سختی چیزی را خلق می کند، به خاطر می سپارد یا یاد می گیرد. آزمایش ها نشان داده که در چنین حالتی، مدت به خاطر سپردن بسیار بیشتر شده و زمان در حافظه داشتن کوتاه تر شده و به خاطر آوردن نیز با اشکال صورت می گیرد.

 

همچنین بخوانید: آسم کودکان را جدی بگیرید

 

۵) پیری زودرس

بد خوابی یکی از علل پیری زودرس بوده و هر شب خواب خوب، یک حمام واقعی جوانی به شمار می آید. بد خوابی، عمر را کوتاه می کند و می توان آن را نوعی خودکشی تدریجی دانست.  آمارها نشان می دهند که درصد مرگ و میر مبتلا به بدخوابی بالاتر است. دکتر سو بیران می گوید : اگر خوب بخوابید، شانس زیادتری خواهید داشت که از مرز هشتاد سالگی با سلامتی کاملاً عبور کنید.

۶) حادثه آفرینی ها

بد خوابی، خواب آلودگی شخص در طول روز می گردد و در نتیجه زمینه ایجاد حوادث بزرگی را فراهم می آورد.  آماری که در سال 1966 در آمریکا گرفته شده تخمین می زند که تعداد تصادفات مرگ آور به دلیل خواب آلودگی، دو برابر تعداد این تصادفات بر اثر مصرف الکل بوده است.

۷) نابودی زیبایی

برای زیبا شدن، همانگونه که در افسانه ها گفته شده، صد سال بخوابید؛ یک شب خواب خوب، یک گام به سوی زیبایی است. یک شب خواب درست بر تمام تولیدات آرایشی برای زیبا شدن برتری دارد. به عنوان مثال، خواب، بهترین داروی ضد چین و چروک است.  یک فرد بد خواب، عملاً هرگز رنگ صورتش شاداب نمی ماند و خطوط صورتش بد حالت و کشیده و چشمانش گود رفته است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه سنبل الطیب را با خواص کاهش تپش قلب و تقویت قلب و درمان بی خوابی و تشنج اطفال و دافع سودا و درمان کابوس و دندان قروچه و از بین بردن نفخ و افزایش اشتها، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0